Lodní doprava

Mezinárodní námořní organizace (IMO 2019) varuje, že pokud se nic nezmění a lodě budou dál spalovat fosilní paliva, vzrostou emise v tomto odvětví do konce tohoto století o 50 až 250 % To by znamenalo, že v roce 2050 bude námořní doprava produkovat 17 % celosvětových emisí škodlivých plynů.

Dohromady jsou letadla a lodě zodpovědné za 5 % skleníkových plynů vypouštěných do atmosféry, z toho přes tři procenta jdou na vrub námořní dopravě. Kdybychom námořní dopravu postavili na úroveň jednotlivých států, šlo by o šestého největšího znečišťovatele ovzduší na světě, po Číně, USA, Indii, Rusku a Japonsku. 

  • Lodě převážejí 90 % veškerého zboží, se kterým se na světě obchoduje, lodní doprava vypouští ještě více emisí než letecká. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady (2020).
  • IMO se tomu snaží zabránit a zavázala se, že do roku 2050 naopak sníží emise nejméně o 50 procent. Od ledna 2020 začne platit zákaz plavidel používajících palivo s obsahem síry vyšším než 0,5 procenta, v současnosti může mít palivo 3,5 procenta síry.  
  • Výletní lodě představují obrovskou zátěž pro životní prostředí. Například výletní lodě jedné jediné společnosti Carnival Corporation vyprodukují desetkrát více emisí než všechna auta v Evropě dohromady, ukázala nedávná studie. Mezinárodní firma se sídlem na Floridě vlastní sedm z dvaceti nejvíce znečišťujících lodí. 
  • Nová celosvětová pravidla, která upravují podíl síry v lodním palivu, budou platit od roku 2020 (pokles množství síry v topném oleji z 3,5 % nyní na 0,5 až 0,1 %). Ale ouha, byznys je neúprosný, lodě budou obcházet nařízení tím, že nainstalují systém čištění výfukových plynů, který zadrží škodliviny z paliva při pobytu v přístavu, které pak vypustí v mezinárodních vodách (vynálezy se opakují, to už známe z kauzy VW atd.), protože je to levnější než kupovat dražší čisté palivo, náklady se vrátí už za jeden rok
  • Nově používané bude mít palivo s pětkrát nižším obsahem síry, než dosud a má přinést redukci ve výši až 77 % emisí oxidů síry (SOx). Toto opatření může snížit celosvětovou úmrtnost až o 100 000 lidí ročně a současně bude příčinou zdražení leteckého paliva a ropy v řádu desítek %. To bude mít následek na plošné zdražování všeho
  • Námořní doprava je pro světovou ekonomiku klíčovou složkou, protože je nejefektivnějším způsobem přepravy zboží a surovin (lodě převážejí až 90 % veškerého zboží), nová opatření vyžadují investice (úprava motorů, dražší palivo atd.) a to bude mít dopad na růst cen ropy v Evropě až o 40 % a důsledky na cenu zboží.
  • Lodní doprava ročně vyprodukuje asi miliardu metrických tun oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů. Jedná se tak zhruba o 2,5 - 3 % celosvětových emisí (2020). To je podle serveru BBC zhruba stejné množství, jaké vyprodukuje celé Německo.  Lodní doprava je považována za odvětví, které je relativně obtížné dekarbonizovat, protože nízkouhlíková paliva nejsou v požadovaném rozsahu široce dostupná.
  • snížením rychlosti nákladních lodí o 20 % by došlo k redukci emisí oxidu uhličitého až o 24 % a kleslo by také množství oxidů dusíku a síry, které stojí za některými respiračními onemocněními. Mezinárodní námořní organizace (IMO) chce do roku 2050 snížit emise v porovnání s rokem 2008 nejméně o 50 procent.
  • Maersk už dříve uvedl, že budoucnost vidí v uhlíkově neutrální dopravě. V loňském roce si tak stanovil cíl do roku 2050 dosáhnout nulových emisí z provozu. "Jediným možným způsobem, jak dosáhnout tolik potřebné dekarbonizace v našem průmyslu, je úplná transformace na nová uhlíkově neutrální paliva a dodavatelské řetězce,". Aby bylo možné tohoto závazku dosáhnout, musí dánská společnost přejít na uhlíkově neutrální plavidla nejpozději do roku 2030. 
  • Pouze deset kontejnerových společností se sídlem v Asii a v Evropě, v čele s dopravci Maersk, MSC, CMA CGM a Cosco Shipping Holding, má pod kontrolou téměř 85 procent kapacity pro přepravu zboží po moři. Před 25 lety kontrolovalo 20 největších společností přibližně polovinu celosvětové kapacity. Devět těchto firem si oficiálně konkuruje, fungují ale na základě dohod o sdílení plavidel. Tedy aliancí, které koordinují mezi sebou plavební řády a sdílejí prostor na lodích. Dopravci také dlouho těží z výjimek ze zákonů o hospodářské soutěži ve většině velkých ekonomik, včetně EU a USA. (21.1.2022). 

V T&E pak na základě dostupných dat a analýz kvalifikovaně odhadli, že lodní přeprava jako celek je třetím z největších znečišťovatelů ovzduší v celé Evropské unii, hned za uhelnými elektrárnami a leteckou společností Ryanair. S tím se pojí hned několik paradoxů. 

  • Dovoz, vývoz, dálková přeprava čehokoliv. Velké transportní lodě jsou pro mezinárodní obchod a tím vlastně pro celou ekonomiku nezbytné. Dohromady šlo přitom loni o 139 milionů tun CO2. Což je jako celoroční provoz 68 milionů osobních automobilů, tedy přibližně čtvrtiny všech, které brázdí asfalt silnic v celé EU.  
  • více
  • Transport & Environment (T&E), která upřesňují, že lodě švýcarsko-italské společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) vypustily do atmosféry množství CO2 na úrovni celostátní produkce osmé země Evropy v žebříčku nejděsivějších státních znečišťovatelů. Jen provoz lodí MSC tak generuje tolik emisí CO2, jako celé Nizozemsko. Firma se připojila k letecké společnosti Ryanair a k osmi uhelným elektrárnám na seznamu 10 největších producentů skleníkových plynů v Evropě. více

Mapa námořní dopravy ze dne 7.10. 2019. Zeleně znázorněné jsou dopravní lodě, červené jsou tankery, růžové rybářské lodě, tmavě růžové jsou výletní lodě a jachty. | Foto: MarineTraffic  

Suezem ročně propluje 30 % veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 % objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19.000 lodí, což je přes 50 plavidel denně. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodě vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru (26.3.2021). 

