Nikola

V červnu 2020 kapitalizace dosahovala 24,5 miliard dolarů. Tehdy mi vycházelo, že firma by do deseti let musela na volném toku hotovosti generovat asi 1,4 miliardy dolarů. Pokud by hotovostní marže dosahovaly například "fordovská" 4 %, musela by firma generovat tržby kolem 35 miliard dolarů. Nyní je kapitalizace zhruba poloviční, takže můžeme tato čísla zhruba vydělit dvěma. U Tesly se s podobnou logikou dostáváme na úplně jiná čísla (tržby více než 200 miliard dolarů), ale u obou společností platí, že relativně k současným výsledkům jejich valuace implikují velké "hokejky". 

Trevor Milton ve zmíněném rozhovoru uvedl i to, že na pickup Badger nyní čeká 1500 lidí - zaplatili již zálohu ve výši 5 000 dolarů na dodávku v roce 2022, cena bude 60 - 90 000 dolarů a vůz by měl mít dojezd 300 mil na baterii a 600 mil na vodík. Ředitel k tomu dodal, že zálohy na truck od Tesly dosahují mnohem nižších částek a u jeho aut je tedy mnohem pravděpodobnější, že zákazníci auta nakonec skutečně koupí. Čímž se dostáváme k tomu, co bude asi obě firmy dlouho provázet, a to je vzájemná rivalita.

Nikola, zprávy z tisku:

17.10.2020 V červnu se Mark Russell dostal do jednoho z nejprestižnějších klubů na světě: ve svých sedmapadesáti se stal dolarovým miliardářem. Coby generálnímu řediteli a akcionáři ambiciózní automobilky Nikola, jejíž cenné papíry vyletěly na začátku léta strmě vzhůru, mu magazín Forbes spočítal jmění na 1,3 miliardy dolarů. Pobyt mezi finanční honorací ovšem trval jen pár týdnů, už v červenci hodnota Russellova podílu klesla pod miliardu a nyní? Sotva 400 milionů dolarů.

https://byznys.ihned.cz/c1-66831440-nabourana-nikola-uklidnuje-prezijeme-i-bez-partneru-jako-gm-wall-street-odpovida-vyprodejem-akcii

21.9.2020 Zakladatel společnosti Nikola Trevor Milton rezignuje na funkci výkonného předsedy v této kontroverzní firmě. Oznámila to společnost. Akcie firmy se v premarketu dnešního obchodování na Wall Street propadly i o více než 26 %. Pozornost finančního světa se na Nikolu upřela především poté, co spekulant na krátko Hindenburg obvinil výrobce elektrických nákladních vozů z chystaného podvodu.

Funkce předsedy se ve firmě chopí člen správní rady a bývalý místopředseda General Motors Stephen Girsky. Milton v prohlášení na webu firmy, že z funkce odstupuje dobrovolně a s okamžitou platností. Kromě toho nabídl k dispozici také svoje místo člena správní rady.

Milton i po odstoupení zůstane největším akcionářem firmy s holdingem 91,6 milionu akcií, tedy zhruba čtvrtiny akciového kapitálu firmy. To při páteční zavírací ceně představovalo částku zhruba 3,3 miliardy USD.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4499452/zakladatel-nikoly-po-obvinenich-z-podvodu-odstupuje.html<br>

14.9.2020 Nikola minulý týden zcela popřela zprávu, podle které podváděla investory. Tento výrobce elektrických nákladních vozů tvrdí, že zveřejněné údaje nejsou pravdivé a že zkreslují skutečnost.

Hindenburg Research, který má na Nikole krátké pozice a jehož zpráva minulý týden způsobila pád akcií Nikoly, údajně učinil nepravdivá a zavádějící prohlášení. Jejich cílem bylo manipulovat s trhem, uvedla v pondělí Nikola.

