E-shopy, e-commerce

22.1.2024 Na český trh v posledním roce vstupují velká zahraniční tržiště (Allegro, Kaufland, Shein, Temu, Trendyol), která rozšiřují nabídku pro tuzemské zákazníky o produkty z jejich domovských trhů. Je to velká změna, jelikož ještě v roce 2021 zde žádná zahraniční internetová tržiště nebyla a čeští zákazníci tak byli zvyklí nakupovat v českých e-shopech. V první polovině loňského roku do Česka vstoupily polské Allegro, které předtím za 23 miliard koupilo e-shopy Mall.cz a CZC, a německý Kaufland. Bez velkých oznámení, ale o to agresivnější marketingovou kampaní začalo před nedávnem na české uživatele cílit také čínské Temu, podobně jako dříve Shein. Letos čeká tuzemské spotřebitele příchod tureckého Trendyolu, který se chce zaměřit na celý region střední a východní Evropy.

Princip tržiště se od klasického e-shopu liší v jedné zásadní věci – zákazník na něm kupuje zboží od třetích stran, tedy od obchodníků, kteří své produkty na stránkách internetového tržiště pouze inzerují. Platformy typu Allegro nebo Kaufland jsou tak zprostředkovateli, kteří umožňují prodejcům dostat se k většímu počtu zákazníků. 

https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/allegro-kaufland-shein-temu-trendyol-jaka-zahranicni-trziste-pronikaji-na-cesky-trh-1413034?

15.1.2024 Skupina Packeta, která vlastní logisticko-technologickou firmu Zásilkovna, zvýšila loni obrat o 18,3 procenta na 7,25 miliardy korun. Počet přepravených zásilek stoupl o 17,9 procenta na téměř 106 milionů.

Skupina, která na konci minulého roku roku oznámila změnu majitele, má přibližně 15 500 vlastních výdejních míst ve čtyřech zemích, z toho 6200 samoobslužných výdejních Z-Boxů. Mobilní aplikaci Zásilkovna si stáhlo přes osm milionů uživatelů. Packeta aktuálně doručuje pro zhruba 49 tisíc e-shopů. "Packeta v minulém roce i přes pokles celkového e-commerce trhu a dumpingových akcí ze strany konkurentů opět výrazně rostla a navýšila nejen svoji tržní pozici a obrat, ale také výrazně zvýšila ziskovost. V loňském roce jsme poprvé v historii firmy překročili doručení 100 milionů zásilek ročně," uvedla zakladatelka Zásilkovny a podle žebříčku Forbes 27. V závěru roku síť Packety za jeden den zpracovala více než 880 tisíc zásilek. O víkendu v době slevových akcí Black Friday to bylo 1,6 milionu zásilek, což byl proti roku 2022 nárůst o čtrnáct procent.

Majitelem Packety se před koncem roku stalo konsorcium globálního fondu CVC Capital Partners a skupiny Emma Capital, jejímž majitelem je dosavadní ředitel skupiny PPF a čtrnáctý nejbohatší Čech Jiří Šmejc.

https://forbes.cz/rust-zasilkovny-i-expanze-do-zahranici-obrat-packety-loni-dosahl-725-miliardy/?

15.1.2024 Superlevné zboží, agresivní marketing a široká nabídka. Čínský e-shop Temu v posledním roce intenzivně pracuje na obsazení západních trhů a ukazuje tak, že v době ekonomického propadu ani zákazníci z bohatých zemí nepohrdnou levným zbožím z Číny. Není zřejmé, jaký obnos Temu vložil do inzerce v Česku, ale z Centra transparentnosti Googlu je evidentní, že jde o stovky až tisíce aktivních reklam. Celkově měl čínský prodejce utratit za marketing v loňském roce zhruba dvě miliardy dolarů, tržby společnosti se přitom odhadují na šest miliard dolarů. Jinými slovy minimálně třetina ze všech příjmů směřuje do propagace nabídky, což je například oproti americkému gigantu Amazon velký rozdíl: ten v roce 2022 s tržbami 514 miliard dolarů vynaložil na reklamu zhruba 20 miliard, tedy asi čtyři procenta.

  • Podle některých odhadů Temu v průměru tratí na jedné objednávce 30 dolarů, oblečení či příslušenství k mobilům za pár desítek korun tak po započtení nákladů na přepravu nejsou výdělečným byznysem.  
  • E-shop Temu byl založen v roce 2022, jeho mateřskou společností je Pinduoduo, která působí na čínském trhu od roku 2015 a s jejíž akciemi se obchoduje na americké burze Nasdaq. Aktuálně působí na více než 40 trzích včetně Spojených států, Kanady nebo ve velké části evropských států. Temu cílí na zákazníky pomocí rozsáhlé inzerce a nízkých cen. Její byznys je založen na prodeji zboží přímo od čínských výrobců. Aplikace Temu patří mezi nejstahovanější hned v několika zemích.
  • Temu je tak aktuálně ve fázi, kdy se snaží o co největší zásah možných zákazníků, což se mu částečně daří. Aplikace čínského e-shopu totiž byla nejstahovanější aplikací minulého roku v USA, Česku, Japonsku nebo v Austrálii. Díky tomu se objem prodaného zboží za jeden měsíc vyhoupl ze tří milionů dolarů v září 2022 na 400 milionů dolarů v dubnu následujícího roku.
  • Společnost je zalistovaná na americké burze Nasdaq, kde se jí v posledním roce výrazně daří, jelikož hodnota akcií vzrostla víc než trojnásobně na 150 dolarů za kus.
  • Temu přichází na scénu ve chvíli, kdy nakupování přes internet stále má prostor pro růst a každým rokem roste podíl online prodaného zboží na celkových tržbách maloobchodů. V roce 2017 byl podle poradenské společnosti Boston Consulting Group tento poměr zhruba na úrovni 18 procent, o pět později se číslo zastavilo na 35 procentech a do roku by 2027 by se dle predikce společnosti mělo vyšplhat na 41 procent.   
  • https://www.e15.cz/byznys/e-shop-temu-pronika-do-ceska-agresivne-oblepil-cesky-internet-1412861?