Velké okružní lodě

Zprávy z tisku:

9.2.2024 Cesta lodí kolem Afriky není ani dvakrát delší, ale kontejnery zdražily téměř čtyřnásobně. Mohou za to dodatečné poplatky, předzásobování a možná i vyšší marže rejdařů.

  • Globálně cestuje 90 procent zboží po mořích a oceánech. Prostupnost námořních tras je proto zásadní pro udržení rovnováhy v ekonomice a také cen zboží.
  • Ceny přepravy za dvanáctimetrový kontejner, který je symbolem globalizace, z Asie do Evropy od prosince narostly z 1500 dolarů na 5500 dolarů, tedy téměř čtyřikrát. V poslední době klesly ke čtyřem tisícům dolarů. 
  • Pro rejdaře totiž nebyl rok 2023 úspěšný a většina z nich generovala provozní ztráty. Například druhý největší námořní přepravce světa Maersk, který pojme asi pětinu veškerých přeprav, loni propustil 9000 zaměstnanců ze 110 000 a letos s propouštěním pokračuje. Ve třetím loňském kvartále měla firma záporný EBIT (zisk před započtením daní a úroků) ve výši 27 milionů dolarů. 
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-rejdari-se-hoji-na-delsi-ceste-kolem-afriky-zdrazili-o-300-procent-245233# 

1.2.2024 Útoky Húsíů v Rudém moři, válka na Ukrajině a vysychající Panamský průplav. Chod lodní dopravy na klíčových trasách v důsledku geopolitického napětí a klimatických změn drhne. Upozorňuje na to Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD), která varuje před rozsáhlým narušením světového obchodu. Podle expertů navíc hrozí rostoucí ceny zboží, jelikož přeprava výrazně zdražuje.

  • Ještě v polovině prosince stála přeprava klasického, přibližně 12metrového, kontejneru z Asie do severní Evropy méně než 1500 dolarů (přibližně 34 tisíc korun), nyní už to je více než 5500 dolarů (přibližně 126 tisíc korun), což je více než trojnásobný nárůst. V případě asijského nákladu směřujícího do Středomoří je cena ještě vyšší a dosahuje téměř 6800 dolarů oproti 2400 dolarů v polovině prosince, ukazují data společnosti Freightos.

  • V Roce 2021-2 přeprava kontejneru z Asie do severní Evropy vyšla na 15 tisíc dolarů (343 tisíc Kč) a přeprava kontejneru z Asie do Středomoří téměř 14200 dolarů,

  • Čím déle se vleče válka v Gaze, a tím i stávající nebezpečí pro lodě v oblasti Rudého moře, tím větší je hrozba vyšší inflace zboží. Ta momentálně klesá, ale právě vyšší náklady na dopravu by ji mohly vyhnat zpátky nahoru. Pokud bude narušení obchodu v Rudém moři trvat rok, mohlo by to podle Petersena zvýšit inflaci zboží až o dvě procenta, což by zároveň také mohlo znamenat ještě vyšší úrokové sazby. 

  • https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-panama-nema-vodu-suez-doplaci-na-husie-ceny-prepravy-zbozi-raketove-rostou-40459180#

17.1.2024 Potíže námořních dopravců v důsledku útoků na plavidla v Rudém moři zřejmě potrvají několik měsíců. V diskusi na Světovém ekonomickém fóru (WEF) v Davosu to dnes řekl šéf dánské společnosti Maersk Vincent Clerc. Šéf DHL Tobias Meyer varoval, že situace by mohla vést k nedostatku nákladních kontejnerů v Asii, zatímco provozovatelé italských přístavů se obávají, že vleklá krize by mohla vést k trvalému odklonu lodní dopravy ze Středozemního moře (ČTK)

  • Maersk a další velké námořní společnosti daly stovkám svých plavidel pokyn, aby se Rudému moři vyhýbaly. Náhradní trasy, například přes mys Dobré naděje, ale plavbu výrazně prodlužují a zdražují. Sazby za přepravu zboží se od začátku prosince více než zdvojnásobily, ukazuje index poradenské společnosti Drewry. Zástupci bank se obávají, že krize by mohla vyvolat inflační tlaky, které by nakonec mohly oddálit nebo zvrátit snižování úrokových sazeb.
  • Průlivem mezi Rudým mořem a Adenským zálivem prochází téměř 20 procent světového obchodu. Je to jedna z nejdůležitějších tepen světového obchodu a globálních dodavatelských řetězců. A teď je ucpaná.
  • Nedostatek kontejnerů v Asii by mohl nastat z toho důvodu, že jich tam nemusí být přepraveno dostatečné množství, současnou situaci však nelze srovnávat s potížemi dodavatelského řetězce v době pandemie covidu-19, tedy před třemi až čtyřmi lety.
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5734811/sef-maersku-potize-lodnich-dopravcu-v-rudem-mori-asi-potrvaji-nekolik-mesicu.html 

17.1.2024 Dva zásadní průplavy z pohledu světové přepravy zboží a zároveň dva velké aktuální problémy. Zatímco Suezský průplav propojující Středozemní a Rudé moře ohrožují útoky separatistických Húsíů a celkově nestabilní situace na Blízkém východě, Panamský průplav spojující skrz Panamskou šíji Atlantský a Tichý oceán se potýká s rekordním suchem.

  • Největším zádrhelem je zdržení: Suez naprostá většina kontejnerových lodí obeplouvá až kolem jihu Afriky a v Panamském průplavu zase lodě čekají na volné kapacity.
  • 12% světového obchodu běžně putuje Suezským průplavem. 
  • Dlouhodobějším problémem je situace v Panamském průplavu, kterým ročně propluje náklad v hodnotě kolem 270 miliard dolarů. Vlivem sucha i technických nedostatků protéká tamním průplavem minimum vody – průplav jí přitom potřebuje výrazně víc od roku 2016, kdy navýšil kapacitu. Aktuálně však do umělého rezervoáru přitéká z řek méně vody, než z něj odtéká.  
  • https://forbes.cz/suez-i-panama-v-problemech-co-komplikuje-dopravu-ve-dvou-klicovych-pruplavech/?

