Stávky, protesty a nepokoje

11.3.2024 Německou železnici dnes opět ochromí další stávka strojvedoucích společnosti Deutsche Bahn (DB). Práci dnes večer na 24 hodin zastaví strojvůdci nákladních vlaků, v úterý se k nim přidají jejich kolegové z osobní dopravy. Odbory GDL se stávkami snaží přinutit dráhy k zavedení 35hodinového pracovního týdne se zachováním plné mzdy, DB jako kompromis nabízejí snížení týdenního pracovního úvazku ze současných 38 na 36 hodin (ČTK)

26.2.2024 Protestující polští farmáři neumožňují průjezd kamionů po klíčové dálnici A2 na hranici s Německem, uvádí rozhlasová stanice RMF FM .Farmáři jezdili na hranici s traktory a vytvořili úzký koridor, kterým mohla projet jen auta. Kamiony převážející zboží musí hledat objížďky. Farmáři hodlají v protestech pokračovat až do oběda, ale pokud úřady nezareagují, slibují prodloužení protestů o měsíc.

https://ria.ru/20240226/polsha-1929489206.html

26.2.2024 V Německu začíná v pondělí 26. února týden stávek v městské hromadné dopravě za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky. Protesty postupně zasáhnou všechny spolkové země s výjimkou Bavorska. Vrcholem stávkového týdne bude pátek, kdy se k demonstracím připojí klimatické hnutí Fridays for Future (Pátky pro budoucnost). Stávky, ke kterým vyzvala odborová organizace Verdi, ochromí provoz městských a regionálních autobusů, tramvají a metra, naopak železnice se akce až na výjimky týkat nebude. Na problémy se ode pondělí musí připravit mimo jiné cestující v Berlíně, kde některé společností v metropolitním dopravním svazu BVG plánují od rána do dvou hodin odpoledne zastavit práci hned na úvod týdne. "

https://forbes.cz/v-nemecku-zacina-tyden-stavek-protesty-ochromi-provoz-mestske-a-regionalni-dopravy/?

20.2.2024 V Řecku farmáři pokračují v protestech – včetně blokád silnic – kvůli nedostatku uspokojivých opatření pomoci ze strany vlády Kyriakose Mitsotakise. Protesty farmářů probíhají již několik týdnů v mnoha evropských zemích – včetně Německa, Francie, Itálie, České republiky, Maďarska, Polska a Řecka. Protestují proti nízkým cenám zemědělských produktů, Evropské zelené dohodě a levnému dovozu zemědělských produktů ze zemí mimo Evropskou unii. Nelíbí se jim, že oni sami musí dodržovat restriktivní pravidla zemědělské politiky EU, zatímco zemědělci z jiných zemí mimo EU, kteří vyvážejí produkty na trh EU, jsou z nich vyloučeni.

https://www.rp.pl/polityka/art39871201-greccy-rolnicy-nie-odpuszczaja-traktory-na-ulicach-aten

20.2.2024 Protestující polští farmáři zablokovali silnici na hranici s Ukrajinou senem a zapalují ohně, informuje zpravodaj RIA Novosti. Polští farmáři v úterý zintenzivnili své protesty. Zcela zablokovaly kontrolní stanoviště na hranici s Ukrajinou, ale i dopravní uzly a přístupové cesty k překladištím nádraží a námořním přístavům. Soudě podle vybavení na místě protestu hodlají zemědělci v akci ještě dlouho pokračovat - nainstalovali suché záchody, přivezli elektrocentrály, zorganizovali ohniště, místa na vaření.

https://ria.ru/20240220/protest-1928496710.html

13.2.2024 Zemědělské organizace střední a východní Evropy vyzvaly zemědělce k protestům proti agrární politice Evropské unie. V tiskové zprávě to dnes oznámila česká agrární komora, podle které se mají hromadné demonstrace konat 22. února. Zemědělci v poslední době protestují v mnoha evropských zemích kvůli nesouhlasu s unijní Zelenou dohodou pro Evropu, jejímž cílem je dosáhnout klimatické neutrality sedmadvacítky do roku 2050. Zemědělci upozorňují také na rostoucí náklady nebo na podle nich neférovou zahraniční konkurenci.