8.1.2024 Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl o šest procent na 185 miliard korun. Snížil se i počet internetových obchodů, a to o 200 na 49.900. On-line vyhledávač Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) o tom dnes ČTK informovaly v tiskové zprávě. Obrat a počet e-shopů klesá druhý rok za sebou. Nejlepšího výsledků loni české e-shopy dosáhly v posledním čtvrtletí, kdy po třech čtvrtletích poklesu jejich obrat meziročně vzrostl o dvě procenta.

3.1.2024 Na český trh v prvním čtvrtletí letošního roku vstoupí turecké on-line tržiště Trendyol. S odkazem na informace webu Daily Sabah o tom dnes informoval server e15. Kromě Česka začne společnost, která nabízí zejména oblečení, působit také v Rumunsku, Řecku a Maďarsku (ČTK)

21.12.2023 Nakupujte jako miliardář." Čínské internetové tržiště Temu dobývá Česko superlevným zbožím. Sleva až 97 procent, která platí jen 10 dní. Český internet před Vánoci zaplavily lákavě vypadající reklamy na produkty z čínského internetového tržiště Temu. Je možné si tam pořídit například bezdrátová sluchátka za 173 korun, voděodolnou rtěnku za 36 korun nebo vyhřívané ponožky za 18 korun. Produkty, které běžně stojí až vyšší stovky korun. Proč je tak levný a hrozí při objednávání nějaká nebezpečí?

https://archiv.hn.cz/c1-67277720-bdquo-nakupujte-jako-miliardar-ldquo-cinske-internetove-trziste-temu-dobyva-cesko-se-superlevnym-zbozim

24.8.2023 On-line supermarket Košík.cz vykázal ve finančním roce končícím 31. března 2022 ztrátu 403,9 milionu korun, ve srovnání s předchozím obdobím ji prohloubil z přibližně 359 milionů korun. Tržby společnosti vzrostly jen mírně, a to asi o 20 milionů korun na celkových 1,9 miliardy korun (ČTK)

4.8.2023 Investují velké peníze do reklamy a slibují cenový třesk. Nová internetová tržiště – polské Allegro a německý Kaufland – o sobě dávají vědět. Jestli uspějí, se teprve ukáže. Zavedená internetová tržiště neboli "marketplaces", jako jsou Alza.cz a Heureka.cz, budou muset víc bojovat. Po nesmělém startu před třemi měsíci si z něj snaží ukousnout noví kapitálově silní hráči Kaufland a Allegro. Nasadili dravé ceny a nákladné reklamní kampaně.

  • Za deset let do roku 2020 se jejich podíl na světovém e-commerce trhu zvětšil z 23 na 50 procent. V Česku zatím dosáhla na mnohem menší koláč, to se však možná brzy obrátí.
  • Allegro má drtivý náskok přede všemi v nabídce zboží. Na lokalizované české platformě nyní shromáždilo 130 milionů nabídek (zahrnuje i stejné zboží od různých prodejců, jichž je nyní 20 tisíc) a podle Bogdana je značný prostor, kam růst. Stejné tržiště v Polsku má 290 milionů nabídek od 130 tisíc obchodníků.
  • Allegro nasadilo konkurentům vysokou laťku. Strhává si sedm až deset procent, a podle oslovených odborníků tak Poláci podstřelili běžnou výši poplatků na trhu. 
  • Naše provize se obecně pohybuje v rozmezí sedmi až 16 procent v závislosti na kategorii produktu. Přičemž většina produktů spadá do rozmezí 13procentní provize," uvedla mluvčí Kauflandu Ivana Dvořáková. Alza si účtuje poplatky od sedmi do 35 procent podle druhu zboží.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-cesky-internet-zaplavuje-polske-zbozi-cenova-valka-se-blizi-235031#  

19.8.2023 Startupu Rohlik podnikatele Tomáše Čupra se loni jako prvnímu v Česku podařilo v nacenění firmy přesáhnout miliardu dolarů a dosáhnout tak statusu jednorožce. Na přelomu roku ovšem jeden z investorů snížil valuaci svého podílu, a to kvůli vysokým úrokovým sazbám a problémům se zahraniční expanzí. Vedení Rohliku ovšem snížení valuace nerozumí.

  • V červnu 2022 se Rohliku podařilo získat investici 220 milionů eur, čímž měla valuace firmy dosáhnout až 1,6 miliardy dolarů, zhruba 35 miliard korun. Druhá polovina loňského roku byla ovšem pro firmu Tomáše Čupra složitější, což vyústilo ve snížení valuace podílu ze strany fondu J&T Arch Investments, který ve společnosti drží 4,17 procenta.
  • Původně chtěl v roce 2022 zahájit provoz také ve Španělsku a v Itálii, ale z těchto plánů sešlo s tím, že se společnost soustředí na rozvoj a úspěch na německém trhu. "Máme tam sklad a lidi. Raději ale nyní pošleme peníze do Německa, kde máme více hodnoty,
  • V minulém roce Rohlik rostl o 40 procent a letos očekáváme podobné tempo. Také se rychle blížíme dosažení ziskovosti v Německu.
  • https://www.e15.cz/byznys/j-t-snizila-valuaci-podilu-v-rohliku-neni-nam-jasne-proc-zni-ze-startupu-1399843?  