4.11.2023 Dánská společnost Mearsk patřící na špičku námořní nákladové dopravy ve světovém měřítku oznámila za 3Q roku propad tržeb na pouhých 12,1 mld. USD oproti 22,8 mld. USD před rokem. Vedení společnosti oznámilo plán redukce počtu zaměstnanců o cca 10 000 kvůli tlumení poptávky a inflačním očekáváním. na začátku tohoto roku dopravce zaměstnával cca 110 000 lidí. Propuštění 10 000 zaměstnanců by mělo přinést v roce 2024 úsporu cca 600 mil. USD.  Maersk je považován za jeden z důležitých ukazatelů reálného vývoje globální ekonomiky. Jeho akcie reagují na špatné výsledky propadem o cca 18%.

https://www.kurzy.cz/zpravy/748218-akcie-maersku-padaji-o-18-v-reakci-na-zhorseni-vysledku-a-plan-propusteni-10-000-zamestnancu/

25.10.2022 Německá spolková vláda zřejmě umožní čínské státní rejdařské společnosti Cosco převzít podíl v hamburském přístavu, ale jen menší, maximálně 24,9 procenta. Tímto postupem by měla zamezit situaci, že čínská firma bude mít vliv na rozhodování provozovatele přístavu. Informují o tom německá média, která se odvolávají na zdroje z vlády. Před vstupem čínského investora do hamburského přístavu letos varovala spolkovou vládu Evropská komise

19.9.2022 Egypt v sobotu oznámil, že v roce 2023 zvýší tranzitní poplatky pro všechny typy plavidel proplouvající Suezským průplavem (Suezem ročně propluje 30 % veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 % objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje). Podle prohlášení vydaného správou Suezského průplavu se poplatky za tranzit pro tankery projíždějící průplavem zvýší o 15 %. Nárůst pro lodě přepravující suchý volně ložený náklad a turistické lodě je 10 %. Zvýšení poplatků vstoupí v platnost 1. ledna 2023 (CNBC) 

9.2.2022 Výnosy Maersku za fiskální rok vzrostly o 55 % meziročně na 61,79 mld. USD. Na rok 2022 očekává základní zisk EBITDA asi 24 mld. USD (odhad trhu 28,01 mld. USD) (Bloomberg). 

21.1.2022 Ceny za přepravu nákladů po moři loni prudce vzrostly a očekává se, že zůstanou vysoké i v letošním roce. To přinese globálním nákladním dopravcům další rok vysokého růstu zisku, menší společnosti a jejich zákazníci - od Španělska až po Srí Lanku - však budou muset platit více téměř za všechno. Ve svém článku na to upozornila agentura Bloomberg. Cena za přepravu kontejneru o délce 40 stop (12,2 metru) z Asie do USA loni překonala 20.000 USD (430.000 Kč), včetně poplatků a pojistného. Před několika lety přitom činila méně než 2000 USD. Navíc omezená kapacita kontejnerů a přetížené přístavy znamenají, že dlouhodobé sazby stanovené ve smlouvách mezi dopravci a zákazníky jsou odhadem o 200 procent vyšší než před rokem. To signalizuje, že také v dohledné době zůstanou ceny vyšší.

  • Zatímco v rozvojovém světě firmy kvůli vysokým cenám za přepravu bojují o přežití, situace dopravců se prudce zlepšuje. Odhaduje se, že za rok 2021 námořní dopravci vykázali zisk 150 miliard USD, což je devítinásobný růst proti předchozímu roku.  
  • Ekonomové však upozorňují, že trvale vysoké ceny dopravy zvyšují inflaci a zpomalují oživení ekonomiky. Vysoké náklady na dopravu dříve vyvolávaly pouze dočasné zvýšení inflace, nyní však mají dlouhodobější vliv na hospodářství. Průzkumu ekonoma Federální rezervní banky (Fed) v Kansasu Nicholase Slye ukázal, že v minulosti zvýšení nákladů o 15 procent způsobilo po roce zvýšení inflace o 0,1 procentního bodu. Podle něj představují současné ceny za námořní přepravu spíše trvalý než dočasný problém. 
  • Pouze deset kontejnerových společností se sídlem v Asii a v Evropě, v čele s dopravci Maersk, MSC, CMA CGM a Cosco Shipping Holding, má pod kontrolou téměř 85 procent kapacity pro přepravu zboží po moři. Před 25 lety kontrolovalo 20 největších společností přibližně polovinu celosvětové kapacity. 
  • Devět těchto firem si oficiálně konkuruje, fungují ale na základě dohod o sdílení plavidel. Tedy aliancí, které koordinují mezi sebou plavební řády a sdílejí prostor na lodích. Dopravci také dlouho těží z výjimek ze zákonů o hospodářské soutěži ve většině velkých ekonomik, včetně EU a USA. 
  • Lodní společnosti, podobně jako aerolinky, začaly v roce 2013 vytvářet aliance, aby lépe naplnily kapacitu lodí a zorganizovaly plavební řády. V roce 2018 agentura OSN pro námořní obchod uvedla, že tato struktura trhu spíše odpovídá volnému oligopolu. 
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4892479/ceny-za-prepravu-nakladu-po-mori-zustanou-zrejme-vysoke-i-letos-pise-bloomberg.html

3.12.2021 Zboží z Číny někdy dorazí se zpožděním 50 dnů a navíc mnohem dráž. Spolehlivost námořních dopravců je oproti loňskému roku dramaticky nižší - a přesto rejdaři vydělávají jako nikdy a návrat cen do normálu se nechystá.

Závislost na výrobě v Číně se evropským firmám hodně prodraží - v penězích i v čase. Lodě běžně nabírají zpoždění i více než měsíc a ještě si za to rejdaři řeknou o víc peněz. Historicky vysoké sazby za dopravu sice lehce klesají, ale to není signál klesající poptávky po námořní přepravě.

Na vině jsou rostoucí čísla pracovníků nakažených covidem-19, nepříznivé vlivy počasí a nedostatečná kapacita kontejnerů k přepravě zboží. Na zpoždění dodávek v rámci námořní dopravy se projevuje také zablokování Suezského průplavu z 23. března, kdy se v jedné z nejdůležitějších obchodních tepen vzpříčila velkoloď Ever Given.

  • Díky vysokým sazbám cen se jejich průměrná marže pohybuje přes 1 000 dolarů za TEU (jeden dvacetistopý kontejner). To rejdaře vystřeluje na nejvyšší marže za poslední dekádu, kdy zdvojnásobili během prvních tří čtvrtletí roku 2021 to, co vydělali během let 2010 až 2020," dodává David Knobloch.

  • Jinými slovy - za tři kvartály letošního roku vydělali dvojnásobek toho, co jim předtím zůstalo za celou dekádu. Někteří rejdaři totiž například v letech 2015 a 2016 dopravovali zboží za ceny, které se pohybovaly pod úrovní cen ropy. V hospodářském výsledku se tak často dostávali na nulu, někdy také do ztrát.

  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-zlaty-vek-namorni-dopravy-je-ted-rejdarum-se-na-nej-slozi-vsichni-182490#

26.11.2021 LODNÍ DOPRAVA MÁ DALŠÍ PROBLÉM. PLAVIDLA U ČÍNSKÉHO POBŘEŽÍ PŘESTALA KOMUNIKOVAT S OKOLNÍM SVĚTEM, TAMNÍ VLÁDA VINU POPÍRÁ.