9.2.2024 V Polsku začíná celostátní třicetidenní protest rolníků. Místní farmáři se budou s traktory pohybovat na hlavních tazích, česká policie proto upozorňuje na možné dopravní komplikace v okolí hraničních přechodů. S komplikacemi počítá Náchod. Nynější protesty plánuje odborový svaz polských zemědělců Solidarita na 30 dnů, během kterých budou blokovat hranice, dálnice a silnice. Připojují se tak k podobným protestům konaným po celé Evropě. Zemědělci v Německu, Francii a dalších evropských zemích v posledních dnech protestují proti omezením, která na ně kladou opatření Evropské unie v boji proti klimatickým změnám, rostoucím nákladům i podle nich nepoctivé konkurenci ze zahraničí.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/polsko-protest-rolniku-farmaru-doprava-nachod.A240209_095702_ln_domov_lsva?

2.2.2024 Francie, Belgie, Německo, Polsko, teď už i Portugalsko. Zemědělská protestní idea se šíří napříč Evropou a nezdá se, že by to mělo jen tak skončit. Jednotlivé motivace jsou různé, všichni však chtějí především lepší živobytí. Posledním výrazným přírůstkem do rodiny protestujících zemědělců jsou Portugalci, jichž na první únorový den stovky vyjely na domácí silnice a dálnice a též zablokovaly dva hraniční přechody se Španělskem, jak uvedla agentura AFP. Zejména jih Portugalska totiž postihlo sucho. Zemědělské protesty by nicméně dle Nuna Mayera, mluvčího Občanského hnutí zemědělců v Portugalsku, které akci odstartovalo, měly být pokojnější nežli ty francouzské a belgické. Vláda již dle informací agentury Reuters oznámila podpůrná opatření pro zemědělce ve výši 500 milionů eur.

  • První zamědělské protesty větších rozměrů začaly již loni na konci listopadu v Polsku. Tam zemědělci navázali na protesty polských dopravců na hranicích s Ukrajinou. Dopravci od začátku měsíce žádali, aby Evropská unie požadovala od ukrajinských firem povolení pro vjezd na své území, tak jak to bylo před začátkem ruské invaze na Ukrajinu. Zemědělci o dva týdny později zablokovali polsko-ukrajinský hraniční přechod Medyka s požadavkem na dotace na kukuřici, více peněz na provozní úvěry a zachování zemědělské daně na dosavadní výši. Na začátku ledna farmáři blokádu přerušili po slibu splnění daných požadavků od ministra zemědělství Siekierského. Na konci ledna ovšem polští farmáři vyjeli znovu, tentokrát převážně do ulic polských měst a s žádostí o zastavení nekontrolovaného přílivu ukrajinských zemědělsko-potravinářských produktů do země, ze kterého vinili především EU. Stejnou stížnost vyjádřili i ostatní sousedé Ukrajiny v EU – Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko a Slovensko. Evropská komise na tyto stížnosti reagovala návrhem na částečné omezení dovozu zemědělských produktů z Ukrajiny a větší flexibilitu u pravidel týkajících se nevyužité půdy.
  • https://echo24.cz/a/HZdw8/zpravy-svet-protesty-zemedelcu-v-evrope-shrnuti?

3.2.2024  Francie zažívá masivní blokády silnic, nespokojenost zemědělců pociťuje Belgie, Německo, Nizozemsko, Polsko, Itálie či Portugalsko. A hněv farmářů hodlají ve svůj prospěch obrátit krajně pravicová uskupení a populisté.

  • Za problémy může: "tyranie nevládních organizací, vláda soudců a Evropa (která tomu nezabránila)". O nevládních organizacích mluvil Bardella jako o "profesionálních škůdcích", spadeno měl i na elity v Bruselu a Paříži: "Mám dojem, že oni nechtějí zemědělství a rybolov.
  •  Často citovanými problémy jsou nedostatečné příjmy zemědělců a nízké ceny zemědělských produktů, snížená konkurenceschopnost kvůli dovozu levnějšího zboží ze zemí mimo EU, nadměrná byrokracie a regulace v oblasti ochrany životního prostředí. Jiné otázky, jako například vyjednávání o cenách potravin, jsou specifičtější pro Francii. Významným bodem v několika zemích byl také plán postupně zrušit daňové úlevy pro zemědělce na naftu.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-hnev-farmaru-otrasa-evropou-a-krajni-pravice-lovi-tam-kde-to-nikdo-necekal-244950# 

2.2.2024 Protestující farmáři zablokovali hraniční přechody mezi Belgií a Nizozemskem, píše belgický list Soir .Podle Vlámského dopravního centra a Královského nizozemského turistického klubu (ANWB) kolony blokovaly zejména silnice spojující nizozemská města Bergen op Zoma, Breda a Eindhoven a velký belgický přístav Antverpy.