3.8.2023 Miliardář a vlastník skupiny Vafo vyrábějící krmiva pro domácí mazlíčky Pavel Bouška převzal majoritní podíl v tradiční značce biopotravin a zdravé výživy Country Life. Už přede dvěma lety přitom Bouška získal majoritu ve společnosti Lifefood, jež je specialistou na raw food, tedy tepelně neupravenou stravu. Jeden z největších evropských výrobců krmiva pro zvířata tak staví úplně novou divizi zdravé výživy. "Nabízí se společná logistika i propojení obou společností. Lifefood je velmi úspěšný v exportu, Country Life je naopak velmi úspěšný v prodeji v České republice.

  • My jsme do té firmy vstoupili proto, abychom jí pomohli z těžké finanční situace. Z velké části ta firma nemůže za to, že se v ní ocitla, protože byla relativně zadlužená bohužel v českých korunách.
  • https://www.e15.cz/byznys/potraviny/vysokymi-uroky-jsme-firmam-podepsali-ortel-rika-bouska-ktery-koupil-majoritu-v-country-life-1399743?

29.6.2023 Pilulka po druhém úpisu akcií na trhu START pražské burzy, ze kterého získala od investorů celkem 67 milionů korun, ale žádala násobně více, představila rozsáhlé úspory. Podle vyjádření spoluzakladatele Petra Kasy pro Czechcrunch zahájila firma rozsáhlou transformaci, která zahrnuje propuštění třetiny lidí v Česku a na Slovensku a odchod z rumunského trhu. Roční náklady plánuje firma snížit téměř o sto milionů korun, píše Czechcrunch.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5500425/pilulka-po-obtiznem-upisu-akcii-propusti-v-cesku-a-na-slovensku-tretinu-lidi-a-skonci-v-rumunsku.html

31.5.2023 Největšími internetovými obchody na českém trhu jsou e-shop s elektronikou Alza, nákupní galerie Mall.cz a on-line supermarket Rohlík.cz. Stovka největších e-shopů měla loni tržby 120 miliard korun, což je 60 procent celkové útraty Čechů na internetu (ČTK)

16.5.2023 Podle informací HN zažila Alza pokles na tržbách o zhruba 15 procent. Není v tom ani zdaleka sama. Loni obrat internetových obchodů podle Asociace pro elektronickou komerci meziročně klesl, a to vůbec poprvé, z 223 miliard korun na 197 miliard, tedy o skoro 12 procent. A mizerie pokračuje i letos, když se za první čtvrtletí tržby e-shopů podle čerstvých dat Českého statistického úřadu propadly o sedm procent, přičemž ve stejném období klesaly už loni, a to o 13,4 procenta. Letošní propad se tak již srovnává s horšími čísly za uplynulý rok, kdy se e-shopy bránily srovnání s tím, že se běžné čtvrtletí poměřuje s covidovým boomem.

  • Podle Heureky česká e-commerce zaznamenala v prvním kvartále roku 2023 pokles, když se obrat e-shopů zastavil 13 procent pod úrovní loňského roku. Průměrná hodnota objednávky za první čtvrtletí stagnovala na úrovni 1380 korun. "Nejistota a inflace nutí lidi k většímu porovnávání cen a většina z nich nakupuje hlavně nezbytnosti.
  • Nejhůře jsou na tom podle Huby třeba e-shopy zaměřené na prodej léků a dalšího lékárenského zboží. Konkrétně se nedaří společnosti Pilulka Lékárny, jejíž akcie se obchodují na trhu pražské burzy Start. Společnost loni prodělala téměř 66 milionů korun. Za posledních dvanáct měsíců akcie společnosti spadly téměř na polovinu.
  • Zbrzdil se prodej elektroniky či sportovních potřeb, tedy hlavních covidových vítězů," doplňuje Vetyška. Konkrétně prodej běžek se v letošním prvním čtvrtletí meziročně propadl podle čísel Heureky o více než sedmdesát procent. 
  • Inflace ale trápí e-shopy nejen kvůli nepříznivému dopadu na spotřebitelský apetit domácností, ale i kvůli jejich vlastním nákladům. I jim se zvýšily ceny energií, ale rovněž obalového materiálu, což jim snižuje marže. Kromě toho se prodražilo bankovní financování.
  • https://archiv.hn.cz/c1-67204630-proc-pokles-e-shopu-nebere-15-mesicu-konce-kdy-prijde-obrat-a-jak-vse-dopada-na-alzu-a-mall 

9.4.2023 Na český online trh se v příštím týdnu vyřítí dosud nevídaná konkurence. Společnost Kaufland v Česku spustí své online tržiště, které nabídne miliony položek i tisíce obchodníků napříč trojicí zemí. Online market spojí nabídku z Německa, Česka i Slovenska, kde k jeho spuštění došlo nedávno. Potenciálně tak může český trh čekat tvrdý vpád konkurence nabídky i cen.

Model online tržiště umožní podnikatelům pod svou značkou či i pod značkou Kauflandu nabízet nepotravinářské zboží automaticky na všech trzích. Německý market přitom navštěvuje přes 30 milionů uživatelů měsíčně. I pro české zákazníky to tak bude znamenat vstup zahraničních konkurentů a desítek milionů jejich produktů na trh. Konkurence tak může tlačit na ceny, potenciálně totiž mohou začít nabízet své zboží do Česka tisíce obchodníků. Objemem nabídky produktů pak marketplace Kauflandu výrazně předčí čistě česká online tržiště jako je Alza.cz či Mall.cz. Majitel druhého jmenovaného, polský obr Allegro, se však chystá na český trh plně vstoupit také. Společnost Allegro provozuje polské on-line tržiště Allegro.pl

o24.cz/a/HwpKY/zpravy-ekonomika-online-trziste-kaufland-vstupuje-na-trh?