Nikola se staví proti tvrzením společnosti Hindenburg, že údajně přecenila možnosti svých prvních zkušebních nákladních vozidel. Podle ní Hindenburg vytrhl z kontextu komentáře zaměstnance jejího dodavatele a investora Robert Bosch. Zpráva podle ní rovněž podcenila její schopnost vyrábět vodíkové baterie pro nákladní vozidla

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4494106/nikola-reaguje-na-obvineni-hindenburgu-mnohe-z-nich-jen-potvrdila.html<br>

8.9.2020 General Motors a Nikola uzavřely strategické partnerství. Vůz Nikola Badger bude vyrábět General Motors a zároveň získá 11% podíl v Nikola. Akcie Nikola rostou v pre-marketu o 33,9 % (Bloomberg) 

13.8.2020 Americký výrobce elektrických užitkových vozů Nikola uvedl, že je otevřen spolupráci s Hyundai Motor ohledně vodíkové technologie (Reuters) 

11.8.2020 Nikola existuje jen proto, aby akcie Tesly vypadaly levně. Takto se o elektromobilce Nikola vyjádřil valuační guru Aswath Damodaran. Jinak řečeno, akcionáři Tesly podle něj mají nyní kam ukázat prstem, když by tvrdili, že Tesla není předražená. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4470450/jen-proto-aby-tesla-vypadala-levne.html

10.8.2020 Akcie společnosti Nikola rostou o více než 20 %, když firma potvrdila objednávku tisíců elektrických nákladních automobilů. Objednávka zahrnuje 2 500 elektrifikovaných vozů, s možností navýšení objednávky až na 5 000 kusů (CNBC)

4.8.2020 Ředitel společnosti Nikola hovořil na CNN Business o tom, jak se jeho firma liší od Tesly: Zejména tím, že se zaměřuje na elektrotahače a náklaďáky. Nejde přitom jen o výrobu a prodej vozidel samotných, ale o přesun příjmů z energií. Trevor Milton tvrdil, že pokud koupíte naftový tahač, tak ropné firmy z každého dostanou asi 750 000 dolarů příjmů z jeho provozu. A Nikola chce tyto příjmy získat tak, že bude sama prodávat vodíkovou energii pro své tahače. Ve výsledku tak na každém z nich dosáhne tržeb asi pětkrát vyšších, než třeba Volvo. Dnes trochu více o Tesle a Nikole.

I u Tesly se hovoří o tom, že pokud na ní hledíme jako na pouhou automobilku, jde o příliš zúženou perspektivu neodrážející její plný potenciál. Tedy například to, že podle optimistů by mohla úplně změnit energetické systémy domácností a firem díky svým bateriím. Trevor Milton na CNN reagoval i na názor pana Muska, podle které jsou vodíkové články pro auta hloupým nápadem. Ředitel Nikoly ale míní, že neexistuje jedno univerzální řešení a třeba pro lety do vesmíru se zase nepoužívají elektrické baterie. Ve vztahu k Nikole a tahačům to prý konkrétně znamená, že za hranicí zhruba 300 mil začíná být výhodnější používat vodíkové články a jejich výhoda získává na důležitosti i v případě těžších vozů, respektive nákladů. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4466194/Nikola-Tesla-a-akciove-modly.html?utm_source=USA&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Trhy_data_vysledky_PD

18.6.2020 Muskův vodíkový vyzývatel vládne miliardové firmě NIKOLA bez tržeb i zisků. Chceme mít nejprodávanější pick-up, NIKOLA má tržní valuaci 23 miliard dolarů, aniž by cokoli vyráběla a prodávala, ani vám nic jiného nezbývá. A přesně to je případ automobilky Nikola a jejího zakladatele, šéfa a největšího akcionáře v jedné osobě. Podle jeho vlastních odhadů se Nikole podaří dosáhnout na tržby ve výši jedné miliardy dolarů až v roce 2023, zisková prý bude dřív.

https://byznys.ihned.cz/c1-66778910-trevor-milton-nikola-tesla-elon-musk

12.6.2020 Ne Tesla, ale Nikola: CNBC si také všímá společnosti Nikola. Obchodníci se totiž "domnívají, že má stejnou hodnotu jako Ford". Nikola Corporation se zaměřuje na baterie a automobily poháněné vodíkem a elektřinou. Na burzu se firma dostala před týdnem díky takzvané reverzní fůzi se společností VectoIQ vytvořenou speciálně pro tuto transakci. Kapitalizace firmy se následně dostala nad kapitalizaci Fordu a to i přesto, že Nikola by neměla generovat žádné tržby dříve, než v roce 2021. Společnost tvrdí, že má již objednávky na své vozy ve výši 10 miliard dolarů, ale CNBC dodává, "že se teprve ukáže, zda budou realizovány". Elektrické pickupy a trucky chce vyrábět i Tesla, GM a Ford, ale podle CNBC není jasné, zda pro ně existuje dostatečná poptávka.  

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.