  • Informace o svých pohybech přestalo poskytovat zhruba 90 procent lodí u čínského pobřeží. Tamní vláda odmítá, že by se situací měla cokoliv společného
    Podle analytiků problém zapříčinil nový zákon o ochraně osobních údajů, který v Číně platí od 1. listopadu
    Nedostatek dat o stavu lodní dopravy by mohl před Vánocemi způsobit další chaos a ještě více ohrozit už tak dost narušený systém dodávek zboží

Lodní doprava už několik měsíců bojuje se rekordními zácpami v přístavech. Globální dodavatelský řetězec ovšem řeší další potíže - v čínských vodách mizí plavidla ze sledovacích systémů. Na vině může být rostoucí izolace Číny od zbytku světa a nedůvěra k vládám ostatních zemí.

Touha Číny udržet si absolutní kontrolu nad všemi údaji a informacemi v rámci svých hranic není překvapivá, jelikož prezident Si Ťin-pching pokračuje v upevňování dominance vládnoucí komunistické strany ve všech aspektech ekonomiky a společnosti.

Čínský viceprezident Wang Čchi-šan, který je považován za Siova důvěrného spojence, řekl na singapurském Fóru nové ekonomiky agentury Bloomberg, že se Čína nebude "vyvíjet izolovaně od zbytku světa". Během pandemie koronaviru ale přijala politiku, která často vypadá jinak. Si Ťin-pching čím dál více tlačí na soběstačnost a zdůrazňuje potřebu vytvořit "nezávislé a kontrolovatelné" dodavatelské řetězce, a to hlavně kvůli národní bezpečnost.

https://www.euro.cz/byznys/lodni-doprava-ma-dalsi-problem-plavidla-u-cinskeho-pobrezi-prestala-komunikovat-s-okolnim-svetem-tamni-vlada-vinu-popira?<br>

2.11.2021 Dánská společnost Maersk predikuje setrvání globálního dodavatelského řetězce v chaosu i v příštím roce. Právě z této skutečnosti by mohl v roce 2022 největší kontejnerový přepravce světa dále profitovat. Vysoké ceny pro zákazníky lze podle společnosti očekávat i v následujících měsících. "Probíhající výjimečná situace na trhu bude pokračovat minimálně do první čtvrtiny roku 2022.

  • Společnost dnes mimo jiné informovala o nákupu zasílatelské společnosti Senator International se sídlem v Hamburku. Díky ní bude mít přepravní gigant přístup k více letadlům, železničním kapacitám, skladům, distribucím i balírnám napříč americkými kontinenty, Asií, Evropou a Jižní Amerikou. Spolu s nákupem dvou letadel Boeing za to zaplatí celkem asi 644 milionů dolarů.
  • Společnost také oznámila, že rozšíří program odkupu svých akcií, a to o pět miliard dolarů na roky 2024 a 2025. Odkupem akcií se snižuje jejich počet v oběhu, což přispívá k růstu zisku na akcii a zpravidla vede i k růstu ceny akcií na burze. 
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nemame-neprislo-prepravni-gigant-hlasi-ze-chaos-bude-trvat-i-napresrok-179409# 

13.10.2021 Situace v námořní přepravě se každým dnem zhoršuje. Přístavy jsou zahlcené, tvoří se kontejnerové zácpy a před přístavy čekají plně naložené lodě v předlouhých frontách na povolení, aby mohly vplout, napsal server týdeníku Focus. Dodavatelé varují, že současná zoufalá situace se bude zhoršovat a hrozí, že se nedostatek zboží projeví na vánočním trhu.

  • Současné problémy projeví v zásobování předvánočního trhu, některé zboží nebude dopraveno včas a v plném rozsahu. 
  • Kvůli problémům s dodávkami zboží se mnoho společností pokouší objednávat své zboží s velkým předstihem, aby si vytvořily zásoby. Tím se však současný problém jen zhoršuje.  
  • Fronty a problémy s dodávkami stojí obchodníky obrovské peníze, které se logicky promítnou v koncových cenách zákazníků (inflace).

  • https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/clanek/namorni-preprava-zbozi-kolabuje-pristavy-jsou-zahlcene-lode-trci-v-obrich-zacpach-40374162#

29.8.2021 Odborníci mluví o samořízení jako o budoucnosti dopravy - i té námořní. To nová autonomní kontejnerová loď v Norsku umí, ale revoluční je její kompletně elektrický pohon, který nevypustí do atmosféry tuny skleníkových plynů.

Její baterie bude mít kapacitu až tisíckrát vyšší než elektromobil Tesla Model Y, tedy 7 MWh, a to proto, aby zvládla přepravit 103 kontejnerů údajně kompletně bez emisí.

S rychlostí 13 uzlů sice pluje o něco pomaleji než obyčejné nákladní lodě, které se obvykle pohybují rychlostí mezi 16 a 25 uzly, oproti nim však ušetří stejné emise jako 40 tisíc kamionů.

Lodní průmysl se na emisích skleníkových plynů podle Mezinárodní námořní organizace podílí ze 2,5 až třech procent. Elektřinu ale Norové vyrábějí skoro všechnu pomocí vodních, ale i větrných elektráren, které mají mnohem nižší uhlíkovou stopu než spalování fosilních paliv. V přesných číslech je to 88 procent z vody a 10 procent z větru.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prvni-elektricka-kontejnerova-lod-bez-posadky-vypluje-jeste-letos-173333#

24.8.2021 Dánská společnost A.P. Moller-Maersk investuje 1,4 miliardy dolarů do zelené flotily. Největší kontejnerový dopravce po moři objednal osm lodí, které může pohánět ekologicky vyrobený metanol. Jejich dodávky mají začít v roce 2024.

"Nevěříme dalším fosilním palivům," konstatoval viceprezident Maersku Morten Bo Christiansen, který ve firmě zároveň odpovídá za dekarbonizaci. "Mnoho zákazníků tento postoj velmi podporuje," dodal.

Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady. Podle údajů Mezinárodní námořní organizace (IMO) jsou to tři procenta z toho, kolik celkem vyprodukuje oxidu uhličitého člověk, a tento poměr poslední dobou roste.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4760679/dansky-maersk-investuje-14-miliardy-dolaru-do-zelene-flotily.html

24.8.2021 Už několik měsíců bojují největší světové logistické společnosti nejen s nedostatkem kontejnerů pro zboží proudící z Číny do celého světa, ale také s nedostatkem volných kapacit v tamních přístavech. Aby toho nebylo málo, na trhu se začíná objevovat i nedostatek lodí, který by měl navíc dle odhadů trvat tři až pět let.