15.3.2023 Velké e-shopové srovnání: Češi se liší od zbytku Evropy.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-doprava-velke-e-shopove-srovnani-cesi-se-lisi-od-zbytku-evropy-227429#

3.3.2023 Sektor e-commerce v loňském roce v meziročním srovnání poprvé klesal, letošní první kvartál podle výkonného ředitele společnosti Shopsys, která vytváří velké e-shopy na míru, Matěje Kapošváryho ale pravděpodobně bude lepší než loni. Velcí hráči jako Alza a Rohlík nastavují standardy zákaznické zkušenosti, malé e-shopy jim konkurují jen těžce a poměr, kdy pár online obchodů ovládá devadesát procent trhu, bude podle Kapošváryho ještě narůstat. "Za tři roky to bude i 95 procent trhu," doplňuje.

  • Nechci šířit paniku, ale myslím si, že všichni v e-commerce, nejenom e-shopy, ale právě i firmy, které jsou na ně navázané, cítí nějakou nejistotu a ochlazení. Poprvé slyšíme, že je trh v poklesu, firmy přehodnocují své velmi růstové plány a může se stát, že i firmy v řetězcích budou muset propopouštět. Nemyslím, že to bude nějaké masové propouštění, akorát už prostě nepůjde o dvacetiprocentní meziroční růst, na který jsme byli všichni zvyklí.
  • Když se podíváme na celý uplynulý rok, tak je to na úrovni roku 2020, došlo k třináctiprocentnímu poklesu. S tím, jak je na tom teď inflace, tak obavy, že lidé nebudou tolik utrácet za zbytné zboží, na kterých e-commerce stojí, tady prostě jsou.
  • Tím, jak velcí hráči jako Alza a Rohlík nastavují standardy zákaznické zkušenosti, tak definují zákaznická očekávání. Když jsem zvyklý, že na Alze dostanu objednávku zítra, a že můžu platit patnácti platebními metodami, tak potom stejnou kvalitu služeb čekám u všech e-shopů. Pokud ji nějaký malý e-shop nemůže nabídnout, což je logické, protože nemá tolik prostředků, tak to potom často vede k tomu, že se zákazníci obrací spíš na velké a zavedené hráče. Pozorujeme to v e-commerce už dlouhodobě, byť se pořád reportují čísla o tom, jak roste počet e-shopů. Jenom jedno procento největších e-shopů dělá více než devadesát procent obratu celého trhu. V padesáti tisících e-shopů je jich 49 tisíc, kteří neuživí na plný úvazek ani jednoho člověka.
  • https://www.e15.cz/rozhovory/alza-a-rohlik-udavaji-smer-e-commerce-segment-potravin-poroste-rika-kaposvary-z-shopsys-1396887?

10.2.2023 Loňský rok byl pro české e-shopy náročný, úlevu měly přinést tradičně silné Vánoce. Obchodníkům, kteří díry v rozpočtech způsobené rostoucími náklady a ochlazující poptávkou nedokázali o svátcích zalepit, hrozí nyní zánik. První krachy na e-commerce trhu může podle lidí z oboru nastat už v únoru.

  • "Konkrétní úbytek e-shopů je těžké odhadnout, půjde ale řádově o nízké stovky," uvedl Braverman z Heureky. Například odborník na účetnictví David Homola, který působí na Univerzitě Tomáše Bati a ve společnosti Digitoo, ale už dříve pro HN uvedl, že může zaniknout až pětina z 50 tisíc českých e-shopů.
  • Úbytek internetových obchodů přitom odstartoval už loni, kdy z trhu po pěti letech růstu podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci zmizelo zhruba osm stovek e-shopů. V loňském roce také česká e-commerce vůbec poprvé ve své historii zažila meziroční pokles tržeb - snížily se o 12 % na 197 miliard korun.  
  • Tržby e-shopů podle posledních dat Českého statistického úřadu v prosinci meziročně klesly o téměř 11 procent. Celý maloobchod klesá již osmý měsíc v řadě, v prosinci se tržby všech prodejců snížily o 7,3 procenta.
  • https://archiv.hn.cz/c1-67170540-unor-muze-zakaznikum-prinest-absurdni-slevy-stradajici-e-shopy-se-boji-padu

4.1.2022 Obrat českých e-shopů loni poprvé meziročně klesl, a to z 223 miliard Kč v roce 2021 na 197 miliard korun. Vyplývá to z dnešní tiskové zprávy Asociace pro elektronickou komerci a internetového srovnavače cen Heureka.cz, kterou má ČTK k dispozici. Poprvé na českém trhu klesl i počet e-shopů, a to o 885 na 50.100 obchodů. Důvodem byly vysoké provozní náklady a rostoucí inflace (ČTK)

16.11.2022 Propadu na trhu e-commerce neodolali ani lídři domácího trhu - internetový kolos Alza a Mall Group. Zejména skupina Mall se vrací zpět do výrazně ztrátové minulosti.

Mateřská společnost Allegro totiž zveřejnila odhad ztráty na Mall Group na úrovni EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy) za druhé až čtvrté čtvrtletí ve výši 120 až 160 milionů polských zlotých, což v korunách představuje sumu zhruba 623 až 830 milionů korun. Od druhého čtvrtletí je Mall již začleněn do Allegra. Pokud skupina Mall podobně hospodařila i v prvních třech měsících letošního roku, tak by ztráta za celý rok mohla výrazně přesáhnout miliardu korun.

V podobných úrovních se hospodaření Mall Group pohybovalo i v letech 2019 či 2018. Na černou nulu se Mall dostal horko těžko ve fiskálním roce končícím 31. března 2021, kdy celá e-commerce prudce rostla a dosahovala nadprůměrných výsledků během koronavirového boomu. Řada lidí z branže poté kroutila hlavou nad cenou, kterou za český e-shop polské Allegro zaplatilo. Šlo o částku v astronomické výši okolo 23,5 miliardy korun.

