Suezský kanál

Suezský kanál

Suezský kanál byl oficiálně byl otevřen 17. listopadu 1869. Kanál, který má na délku přibližně 190 kilometrů, je nejkratší vodní trasou, která spojuje Evropu a Asii. V době otevření kanálu byla jedinou alternativou plavba kolem celé Afriky. Loď, která plula například z Terstu do Bombaje, nyní do cíle dorazila o 37 dnů rychleji.

A velké úspory času dělají ze Suezského kanálu jednu z nejdůležitějších obchodních tepen i dnes. Použijeme-li opět příklad cesty z italského přístavu do Indie, pak vzdálenost při plavbě kanálem může být například 4400 námořních mil (přibližně 8150 kilometrů). Při průměrné rychlosti 20 uzlů (asi 37 km/h) bude plavba trvat okolo devíti dnů. Kolem Afriky loď urazí 10 500 námořních mil (19 500 kilometrů) a do cíle dopluje za tři týdny.

V posledních letech se díky rychlému tání ledovců otevírá i severní arktická cesta. Ale i ta je výrazně delší než plavba Suezským kanálem.

  • V průběhu finančního roku, který skončil 30. června 2023, proplulo kanálem 25 887 lodí, tedy více než 70 denně. A společnost, která kanál spravuje, vydělala 9,4 miliardy dolarů. 
  • Když v roce 2021 zablokovala kanál obří nákladní loď Ever Given , odhadoval list New York Times, že tak zmrazila obchod v objemu 10 miliard dolarů denně. 
  • A Suezský kanál se stal bojištěm během první i druhé světové války. Je jen tenkou dělící linií mezi Egyptem a Izraelem. A suezská krize v roce 1956 hrozila přerůst ve světovou válku.
  • Na stavbě kanálu pracovalo během 10 let až 1,5 milionu dělníků. Podle některých odhadů jich desítky tisíc zemřely. Ale odhady se velmi liší a není překvapivé, že už před mnoha desítkami let to byla součást informační války. Suezský kanál byl od svého otevření jednak obchodní cestou, která mohla teoreticky přispívat k rozvoji všech zúčastněných partnerů. Jednak to bylo bitevní pole. Odehrával se tu boj o vládu nad Blízkým východem, boj o snazší ovládání afrických kolonií.

  • V roce 1956 egyptský prezident Gamál Násir průplav znárodnil. Konec kolonialismu. A také studená válka. A válka arabského světa s Izraelem. Celosvětová krize. Násir v projevu ke znárodnění kanálu uvedl, že při jeho stavbě zahynulo 120 tisíc dělníků. Západní zdroje mluví o několika tisících mrtvých.

  • Leden 2024 - útoky Husiíjů: lodě se vyhýbají Rudému moři a plují okolo Afriky – k tomu si připočítají 10 dní a 1 milion dolarů na náklady na palivo.

  • Obeplutí Afriky je o cca 8 200km delší než přes Suez, což nejenže o dva miliony zvyšuje náklady na přepravu, ale přináší i zpoždění dodávek zboží o zhruba deset dnů.

Možnosti, jak propojit Středozemní a Rudé moře, zkoumali už vládcové starověkého Egypta. Ta myšlenka se nabízela vcelku přirozeně – osou hospodářství a kultury starého Egypta byla řeka Nil. Ta se vlévá do Středozemního moře. A v oblasti delty je to k Rudému moři "jen" něco přes 100 kilometrů.

Podle legend vznikl první kanál propojující Nil a Rudé moře už ve 2. tisíciletí před naším letopočtem. Pravděpodobnější ale je, že první velký kanál, který navíc inspiroval i moderní stavitele, začal stavět až král Neko II. na přelomu 7. a 6. století před naším letopočtem. Antický řecký historik Hérodotos tvrdil, že při stavbě kanálu zahynulo 120 tisíc dělníků. A že jeho délka byla 183 kilometrů.

  • Projekt, který se podobal současnému Suezskému kanálu, představili na konci 15. století Benátčané. Byli totiž v problémech: Portugalec Bartolomeo Dias obeplul Afriku a Benátčané ztráceli svoje dominantní postavení ve středomořském obchodě. S tehdejšími vládci Egypta se však nedohodli.

