Nákladní doprava

Podíl nákladní dopravy v Česku

  • silniční 70 %
  • železniční 29 %
  • letecká a říční 1 %

Nákladní doprava, zprávy z trhu:

18.1.2024 Dopravci loni za mýtné na dálnicích a silnicích v Česku zaplatili 14,914 miliardy korun. Meziročně to bylo o 0,41 procenta víc, což představuje nárůst téměř o 61 milionů korun. Loňský rok měl o dva pracovní dny méně než rok 2022, za mírným růstem tedy není větší počet pracovních dnů. Domácí dopravci uhradili 47 procent z celkové částky vybrané na mýtném, zbytek připadá na provozovatele vozidel ze zahraničí, nejčastěji z Polska, Slovenska, Rumunska a Maďarska (ČTK)

24.10.2022 Kamiony s elektrickým nebo vodíkovým pohonem začnou brzy vytlačovat klasické nákladní vozy z trhu. Zatímco v roce 2025 bude jejich podíl na nejrozvinutějších trzích tvořit zhruba 5 %, v roce 2030 už by to mělo být 30 % a v roce 2035 až 80 %. Vyplývá to z aktuální studie poradenské firmy PwC (ČTK) 

23.11.2021 Kamionoví dopravci v Česku zřejmě zdraží, ceny jejich služeb mohou podle současných odhadů vzrůst až o pětinu. Důvodem jsou především rostoucí náklady za naftu a další zdroje, kvůli čemuž se většina firem dostala v posledních týdnech do ztráty. Problémy mají především firmy ve vnitrostátní přepravě. Vyplývá to z ankety sdružení dopravců Česmad Bohemia.

15.12.2020 Sedmička evropských výrobců nákladních vozů oznámila, že do roku 2040 skončí éra spalovacího motoru i u nich. Nákladní doprava patří k oborům, kde snižování emisí představuje největší výzvu. Za dvacet let už budou všechny náklaďáky tankovat místo nafty vodík a pohánět je bude elektřina z palivových článků nebo baterií.

Ke společné akci se připojili výrobci DAF, Daimler, Ford, Iveco, MAN, Scania i Volvo, takže jde prakticky o všechny značky, které může řidič na evropských dálnicích s velkým přívěsem potkat.

  • Nákladní doprava patří z hlediska dekarbonizace k velkým výzvám. "Jde o páteř moderní společnosti, která je na spalovacím motoru pro dopravu zboží těžce závislá 
  • Například Daimler ukázal vodíkový koncept značky Mercedes-Benz GenH2 Truck, který by měl ujet na jedno načerpání až tisíc kilometrů. Do zkušebního provozu by se měl dostat v roce 2023.
  • evropské státy, aby zatížily fosilní paliva vyšší "uhlíkovou" daní, čímž by vodíkovou nebo bateriovou alternativu zatraktivnily. 
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vyrobci-kamionu-odepsali-dieselovy-motor-naftu-nahradi-vodik-133828#<br>

18.8.2020 Kamionoví dopravci se zatím z koronavirové krize nevzpamatovali. Nejhorší je situace u firem závislých na automobilovém průmyslu, které i v současnosti evidují zhruba třetinový pokles zakázek oproti předkrizovému období. Velké zlepšení navíc nelze do konce roku očekávat. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Dopravci měli problémy s úbytkem zakázek už před krizí, pandemie jejich situace ještě zhoršila

28.3.2020 České sdružení dopravců ČESMAD varuje před kolapsem nákladní dopravy, který by mohl přijít v řádu týdnů. Na vině je extrémní propad poptávky po zavření automobilek a firmy, které odkládají platby za zboží na neurčito. Krizová situace nastala, když se v Česku uzavřely továrny všech automobilek. Pro většinu dopravců je zásobování automobilek naprosto klíčovým segmentem, který tvoří až jednu třetinu přepraveného zboží. I kvůli tomu hlásí nákladní dopravci propad zakázek až o polovinu.

Kvůli dlouhé splatnosti zakázek, jež dosahuje až devadesáti dní, se mnoho firem uchyluje k neplacení již dovezeného zboží, a tak musí dopravci zatím doplácet ze svého. "Většina firem, asi šedesát procent, má na dva až čtyři týdny prodělávání a placení ze svého," řekl pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí Českého sdružení dopravců Martin Felix. Dále uvedl, že jeden odstavený automobil stojí firmu přibližně 250 tisíc za měsíc, a odstavených automobilů je nyní kolem poloviny.

Například znovurozjetí jediného kamionu může společnost přijít minimálně na půl milionu korun, míní Martin Felix. I tady se projevuje problém se splatností doručeného zboží, kdy dopravce musí živit řidiče i kamion minimálně dva měsíce. Mnoho firem si takové výdaje nemůže dovolit už nyní. Český dopravní průmysl přitom zaměstnává až čtvrt milionu lidí, kteří by mohli přijít o zaměstnaní. 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dopravci-varuji-bez-zasahu-statu-dojde-ke-kolapsu-dodavek-zbozi-96234?seq_no=2&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null

27.3.2020 Slovenská republika v pátek uzavřela hraniční přechody pro nákladní dopravu nad 7,5 tuny s Českou republikou, Polskem, Maďarskem a Rakouskem. Podle slovenského policejního prezidia výjimka platí pouze pro přepravu zvířat, pro zboží podléhající zkáze a pro vozidla, které mají vykládku na území SR. Slovensko tak reagovalo na hromadění se kamionů na svých silnicích, dálnicích a na hraničních přechodech. Důvodem je pomalé odbavování kamionů na maďarské straně. Maďarsko totiž zavedlo přísná opatření kvůli šíření koronaviru.

Budapešť ve čtvrtek zpomalila odbavování kamionů rovněž kvůli výpadku systému v Rumunsku a Maďarsko se obávalo hromadění kamionů na svém území. V pátek dopoledne zase došlo k výpadku elektřiny na slovensko-maďarském hraničním přechodu Šahy-Parassapuszta a odbavování kamionů se zde na několik hodin zcela zastavilo.

https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/slovensko-uzavrelo-hranice-pro-kamiony-40318371?seq_no=3&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null 


Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...

COVID-19 změnil globální rizikovou oblast. Rizika byla stanovena podle priority, objevila se nová rizika a byla zesílena další. Světové ekonomické fórum (WEF) vydalo 16. vydání zprávy o globálním riziku z roku 2021.

Pandemie COVID-19 prokázala, že žádná instituce ani jednotlivec sám nedokáže řešit ekonomické, environmentální, sociální a technologické výzvy našeho složitého, vzájemně závislého světa. Pandemie urychlila systémové změny, které byly patrné před jejím vznikem. Chybné linie, které se objevily v roce 2020, se nyní jeví jako kritická křižovatka v roce...

USA se otřásá ve svých základech, co vše se díky událostem nejenom ze 6. ledna 2021 změnilo a změní? Začal hon na prezidenta? Vypustil ze džin z lahve a spustí se dominový efekt? Jde tento proces přibrzdit, zastavit nebo zvrátit? Jde o důsledky kroků, které realizoval Trump ve svém prezidentském mandátu, nebo to má ještě hlubší kořeny? Sklízí Trump...

Šípky

11.10.2020

Podle všeho nás všechny čeká náročný podzim a zima a ještě teď je čas co nejvíce posílit naši imunitu, kterou čeká těžká zkouška. Šípky, tenhle zázrak zvyšuje imunitu a pomáhá chránit před viry i covidem. Máme ho na dosah ruky. A zadarmo říká Jan Tuna.