Alza je na tom pochopitelně lépe, protože dlouhodobě roste a hlavně vydělává. I tuzemská internetová jednička má však letos za prvních deset měsíců potíže, na něž nebývala zvyklá. "Tržby jí klesly zhruba o deset procent," uvádí dobře informovaný zdroj z trhu. Za celý loňský rok dosáhla společnost tržeb ve výši 45 miliard korun.

Provozní zisk podle něj klesá ještě rychleji. Na zisky všech e-shopů totiž nepříznivě dopadají rostoucí náklady na logistiku, sklady i energie a také ochlazená poptávka.

Ve čtvrtém patře centrály Alzy, kde je na stěně velký graf se zelenými sloupci tržeb za posledních 20 let, tak může dojít k nepříjemné změně. Poprvé za toto období neukáže graf skokový meziroční růst, ale v lepším případě se společnost udrží na loňských výsledcích.

  • Situace se navíc v příštích měsících nezlepší. "Neplánujeme v prvním, ale ani ve druhém kvartálu růst," odhadl s tím, že pro trh e-commerce to bude velmi těžké období.
  • Období změn se u Alzy dotklo rovněž sítě dodavatelů. S nimi se vedení firmy sešlo v půlce roku při akci v planetáriu ve Stromovce. "Tlačili na co nejnižší ceny a představili scénář, co budou dělat, aby si je vymohli," popisuje jednání jeden z dodavatelů Alzy. A dále pokračuje: "Jednou z možností je i nákup mimo oficiální dodavatelské řetězce nebo white label výroba podobného produktu v Číně. To se týká například zboží, kde není značka tak důležitá." Pokud to smlouvy umožňují, obchodník si ho může koupit kdekoliv.  
  • Svou roli může sehrát i očekávaný příchod online tržiště Kaufland Market Place do Česka. Kaufland má díky působnosti na velkém německém trhu opět možnost získat výhodnější ceny než Alza. "Nákupní hladina pro Allegro i Kaufland může být u cen některých produktů, například televizorů, o 10 až 30 procent nižší," odhaduje zmíněný dodavatel Alzy. 
  • Alza podle jeho slov také silou protlačila u dodavatelů do nových smluv klauzuli, která e-shopu umožňuje, aby vracel neprodané zboží. Setkání v planetáriu označil odborný magazín Sell za jednu z největších strategických chyb Alzy. "Zástupci značek sedíce pohromadě v jedné místnosti dali na místě najevo, že Alze na její požadavky, včetně navýšení peněz na marketing, nekývnou.
  • Tvrdší přístup Alzy k dodavatelům ale zřejmě souvisí i s určitou změnou filozofie společnosti, která se opět vrátila na cenový srovnávač Heureka. Stává se z ní proto větší cenový agresor, což v minulých letech nebylo zvykem. Alza dříve konkurovala zejména lepším přístupem k zákazníkům a ceny měla často na vyšší hladině. 
  • Boj o zákazníka prostřednictvím ceny je v současné době pochopitelný. Domácnosti budou mít kvůli rostoucím cenám energií a potravin méně peněz na zbytné položky, což pocítí všechny obchody, a to zejména ty, které prodávají nepotravinářské zboží. 
  • https://archiv.hn.cz/c1-67136630-miliarda-minus-a-hrozba-velkeho-propousteni-ochlazeni-trhu-boli-i-nejvetsi-tuzemske-e-shopy-mall-ci-alzu

13,10,2022 Více než dvě třetiny českých e-shopů očekává, že jejich zákazníci kvůli vysoké inflaci omezí své nákupy. Pětina obchodů si dokonce myslí, že tento pokles bude výrazný. Většina lidí se pak bojí nárůstu cen v nadcházejících třech měsících, zejména u bydlení, potravin a dopravy. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos (ČTK)

8.10.2022 Internetoví prodejci procházejí nepříjemnou kocovinou. Po nebývalém covidovém růstu, kdy během dvou let různých uzavírek stoupl podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) objem nákupů přes internet téměř o 45 procent (ze 155 miliard korun v roce 2019 na 223 miliard v roce 2021), přišla prudká změna. Lidé, kteří byli "donuceni" nakupovat on-line, ač by jim to jinak nevyhovovalo nebo je to ani nenapadlo, se začali vracet do kamenných obchodů.

Hlavně mezi nově vzniklými malými e-shopy tak začala vznikat panika, zda a jak se dál uživí. Maloobchodní tržby podle posledních dat Českého statistického úřadu klesly meziročně téměř o devět procent, a to čtvrtý měsíc po sobě. Meziměsíčně přitom oslabují už pátý měsíc v řadě.

Internetoví prodejci však na tom jsou ještě hůře, jejich prodeje podle statistiků klesají meziročně už osmý měsíc v řadě a je tak otázkou, kdo z nich vývoj přežije. Prodeje na internetu podle dat Heureky v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně klesly o 25 procent, ve druhém pak o devět procent. A ačkoliv meziroční srovnání zkresluje fakt, že loňský rok byl covidový, a tím pádem velice specifický, je zřejmé, že e-shopy čeká nelehké období.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-cesi-zase-vyrazili-ven-na-nakupy-e-shopy-v-panice-bojuji-o-preziti-216325#

20.8.2022 Online supermarket Rohlik.cz zvažuje zavedení možnosti nákupu potravin na splátky. E-shop Košík.cz umožňuje odloženou platbu, v současné době ji využívají hlavně rodiny s dětmi. Prodej potravin na splátky v souvislosti s vysokou inflací v současné době neplánují oslovené kamenné řetězce, podle některých to není řešení problému. Vyplývá to z ankety mezi obchodníky.