Obří logistické firmy sice ve velkém objednaly nové lodě, které by převážely kontejnery po mořské trase, jejich dostupnost bude však v nejbližších letech omezená. Poptávka je totiž příliš silná a brzdou výroby nových plavidel je i přestavba flotil na ekologičtější provoz.

Podle Xaviera Destriaua, finančního ředitele jedné z největších loďařských firem na světě, izraelské Zim, situace na trhu dlouho hrozila nedostatkem nových lodí. Mnoho firem váhalo s objednávkami na přelomu roku a na druhé straně mnoho starších plavidel muselo být sešrotováno.

  • Počet loděnic vyrábějících kontejnerová plavidla klesl od roku 2007 o dvě třetiny na momentálních 115. "Jsme na míle vzdálení nadměrným zásobám na trhu. 
  • V roce 2023 vstoupí v platnost nová globální směrnice o energetické účinnosti, která by měla vyvolat zájem o lodě poháněné zkapalněným zemním plynem (LNG). Statistiky ale ukazují, že se poměr objednávek nových lodí k celkové flotile poháněné LNG v procentuálním vyjádření drží na stejných hodnotách jako v roce 2019.
  • https://forbes.cz/dalsi-obtiz-pro-svetovy-obchod-v-namorni-preprave-zacinaji-chybet-lode/ 

14.8.2021 Kvůli šíření varianty delta se částečně uzavřel třetí největší kontejnerový přístav na světě, čínský Ning-po Čou-šan. Pro české firmy to znamená další zpoždění dodávek zboží a zdražení.

Odstávka přístavu Ning-po Čou-šan vyvolává mezi rejdařskými společnostmi obavy, že po světě budou brzy zavedena stejná omezení, která loni zpomalila toky zboží od potravin až po elektroniku. Dodací lhůty zboží do Evropy se prodlouží.

"S trhem to znovu zamává. V přístavu bude karanténa. Znamená to prodloužení dodacích lhůt, další zpoždění a ceny samozřejmě půjdou nahoru," řekl pro SZ Byznys prokurista přepravní společnosti Geis CZ David Knobloch.

  • Podle něho je v současnosti spolehlivost dodávek kontejnerů zhruba 35 procent. To znamená, že každý třetí nedorazí včas. Dodávka do Evropy trvá 40 až 50 dní, přičemž průměrné zpoždění je deset dní. "Kdo si neobjedná zboží na Vánoce během pár týdnů, bude mít problém s dodáním.
  • Omezení provozu přístavu v Ning-po Čou-šanu může mít podobné následky jako červnové zavření nejrušnějšího kontejnerového přístavu na světě Jen-tchien, který musel zastavit přijímání exportních kontejnerů.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/covid-ochromil-uzel-svetove-ekonomiky-zbozi-se-zpozdi-a-podrazi-172011#

13.7.2021 Evropská unie má tento týden navrhnout přepracování svého obchodování s emisemi uhlíku a poprvé stanoví cenu za emise z dopravy. Majitelé lodí v tomto regionu jsou velice znepokojeni.

Evropská komise má ve středu představit zákon o ekologickém palivu pro lodní dopravu v EU jako součást širšího balíčku reforem ke splnění nových klimatických cílů unie. Mezi tyto cíle patří snížení čistých emisí uhlíku do roku 2030 o 55 % (ve srovnání s úrovněmi z roku 1990) a cíl být do roku 2050 klimaticky neutrální. EU nyní bude v příštích třiceti letech vyžadovat 90% snížení emisí z dopravy.

Lodní doprava zodpovídá za přibližně 2,5 % celosvětových emisí skleníkových plynů a je považována za odvětví, které je relativně obtížné dekarbonizovat, protože nízkouhlíková paliva nejsou v požadovaném rozsahu široce dostupná.  

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4726202/evropske-obchodovani-s-emisnimi-povolenkami-ceka-historicka-revize-lodni-dopravci-se-tresou.html<br>

16.6.2021 Na obzoru ještě větší krize celosvětové námořní dopravy a na ní navázané logistiky. Čínský přístav Jen-tchien (v angličtině Yantian) totiž zasáhla nová vlna onemocnění covid-19, která mezinárodní kontejnerový terminál zcela ochromila. Zásilky z Číny do Evropy proto aktuálně nabírají zpoždění šestnáct i více dnů.

A situace se zdá být skutečně kritická. "Dva přesné ukazatele, kterými lze narušení přepravy měřit, jsou dny zpoždění a kontejnerová kapacita. Situace v Jen-tchienu v obou případech již nyní překračuje rozsah potíží, které nedávno zapříčinila nehoda Ever Given.

  • Nedostatek kontejnerů bude mít společně se zpožděním patrně vážný dopad na schopnost společností dodávat zboží koncovým uživatelům. Průmyslová odvětví tak budou čelit dalším potížím s dodávkami materiálů.
  • "Očekáváme, že ztížená situace bude pokračovat celý následující měsíc, kdy dojde k citelným zpožděním plavidel, která potřebují v přístavu kotvit.
  • Jen-tchien je čtvrtým nejvytíženějším kontejnerovým přístavem na světě. V roce 2020 jím prošlo přes třináct milionů TEU zboží (jedna TEU je ekvivalentem jednoho dvacetistopého kontejneru). Je proto důležitým komunikačním uzlem pro dovozní a vývozní kontejnerovou dopravu mezi Čínou a zbytkem světa.
  • https://forbes.cz/vetsi-problem-nez-suez-klicovy-cinsky-pristav-jen-tchien-zablokoval-covid/ 

15.6.2021 Podniky a spotřebitelé se připravují na další krizi lodní dopravy, protože epidemie v jižní Číně narušuje přístavní služby a zpožďuje dodávky. Hrozí také další zvýšení nákladů. Čekací doby na zakotvení plavidel v mezinárodním kontejnerovém terminálu Yantian v Šen-čenu "vyletěly" z průměrné čekací doby 0,5 dne na 16 dní, uvádí Shehrina Kamal z Everstream Analytics (CNBC).

14.6.2021 Problémy v globální kontejnerové dopravě zřejmě jen tak nezmizí, naopak je pravděpodobné, že se udrží minimálně do konce roku. To znamená, že v rušné předvánoční sezoně se mohou objevovat i prodlevy v zásobování. Tvrdí to experti z odvětví, na které se odvolává BBC (ČTK)

13.6.2021 Pandemie covidu-19 výrazně neomezila pouze pohyb osob, ale také zboží. Lodní dopravu kromě toho poškodil také incident v Suezském průplavu. Obchodníci už se začínají obávat, jaký vliv bude mít aktuální situace na vánoční nabídku.