  • Na konci 18. století přitáhl do Egypta Napoleon. Ano, rozkrádal egyptské umění ve velkém, ale také se nechával inspirovat a výpravu pojal nejen jako vojenskou, diplomatickou a loupeživou, ale i jako vědeckou. Provázel ho tým archeologů, historiků a dalších vědců, kteří mimo jiné objevili pozůstatky starověkého kanálu. Napoleona to zaujalo. Přemýšlel o propojení Středozemního a Rudého moře, ale plány ztroskotaly na tehdy převažujícím mínění, že hladina Rudého moře je o 8,5 metru výš než hladina moře Středozemního. Vyrovnávání hladin by stavbu zkomplikovalo a prodražilo. Napoleon měl navíc spoustu jiných starostí.

17.1.2024 Dopady opatření už začali pociťovat i evropští spotřebitelé. Například automobilka Tesla oznámila, že kvůli zpožděným dodávkám baterií z Číny od 29. ledna do 11. února uzavře svoji továrnu v Berlíně, kde pracuje 11 tisíc lidí a z pásů ročně sjede na 250 tisíc aut.

V pondělí se na týden uzavřely brány továrny Suzuki v Maďarsku – důvodem jsou zpožděné dodávky motorů z Japonska. Na tři dny plánují přerušení výroby i v továrně Volvo v belgickém Gentu, jelikož čekají na dodávku převodovek. Skupina Bastelantis, do níž patří značky Peugeot, Citroen, Opel a Fiat, oznámila, že částečně přechází na leteckou dopravu součástek, což podle ní "tvrdě zasáhne výrobu". Jinými slovy: dá se očekávat zvýšení cen.

  • Pokud je to krátkodobé, mohou být k dispozici tankery… Ale pokud je to dlouhodobější, může to být problém. Bude potřeba více tankerů a budou muset podniknout delší cestu.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-prvni-obeti-utoku-huthiu-evropske-tovarny-pozastavuji-vyrobu-243868#

17.1.2024 Potíže námořních dopravců v důsledku útoků na plavidla v Rudém moři zřejmě potrvají několik měsíců. V diskusi na Světovém ekonomickém fóru (WEF) v Davosu to dnes řekl šéf dánské společnosti Maersk Vincent Clerc. Šéf DHL Tobias Meyer varoval, že situace by mohla vést k nedostatku nákladních kontejnerů v Asii, zatímco provozovatelé italských přístavů se obávají, že vleklá krize by mohla vést k trvalému odklonu lodní dopravy ze Středozemního moře (ČTK)

  • Maersk a další velké námořní společnosti daly stovkám svých plavidel pokyn, aby se Rudému moři vyhýbaly. Náhradní trasy, například přes mys Dobré naděje, ale plavbu výrazně prodlužují a zdražují. Sazby za přepravu zboží se od začátku prosince více než zdvojnásobily, ukazuje index poradenské společnosti Drewry. Zástupci bank se obávají, že krize by mohla vyvolat inflační tlaky, které by nakonec mohly oddálit nebo zvrátit snižování úrokových sazeb
  • Průlivem mezi Rudým mořem a Adenským zálivem prochází téměř 20 procent světového obchodu. Je to jedna z nejdůležitějších tepen světového obchodu a globálních dodavatelských řetězců. A teď je ucpaná.
  • Nedostatek kontejnerů v Asii by mohl nastat z toho důvodu, že jich tam nemusí být přepraveno dostatečné množství, současnou situaci však nelze srovnávat s potížemi dodavatelského řetězce v době pandemie covidu-19, tedy před třemi až čtyřmi lety.
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5734811/sef-maersku-potize-lodnich-dopravcu-v-rudem-mori-asi-potrvaji-nekolik-mesicu.html 

11.1.2024 Dolarové příjmy z egyptského Suezského průplavu se od začátku roku snížily o 40 % ve srovnání s rokem 2023, řekl ve čtvrtek šéf správy kanálů Usáma Rabie poté, co útoky jemenských Húsíů způsobily odklon hlavních dopravců. z trasy. Lodní provoz se v období mezi 1. lednem a 11. lednem snížil o 30 % ve srovnání s předchozím rokem, řekl Rabie v pozdní noční talk show. Počet plavidel, která proplují Suezským průplavem, letos zatím klesl na 544, ze 777 ve stejném období roku 2023. Jemenští Húsíové hlásící se k Íránu útočí na komerční plavidla v Rudém moři už týdny, aby ukázali podporu palestinské militantní skupině Hamas v jejím boji proti Izraeli.

https://www.reuters.com/markets/commodities/egypts-suez-canal-revenues-down-40-due-houthi-attacks-2024-01-11/

17.11.2023 Stavba, která změnila svět. Válčí se tam, umírá. A jde o velké peníze.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/magazin-historie-stavba-ktera-zmenila-svet-valci-se-tam-umira-a-jde-o-velke-penize-239909#

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si jako první, co je nového

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...