  • Firma Iceland Foods lidem nabídne bezúročné půjčky v hodnotě až sto liber, tedy asi 3000 korun, ve formě platebních karet do svých obchodů. Zákazníci následně budou půjčky splácet po deseti librách týdně. Informovala o tom agentura Bloomberg. Meziroční inflace ve Velké Británii v červenci dosáhla 10,1 procenta, což je nejvyšší úroveň za posledních čtyřicet let. 
  • O podobném modelu jako britský řetězec uvažuje i tuzemský Rohlik.cz. "Aktuálně řešíme konkrétní kroky realizace. Cítíme zodpovědnost vůči našim zákazníkům a chceme jim v době krize co nejvíc vyjít vstříc a proto neustále hledáme způsoby, jak udělat nákup u nás výhodný a cenově udržitelný," řekla mluvčí internetového obchodu Lutfia Volfová. Pro příklad uvedla klub pro rodiče s dětmi, kde mají možnost za každou objednávku nad 2000 korun získat 100 kreditů na další nákup. 
  • https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/ceske-online-supermarkety-zvazuji-prodej-potravin-na-splatky-kamenne-ho-odmitaji-1392498?

19.8.2022 Tuzemské e-shopy se po dvou tučných letech obávají tuhé zimy. Zatímco ještě loni měly díky zavřeným kamenným prodejnám žně a nejžádanější zboží nemohli zákazníci ani sehnat, letos jsou výsledky e-shopů o poznání slabší. Lidé šetří, sklady jsou přeplněné, logistika i energie zdražují, zájem investorů chladne. A úleva nemusí přijít ani s obdobím Vánoc, které internetovým prodejcům běžně přináší nejvyšší tržby. Většina e-shopů oslovených v novém průzkumu fintechové společnosti Mallpay si myslí, že blížící se zimní sezona bude oproti loňské o poznání chudší. Více než 60 procent obchodníků se dokonce obává, že mohou skončit.

Horší výsledky letos očekává 73 procent ze všech oslovených e-shopů. Nejpesimističtější jsou ve výhledu na další měsíce provozovatelé těch malých. Horší výsledky zimní sezony očekává 79 procent z nich a více než polovina se cítí existenčně ohrožena. Naopak majitelé velkých e-shopů jsou o něco klidnější, horších výsledků se obává 60 procent z nich, myšlenky na zánik jejich byznysu trápí jen 22 procent. 

  • Hlavní aktuální hrozbou se podle průzkumu Mallpay, který oslovil přes 160 e-shopů, stává neprodané zboží ve skladech, které trápí především největší hráče na trhu. To potvrzuje například mluvčí e-shopu CZC.cz Michaela Balarinová. "Skladem máme velké množství televizí, notebooků, chytrých zařízení, které zákazníkům nabízíme prostřednictvím různých akčních nabídek," uvedla pro HN.
  • Do byznysu online prodejců se také začíná zakusovat inflace a zdražování vstupů, nejpalčivěji stoupají náklady na logistiku a skladování, do nějž se promítá růst cen energií. "Rostou naprosto všechny náklady. Zdražují nájmy, energie, dopravci, obaly. Velkou komplikací jsou úroky z provozních úvěrů nebo kurz koruny.
  • Problémem se pak stává zvýšená opatrnost zákazníků a jejich klesající kupní síla  
  • Můžeme tedy očekávat například limit minimální objednávky," uvedl Kotrlík. Zároveň podle něj e-shopy budou více investovat do outsourcingových procesů, které doposud obstarávaly samy. Předpokládá, že zájem poroste zejména o fulfillment, tedy službu, která zajistí celou logistiku od naskladnění zboží z výroby až po jeho dodání koncovému zákazníkovi, či marketplace modely, což jsou platformy fungující jako online tržiště, které sdružuje více e-shopů. A předvídá také častější používání nových platebních metod, jako jsou odložené platby.
  • Celý proces od oslovení až po doručení zboží se 43 procentům firem zdražil zhruba o polovinu, pro pětinu pak dokonce několikanásobně. Obsloužení zákazníka stojí firmy nejčastěji - v 60 procentech případů - 100 až 250 korun, další zhruba pětinu firem 250 až 500 korun.
  • https://archiv.hn.cz/c1-67104620-zima-bude-tuha-a-jezisek-chudy-boji-se-e-shopy-vrasky-jim-delaji-rostouci-naklady-a-setrici-zakaznici

13.7.2022 Donashop je středně velký internetový prodejce nábytku s 25 let dlouhou historií a kromě období finanční krize v roce 2008 se mu vždy dařilo. Pandemie růst navíc ještě podpořila a přinášela e-shopu měsíční tržby až ve výši 14,5 milionu korun. Začátkem letošního roku se ale vše změnilo. Dobré výsledky vystřídal prudký propad tržeb a růst nákladů, který společnost nakonec dovedl až ke krachu. Příběh Donashopu nemusí být v nejbližších měsících ojedinělý. "Odhaduji, že hodně menších subjektů v oblasti e-commerce skončí svoji činnost, a to dobrovolně nebo nedobrovolně v insolvenci po zásahu věřitelů v případě velkého zadlužení," říká šéf Patria Corporate Finance Milan Bílek. Hlavními důvody podle něj budou pokles poptávky a nárůst cen energií a potravin kvůli ruské agresi na Ukrajině. Velké eshopy maximálně sníží zadlužení a počet zaměstnanců, ale stále budou pracovat na rozvoji svých platforem," tvrdí expert na fúze a akvizice Bílek. Trh se podle něj pročistí a velcí obchodníci v budoucnu převezmou zákazníky zaniklých subjektů.

https://archiv.hn.cz/c1-67092540-prvni-krach-e-shopu-obchody-bojuji-s-propadem-poptavky-drive-nedostatkove-zbozi-se-hromadi-ve-skladech

30.6.2022 Obrat českých e-shopů za druhé čtvrtletí letošního roku skončil podle dat nákupního rádce Heureka.cz devět procent pod úrovní stejného období loňského roku. Ve srovnání s prvními třemi měsíci letošního roku, kdy internetoví prodejci zaznamenali meziroční pokles obratu o čtvrtinu, ale jde o zlepšení (ČTK)

5.11.2021 Polská společnost Allegro se dohodla na převzetí stoprocentního podílu v české skupině e-shopů Mall Group a v kurýrní firmě WeDo. Celková hodnota transakce je až 975 milionů eur (přibližně 24,7 miliardy Kč), uvedla v tiskové zprávě společnost Rockaway Capital. Ta je spolu s investičními skupinami PPF a EC Investments dosavadním spoluvlastníkem Mall Group.