Rána za ránou, tak by šel popsat poslední rok a půl z pohledu lodní dopravy. Pohyb zboží po moři nejprve tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, následně toto odvětví utrpělo i vinou zablokování Suezského průplavu letos v březnu. Podle odborníků bude návrat do normálu trvat ještě řadu měsíců.

Naposledy lodní dopravu výrazně ohrozila situace v čínské provincii Kuang-tung, která opět zažívá nárůst počtu nových případů nákazy. Důležitý čínský dopravní uzel, více než devatenáctimilionové město Kanton, zintenzivňuje testování a uzavírá se před okolním světem, informuje BBC. Vzájemná provázanost a už tak komplikovaná situace může podle odborníků způsobit, že problémy v jednom z přístavů ochromí mezinárodní obchod jako celek.

  • Situace na jihu Číny zneklidňuje obchodní společnosti z celého světa. Jeden z klíčových přístavů v Šenčenu Yantian International Container Terminal, který tvoří pomyslnou bránu obchodní stezky vedené Perlovou řekou, od konce května kvůli novému šíření covidu-19 funguje v nouzovém režimu. V přístavu pracuje jen zlomek normální kapacity dělníků, terminál tak nestíhá odbavovat všechny kontejnerové lodě a před přístavem se tvoří dlouhé kolony.

  • Obchodní společnosti a plavební úřad tak začínají odklánět lodě do jiných přístavů, ty už jsou ale přetížené. "Jeden z největších čínských přístavů byl v podstatě téměř na tři týdny uzavřen. Jsou zde nějaká kotviště v provozu, ale zdaleka jich není dostatek.

  • Další krizi pak přinesl březen, kdy došlo k úplnému zastavení Suezského průplavu. Kontejnerovou loď Ever Given která průplav blokovala, se podařilo uvolnit až téměř po týdnu. Mezinárodní obchod mezitím počítal miliardové ztráty. Každý den, kdy byla doprava v obchodním uzlu zastavena, pro něj znamenal ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard Kč). Došlo ke zpoždění stovek plavidel, která po uvolnění průplavu přetížila evropské přístavy.

  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/objednani-darku-na-vanoce-uz-v-lete-pandemie-tvrde-zasahla-lodni-dopravu-167152# 

24.3.2021 Suezský průplav v Egyptě zablokovala v úterý obří nákladní loď, která najela na mělčinu. Plavidlo o délce 400 metrů a šířce 59 metrů se pokouší vyprostit sedm vojenských člunů. Podle serveru BBC News ale existují obavy, že by kontejnerová loď mohla v průplavu zůstat i několik dní, což by citelně zasáhlo světový obchod. Každý den uzavření kanálu znamená, že kontejnerové lodě a tankery do Evropy nedováží jídlo, palivo, výrobky a stejně tak z Evropy na Dálný východ," doplnil Mercogliano.

Vysvobodit více než 200 000 tunovou loď o délce čtyř fotbalových hřišť stále pevně zaklíněnou napříč důležité námořní obchodní cesty bude vyžadovat zhruba týden práce, možná ještě déle, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Zpočátku se přitom očekávalo, že to bude trvat jen pár dnů.  

Suezský průplav o délce 193 kilometrů spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19 000 lodí, tedy v průměru 51,5 plavidla za den. Trasa slouží pro přepravu asi 10 % veškeré světové dopravy. Kanál lodím umožňuje cestovat ze Středozemního do Rudého moře (a naopak) aniž by musely obeplouvat Afriku, čímž zkracuje cestu asi o 8900 kilometrů. Například cesta z Perského zálivu do Rotterdamu se zkrátila o 42 procent, do New Yorku o 30 procent.

Cesta kolem jihoafrického mysu Dobré naděje by k cestě přidala dalších 9000 kilometrů a sedm až 12 dnů navíc oproti běžné trase, přičemž náklady na palivo pro supertanker dodávající ropu ze Středního východu do Evropy by činily zhruba 300 000 dolarů. Zprostředkovatelé lodní dopravy uvádějí, že obchodníci s ropou stále častěji najímají tankery s náhradní možností plavby podél Afriky, pokud by se blokáda měla protáhnout. Plavidla, která cestují prázdná, aby načerpala ropu v severozápadní Evropě, by se mohla zpozdit, což by mohlo donutit vývozce z tohoto regionu hledat alternativní přepravce.

  • Zablokování průplavů a následné peripetie týkající se vyproštění lodi významně ovlivnily světový obchod, přičemž podle amerických médií každý další den znamená ještě větší ztráty. Na uvolnění vodní cesty čeká několik set lodí, každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. 
  • Podle šéfa správy průplavu Usáma Rabía každý den zablokovaného kanálu znamená pro Egypt ztrátu ve výši až 14 milionů dolarů. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru. To znamená, že blokování zadržuje každý den zboží v hodnotě 9,6 miliard dolarů, tedy 400 milionů dolarů za hodinu. 
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prichazi-dalsi-pokus-uvolnit-suez-kazdy-den-stoji-svet-200-miliard-korun-148723#<br>

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4637476/blokada-suezu-prerusta-v-obchodni-krizi.html 

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/suezsky-pruplav/r~14ce2d388c8911eb9f15ac1f6b220ee8/?<br>

3.3.2021 Přeprava zboží z Asie do Evropy nadále vázne kvůli velké poptávce a nedostatečné kapacitě lodí a přepravních kontejnerů. Plavidla totiž nyní zůstávají na cestách déle. Čekají zejména v amerických přístavech, kde se vykládka zdržuje kvůli nedostatku personálu a pandemickým opatřením, a nedostává se tak na Evropu. Čeští přepravci hovoří až o měsíčních zdrženích, obchodníci o nárůstu cen. Potíže a zdržování dopravy se navíc začíná přelévat z moře na koleje i do letectví.

Po moři stála podle lidí z branže v nejvypjatější době - na přelomu letošního ledna a února - přeprava dvanáctimetrového kontejneru až dvanáct tisíc dolarů, dříve to bylo i v řádu nižších tisíců. Nyní je ale přece jen o trochu nižší díky tomu, že čínské novoroční svátky a s nimi spojené uzavírky továren zmírnily tlak na dopravu.

Čeští experti z branže uvádějí, že pokud budou problémy s mezinárodní dopravou přetrvávat, může to mít několik dopadů. Postiženi jsou zejména dovozci levného zboží, u něhož doprava převyšuje jeho hodnotu. Těm se může dovoz zcela přestat vyplácet. Část výrobců a prodejců se může začít více orientovat na evropské zboží, které je sice dražší, ale při vysokých cenách za převoz z Asie se jeho hendikep srovná. 