  • Zhruba 47 procent ceny bude uhrazeno akciemi Allegra. "Takže stávající akcionáři Mall Group se budou na tomhle příběhu dál podílet," uvedl mluvčí Rockaway Capital Pavel Kalouš.
  • Koupí získá polská společnost skupinu Mall Group a logistická aktiva společnosti WeDo v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku a Polsku. Transakce se netýká společností Vivantis, Mall Pay, ani Mall.TV a Košík.cz, které byly již v minulosti z Mall Group vyčleněny.
  • Do skupiny Mall Group patří vedle internetového tržiště Mall také například e-shop s elektronikou CZC.cz. Firma je spoluvlastněná investiční skupinou Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, investiční skupinou PPF a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Role řídícího akcionáře připadá skupině Rockaway.
  • Mall Group v obchodním roce končícím letos 31. března zvýšila obrat o 26 procent na 20,7 miliardy korun a poprvé skončila v zisku. Počet objednávek se meziročně zvýšil o 31 procent na 14 milionů.
  • https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4838339/polske-allegro-kupuje-ceske-e-shopy-mall-group-a-kuryrni-firmu-wedo.html

10.6.2022 E-shopy si v posledních měsících prochází očistcem, po raketovém růstu během pandemie přišlo bolestivé vystřízlivění kvůli stále zhoršující se ekonomické situaci. "E-shopy nakoupily hodně zásob, posílily interní týmy a rozšířily sklady. To teď hapruje v rozpočtech," říká v rozhovoru investor Ondřej Klega z investiční skupiny eRockets, která se zaměřuje právě na investice do oblasti e-commerce. Proto nyní očekává krachy některých z hráčů na trhu.

  • becně růstové ambice, které měly e-commerce firmy nastavené, se nepodařilo v prvním letošním kvartálu obhájit. E-shopy nakoupily hodně zásob, posílily interní týmy a rozšířily sklady. To teď hapruje v rozpočtech. Snížily se obraty, ale náklady ne, na to se musí reagovat. Ukazuje se, že i největší hráči jsou nuceni propouštět. Snižují se proto letošní ambice a hodně se začíná dívat na ziskovost. Lidé více váhají, v některých oborech jsou předzásobení, to nyní řešíme hodně v SportObchodu s koly či se střešními nosiči.
  • Od září každý měsíc roste reklama v aukci o deset až patnáct procent. To trvá dodnes, i když to není tak vyšponované jako před Vánoci, ale je to následek covidu, který přivedl do online prostředí hodně inzerentů. Tím, jak firmy ke konci roku bojovaly o obrat, tak dokázaly cenu reklamy hodně našponovat. Tyto tři vlivy vedou ke škrtům. Lze sáhnout na marži. Před létem, které je tradičně slabší, musíte řešit, jestli propouštět, protože lidi budete potřebovat ke konci roku, aby všichni "nepadali na hubu". Hodně se také řeší srovnání efektivity interních týmů s outsourcingem. My jdeme cestou budování vlastních týmů. Je to alchymie.   
  • Nejznámější případ je asi Dedoles, ten popisuje veškeré problémy, které jsem zmínil. Obecně budou mít problém firmy, které rostly o sto procent. Růst byl ale poháněný covidem, nyní budou mít problémy to ustát. Nešlo to přirozenou cestou. Buď doháněly manko, nebo naopak přepálili firmu a ta jim spadla.  
  • My jsme specializovaný fond na e-commerce projekty, vyhledáváme úzce specializované e-shopy, které hrají klíčovou roli v určité kategorii, mají vlastní značku a třeba i produkt jako například Grizly, Ovečkárna nebo Vuch. Koukáme se hlavně na středně velké e-shopy, naše přidaná hodnota je v tom, že vstupujeme do firem se svým know-how, zapojujeme se do jejich řízení. Naším záměrem je pomoci přetransformovat e-shop na větší firmu a připravit ji na vstup strategického investora ve střednědobém horizontu tří až pěti let.
  • Jsme jejich průvodci, vždy si kupujeme minoritu, chceme, aby zakladatel byl stále nositelem myšlenky, na druhou stranu mu pomáháme překonávat překážky a snažíme se, aby nevstupoval do slepých uliček. Naše největší přidaná hodnota je celý proces exit strategie. To řešíme my, nemusíme si na to najímat firmy.
  • Velké e-shopy, které sledujeme, jdou dvěmi cestami. Ta první je rozšiřování nabídek, například Notino, které se vrhá do zdravé výživy, nebo u Alzy a ostatních. Druhý velký trend jsou online tržiště, tedy místo, kde jde koupit vše. Zákazník si nepamatuje dvacet různých brandů, ale ví, že na Alze koupí vše.  
  • Největší problém budou mít naopak malé až středně velké e-shopy, které jsou na hraně s cashflow, jsou závislé na spotřebním chování a jsou tedy ve vleku událostí.
  • Marketingová data, že Česko je velmoc e-shopů, jsou sice pravdivá, na počet obyvatel máme nejvíce e-shopů, tedy padesát tisíc, ale když se podíváte na data, tak aktivních je jen patnáct tisíc a z toho jen sedm tisíc má rozpočet aspoň milion korun na rok. Zhruba 150 až 200 největších e-shopů má zhruba 80 procent e-commerce trhu.
  • Máme toho na stole hodně. Za minulý rok jsme dotáhli čtyři transakce. Tím, že rok předtím začal covid, přerušily se debaty a jednání. V roce 2021 naopak e-shopy začaly být aktivnější. Dokončili jsme Grizlyho, Ovečkárnu, částečně jsme odešli ze Sportobchodu, integrovali do něj Fitness4You a do toho jsme dotáhli investici do Vuch.
  • Máme určité kategorie, po kterých chceme jít a ve kterých chceme posilovat. Například online potraviny kolem Grizlyho, nabízí se s tím propojovat další firmy, které jsou zároveň výrobci. Snažíme se najít páku tak, abychom posílili tržní pozici a více zapojovali naše nové e-shopy do těch stávajících.
  • tři investice Astratex, Ovečkárnu a Sportobchod jste provedli ve spolupráci s Hartenberg Capital, který ovládá Andrej Babiš. Proč? Je to partnerství z rozumu. Vzniklo to v době, když se majitel Astratexu Petr Vít v roce 2016 rozhodl prodat firmu. Lidé, kteří stojí za eRockets, se potkali v marketingové agentuře Acomware. Poté, co jsme prodali Acomware Mafře, tak jsme se s nimi bavili, jestli dává smysl více investovat do e-commerce. Zjistili jsme, že Mafra funguje úplně v jiném světě. Ale byl tu Hartenberg, který zrovna řešil investiční strategii. V té době se ozval Petr Vít z Astratexu, že přemýšlí o prodeji a že hledá velkého investora. Tam začala společná cesta, majetkově nejsme propojení. Podařilo se nám spolupráci nastavit, Astatex si v té době prošel krizí, protože odešla půlka managementu, firma musela postavit novou organizační strukturu. Bereme to pragmaticky, víme, jak Hartenberg Capital funguje, co od nich čekat a dává nám to smysl. Mají kompetenci, kterou my nemáme, ve finančním a investičním světě. Ta synergie funguje, byť narážíme na majitele fondu. Ač je to úplně odstřižené, ale v některých ohledech nás to limitovalo. 