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/doprava-ze-zamori-nabira-i-mesicni-zpozdeni-obchodnici-ocekavaji-narust-cen-1378392

17.2.2021 Dánská společnost A.P. Moller-Maersk, která je největším kontejnerovým dopravcem po moři, se loučí s loděmi poháněnými pouze fosilními palivy. Všechna nová plavidla její flotily budou muset být schopna využívat vedle tradičních ropných produktů také uhlíkově neutrální paliva, jako je zelený metanol či amoniak. Informovala o tom dnes agentura Bloomberg.

Společnost změnu oznámila tři měsíce poté, co Mezinárodní námořní organizace (IMO), tedy hlavní regulátor lodní dopravy, stanovila snížení emisí uhlíku v odvětví o 40 procent do roku 2030. Některé země a nevládní organizace tento cíl považují za nedostatečný, neodpovídá podle nich závazkům pařížské smlouvy o klimatu. Cílem této dohody je udržet růst globální teploty kolem 1,5 stupně oproti předindustriálnímu období.

Zhruba polovina největších zákazníků Maersku zpřísnila svým dodavatelským řetězcům emisní cíle, nebo tak brzy učiní. Dánský dopravce chce dosáhnout bezemisního provozu do roku 2050.
Ačkoliv nové lodě Maersku bude moci pohánět fosilní palivo s velmi nízkým obsahem síry, společnost se bude podle Christiansena snažit používat paliva bez uhlíkové stopy, i když jsou dražší než ropné produkty. I kdyby se cena paliva námořních lodí zdvojnásobila, cena televize s plochou obrazovkou by se v obchodech zvýšila maximálně o jeden dolar, řekl viceprezident Maersku.
Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4609760/Maersk-se-louci-s-lodemi-pohanenymi-vyhradne-fosilnimi-palivy.html?

28.1.2021 Zpravodajský server CNCB uvádí, že v případě kontejnerů pendlujících mezi Asií a USA povyskočily v prosinci ceny meziročně o 145 procent. Na trase Asie-Evropa se jedná dokonce až o 264procentní růst. Podle místopředsedy české Asociace exportérů Otty Daňka je ale nynější realita ještě o poznání horší. "V roce 2020 stál 20stopý kontejner plující ze severní Evropy do Číny 1 800 dolarů, 40stopý pak 2 500," uvádí s tím, že v opačném směru byly ceny řádově vyšší až o třetinu.

"Od začátku tohoto roku pak nabraly raketový vývoj, takže teď podle našich informací musí zákazník za menší kontejner zaplatit 10 až 12 tisíc dolarů a za ten větší dokonce 12 až 14 tisíc. Navíc termíny pro oba směry jsou do konce února beznadějně naplněné a zakázky se potvrzují až na březen," poodhaluje.

O transportní  transportní kontejnery je nouze navzdory tomu, že se jich na celém světě nachází nějakých zhruba 180 milionů. A šéf Redwood Logistics Mark Yeager je přesvědčen, že za jejich současný nedostatek nese odpovědnost Peking.

"Důvodem je, že si Číňané počínají hodně agresivně a chtějí, aby se jim prázdné kontejnery vracely nazpět co nejdřív, takže sehnat vůbec nějaké volné kontejnery je pro americké exportéry velmi obtížné," cituje CNCB Yeagera, který dodává, že míra nevyužitých přepravních kapacit ve směru USA-Asie činí až 75 procent.

Tady ale právě dochází k momentu, kdy každá strana tvrdí něco jiného. Čína podobná nařčení odmítá a také Daněk si myslí, že je v tom trochu nevinně. Sice je to ona, kdo kontejnery poptává ve velkém a je za ně ochotna zaplatit tučné peníze, to by se však nestalo, kdyby se všechny nacházely tam, kde je jich nejvíc potřeba.Místopředseda asociace totiž tvrdí, že velká část nevyužitých kontejnerů zůstává na pobřeží Spojených států amerických. "Čína poslala zboží do USA, zboží v USA vyložili, ale kontejnery už zpět nevrátili. Většina kontejnerů je tak 'zaparkována' v USA," prozrazuje Daněk.

A ani osobní letecká doprava v tomto ohledu tentokrát příliš nepomůže, ač je zvykem, že některé spotřební zboží s vyšší hodnotou, jako jsou například chytré telefony, se posílá dopravními letadly. Aerolinky tak činí proto, aby maximálně využily svůj zavazadlový prostor. Protože ale v současné době příliš mnoho dopravních letadel nelétá, musí i hodnotnější zboží putovat po moři, čímž se ze současné krize na poli mezinárodní kontejnerové přepravy stává jeden velký začarovaný kruh.

https://forbes.cz/budete-si-muset-priplatit-svetem-hybe-kontejnerova-krize-naklady-na-dopravu-rostou-o-stovky-procent/  

25.1.2021 Od loňského podzimu hlavní světoví rejdaři výrazně zvýšili ceny za přepravu zboží po moři. Vůbec nejnákladnější je přepravení kontejneru z Asie do Evropy. Kromě vysokých cen logistické společnosti zároveň zoufale shánějí volné kontejnery, jichž je na trhu málo.

"Cena na převoz kontejneru po moři vyrostla čtyřikrát, po zemi dvakrát. A stejně se nám stává, že třeba dva týdny hledáme v Číně prázdný kontejner," potvrdila ředitelka divize námořní a letecké přepravy ve společnosti GEFCO Lucie Svobodová.

Cena za přepravu jednoho kontejneru do hlavního evropského přístavu v Rotterdamu je nyní asi osm tisíc dolarů. U expresních zásilek, kdy je dovozce pod tlakem, překračuje bez problémů 10 tisíc dolarů (215 tisíc korun).

https://archiv.ihned.cz/c1-66873260-lodni-doprava-z-asie-do-evropy-zdrazila-ctyrnasobne-presto-je-vyprodano

12.1.2021 Nedostatek tankerů na přepravu LNG z nich učinil nejdražší lodě najímané na převoz komodit. Sazby za pronájem se za poslední měsíc více než ztrojnásobily, uvedla agentura Bloomberg. Britská těžební společnost BP minulý týden zaplatila za pronájem tankeru pro LNG s vyzvednutím nákladu v USA rekordních 350.000 USD (7,5 milionu Kč) za den 

7.12.2020 Když jdou lidé obvykle do práce, zastaví se ve Starbucks, koupí si muffin a kávu. Teď do kanceláří nemohou, zůstávají doma a potřebují se nasnídat, potřebují toustovače," citoval list Financial Times Rodolpha Saadého, výkonného ředitele francouzské přepravní společnosti CMA CGM. A tak si pořizují toustovače a k tomu i další zboží, které se vyrábí v "továrně světa", tedy v Číně.

Růst poptávky po čínské výrobě a také nedostatek prázdných kontejnerů, v nichž se zboží přepravuje, způsobil, že náklady na námořní dopravu mezi Čínou a zbytkem světa v posledních týdnech raketově rostou. To pociťují i čeští dovozci. Jak konkrétně se prodražená doprav a projeví v ceně čínského zboží, je prý ale předčasné odhadovat.

To, že je o výrobky "made in China" ve světě zájem, dokládají i statistická data. Dle nich aktivita v čínských továrnách rostla v listopadu nejrychleji za tři roky. Problémem ale jsou právě chybějící kontejnery, v nichž se zboží na lodích přepravuje.

"Nyní je takový nedostatek prázdných kontejnerů, že neexistuje žádný strop, kam až by ceny (za jejich pronájem - pozn. red.) mohly růst," uvedl pro portál ShippingWatch Lars Jensen, generální ředitel společnosti SeaIntelligence Consulting. A čínský portál RailFreight.cn cituje nejmenovaného přepravce, který situaci komentuje: "Dostupnost kontejnerů je hlavně o tom, kolik jste připraveni zaplatit."

Zatímco dříve jezdily i zpět do Asie lodě plné či téměř plné, dnes již rejdaři vozí z evropských přístavů i prázdné kontejnery. "Tyto náklady ale nechtějí hradit ze svého a rozmělní je tedy do přepravy plných kontejnerů

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/problem-i-pro-ceske-dovozce-namorni-doprava-z-ciny-raketove-zdrazuje-chybeji-kontejnery.A201205_154406_firmy-trhy_lihem

5.12.2020 Návrat Bludného Holanďana. Norové jako první na světě vypouštějí na moře elektrickou nákladní loď bez posádky. lodní nákladní doprava je totiž zodpovědná za 2,5 procenta světových emisí skleníkových plynů. Od letošního roku platí na jejich palivo přísnější normy, zároveň i na lodní dopravu dopadlo omezení kvůli pandemii nemoci covid-19. Pokud jde o dopad na životní prostředí a zdraví lidí, patří dnes používané lodní palivo mezi nejhorší ropné produkty. Pokud by se dnešní pohon lodní dopravy nezměnil, tak podle studie Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu by do roku 2050 emise tohoto odvětví stouply o 50 až 250 procent.

Norské plavidlo Yara Birkeland bude po zkušebních plavbách v příštích týdnech první svého druhu v provozu. Má ukázat nové možnosti nákladní lodní dopravy a nových technologií zhruba podobně jako Space X svými lety ve vesmíru. Loď vyrobila norská firma Vard ve svých rumunských loděnicích. Odtáhli ji do Norska a tam ji firma Kongsberg Maritime vybavila nejmodernější technologií, jako jsou vysoce citlivé senzory, která lodi umožní automatickou plavbu včetně naložení kontejnerů, odražení od mola i přistání. Firmy pracovaly na vývoji tohoto plavidla od roku 2017. Zprovoznění lodi se zpozdilo zhruba o půl roku kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Mezi novátorská řešení patří také to, že k vyvážení loď nepoužívá mořskou vodu, jak je běžné, ale vlastní baterie. Loď bude mít na prvních plavbách posádku, ale pak je plánován autonomní provoz pod kontrolou pozemního centra.

Yara Birkeland je 80 metrů dlouhá, patnáct metrů široká a může uvézt 120 standardních nákladních kontejnerů označovaných zkratkou TEU. Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu schválila pravidla pro zkoušky bezposádkové nákladní dopravy v roce 2019. V tuto chvíli se počítá s využitím takových lodí na kratší vzdálenosti. V Norsku už například funguje řada trajektů na elektrický pohon pro dopravu přes četné fjordy a je jen otázka času, kdy nebudou potřebovat posádky. 

https://zahranicni.ihned.cz/c1-66854090-navrat-bludneho-holandana-norove-jako-prvni-na-svete-vypousteji-na-more-elektrickou-nakladni-lod-bez-posadky

7.10.2020 Někteří z největších světových komoditních a energetických hráčů ve středu zahájily iniciativu snižovat a sledování emise z lodí, které si pronajímají, a zintenzivňují tak úsilí o snížení uhlíkové stopy námořního průmyslu. 17 společností, včetně Cargill, ADM, Bunge, Royal Dutch Shell, Total a Anglo American každoročně veřejně zveřejní, zda jsou jejich celkové činnosti v oblasti pronájmu lodí v souladu s cíli IMO 2050

17.9.2020 Jihokorejská loděnice Hyundai Samho Heavy Industries oznámila, že dodala první velkou kontejnerovou loď na světě, kterou pohání zkapalněný zemní plyn (LNG). Námořní doprava je pod tlakem ohledně snižování emisí uhlíku, upozornila agentura Reuters. Tento rok byla zavedena nová pravidla, která se týkají obsahu síry v lodních palivech. Poptávka po dopravních a výletních lodích poháněných LNG se proto zvyšuje

29.5.2020 Royal Caribbean, Carnival i Norwegian Cruise Line. Tři velké společnosti provozující ty největší výletní lodě na světě. V posledních týdnech sčítaly především ztráty, přičemž ty rozhodně nebyly zanedbatelné. Prvně jmenovaná přišla kvůli pandemii koronaviru každý měsíc o 375 milionů dolarů, tedy v přepočtu přes devět miliard korun. A to se pochopitelně projevilo i na její tržní hodnotě. Ve srovnání s počátkem letošního roku se akcie společnosti propadly o neuvěřitelných bezmála 68 procent.

https://www.euro.cz/byznys/v-srpnu-vyplouvame-tedy-snad-provozovatele-vyletnich-lodi-vyhlizeji-start-nove-sezony-koronaviru-navzdory

13.5.2020 Maersk očekává pokles kontejnerové přepravy v roce 2020,  globální poptávka po kontejnerech klesla v 1Q20 o téměř 5 %, ve 2Q odhad propadu přepravených objemů v druhém kvartálu o 20 až 25 %, což se samozřejmě projeví na profitabilitě a cashflow. Globální poptávka po kontejnerech by měla v tomto roce také klesnout, není však jasné o kolik. Podle vedení v 1Q bylo odstaveno 9,4% celkové firemní přepravní kapacity, což je nejvíce za posledních více jak 10 let. Výhled v tomto ohledu pro 2Q je zatím nejasný a bude záviset na reálném vývoji poptávky. Společnost A.P. Moller-Maersk je největším kontejnerovým přepravcem po moři, spadá pod ni asi pětina světové flotily využívané pro lodní přepravu. (Bloomberg) 

https://www.cnbc.com/2019/07/15/oil-imo-2020-marks-the-biggest-change-in-oil-market-history.html

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...