  • https://www.e15.cz/rozhovory/dedoles-je-jen-zacatek-ocekavam-velke-krachy-e-shopu-rika-investor-ondrej-klega-z-erockets-1390566?

27.8.2021 Když společnost Google na jaře tohoto roku oznámila, že se chystá provést další zásadní změnu core algoritmu vyhledávání, znalí provozovatelé e-shopů zpozorněli. Jedná se totiž o skutečnost, která ovlivní byznys mnoha z nich.

Do hry tedy vstupuje algoritmus vyhodnocující užitečnost odkazů. Do úvahy bere odbornost a aktuálnost obsahu, množství a kvalitu zpětných odkazů, dobu strávenou uživateli na stránkách i celkový uživatelský dojem, navíc ale zohledňuje, co jsme hledali v minulosti a ještě řadu dalších dílčích informací vedoucích k odkazům, které odpovídají předmětu našeho vyhledávání.

Měříme uživatelský zážitek

Nově Google představil Web Vitals, které mají být nejdůležitějšími metrikami při posuzování uživatelského zážitku. Podle internetového magazínu Digichef tak chce ještě více zdokonalit relevantnost svých výsledků a usnadnit orientaci té části uživatelské zkušenosti, která je měřitelná takříkajíc zvenčí.

Uživatelskou spokojenost lze ale hodnotit různě a pro sledování metrik, které s ní souvisí, také existuje mnoho nástrojů. Orientovat se v nich není snadné, a snad proto Google nově klade důraz na metriky, které uživatelskou přívětivost webu sledují ze tří úhlů pohledu. Posuzuje rychlost načítání, interaktivitu webu a jeho vizuální stabilitu. Každá z těchto vlastností je měřena pomocí speciální metriky. 

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/google-opet-meni-metriky-rozhodujici-o-razeni-odkazu-1383095?

27.8.2021 Vaše škodovka by se nově mohla stát výdejním místem pro zboží, které si objednáte přes internet. Škoda Auto ve spolupráci s Alzou, Zásilkovnou a kurýrní službou Dodo totiž vyvinula novou službu, která kurýrům umožní doručit zásilky přímo do kufru zaparkovaného vozidla. Pokud tedy parkujete před domem, nemělo by se už stát, že vás kurýr doma nezastihne a balík bude muset doručit jiný den. Jednoduše vám ji nechá v autě. Stačí mu k tomu udělit vzdálený přístup prostřednictvím aplikace MyŠkoda.

Službu Škoda Auto spouští po více než dvou letech testování, které zahájila na jaře 2019. Žádná jiná automobilka ji v Česku nenabízí, například ve Spojených státech ale obdobnou funkci od roku 2018 nabízí Amazon ve spolupráci s General Motors a Volvem.

https://byznys.hn.cz/c1-66966500-alza-zasilkovna-a-dodo-zacinaji-diky-skodovce-dorucovat-baliky-do-kufru-auta-staci-ho-na-dalku-odemknout 

19.7.2021 Obrat českých e-shopů ve 2Q letošního roku dosáhl 50,45 mld., což je v meziročním srovnání nárůst o více než 10 %. Rekordní 2Q podtrhuje i nárůst 3 144 nových e-shopů v tomto období. Podle společnosti Shoptet jich aktuálně v České republice funguje 41 639, vyplývá ze zprávy Shoptet.

25.6.2021 Podíl vrácených balíků z internetových obchodů se během koronavirové pandemie zvýšil ze standardních sedmi na 15 procent, tedy na více než dvojnásobek. Trend nárůstu množství vratek byl v české e-commerce patrný delší dobu, ale pandemie ho značně urychlila. Vyplývá to z údajů služby Balíkobot (ČTK)

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...