  • V zemích EU v posledních dnech sílí protesty zemědělců, kteří požadují změnu celoevropské zemědělské politiky, zrušení řady restrikcí, včetně ekologických, a zastavení nekontrolovaného dovozu levných zahraničních produktů.
  • https://ria.ru/20240202/protesty-1924975598.html  
  • https://www.theguardian.com/world/live/2024/feb/02/protesting-farmers-block-crossings-on-dutch-belgian-border-europe-live

29.1.2024 Francouzští zemědělci dnes zahájili druhý den blokády strategických tras v okolí Paříže a na dalších místech země, kterou chtějí dosáhnout splnění svých požadavků. Protestní akcí zvyšují tlak na vládu Emmanuela Macrona, která slibuje oznámení nových opatření na zažehnání této krize. Belgičtí zemědělci plánují ode dneška zablokovat přístupové cesty ke kontejnerovému přístavu Zeebrugge na protest proti rostoucím nákladům, politice Evropské unie v oblasti životního prostředí a dovozu levných potravin. Informovala o tom agentura Reuters s odkazem na místní média

15.1.2024 Tisíce zemědělců (5 000 traktorů), živnostníků a dopravců s těžkou technikou se v pondělí ráno shromáždily kolem Braniborské brány v Berlíně na akci, jíž vyvrcholil týden farmářských protestů. Ti nesouhlasí s úspornými škrty vlády kancléře Olafa Scholze (SPD) , které by je měly postihnout.

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-vrchol-farmarskych-protestu-v-nemecku-pet-tisic-traktoru-v-berline-40457306#

14.1.2024 Tento týden proběhly v Rumunsku rozsáhlé protesty zemědělců a dopravců, kteří zablokovali ulice a silnice v Bukurešti a dalších městech. Rumunští farmáři jdou ve stopách Německa a rozhodli se demonstrovat proti vysokým daním, zelené byrokracii a zvyšováním nákladů za pojištění motorových vozidel. Problémem jsou také stále se zvyšující ceny pohonných hmot, hnojiv či snižující se dotace v zemědělství. Ministr zemědělství Florin Barbu jako reakci na protesty svolal schůzku svého rezortu se zástupci zemědělských a dopravních svazů, píše zpravodajský portál Euractiv. Asociace zemědělských výrobců v Rumunsku poukazuje na rostoucí omezení a nesplněné sliby dané před vstupem země do Unie v roce 2007.

https://echo24.cz/a/HgmBh/zpravy-svet-rumunsko-jde-stopy-nemecko-stavkujici-farmari-traktory-vyrazili-do-ulice?

15.9.2023 Zhruba 13 000 zaměstnanců tří závodů detroitských automobilek General Motors, Ford a Stellantis dnes ráno vstoupilo do souběžné stávky za lepší mzdy. Je to poprvé v 88leté historii odborového svazu UAW, který zaměstnance zastupuje, kdy zahájili stávku zaměstnanci všech tří automobilek současně (ČTK)

20.12.2022 Spojené království se potýká s nejmasivnějšími stávkami zaměstnanců od roku 1989. Statisíce lidí požadují kvůli vysoké inflaci zvýšení mezd. Protesty odstartovaly v polovině prosince a některé z nich se protáhnou až do ledna, což v hektickém předvánočním období způsobuje rozsáhlé výpadky služeb. Stávkují například železničáři, poštovní doručovatelé nebo zdravotní sestry.

https://www.e15.cz/zahranicni/britanii-ochromily-nejvetsi-stavky-od-casu-margaret-thatcherove-1395662?

14.10.2022 Stávky zaměstnanců, které by zastavily provoz velkých firem a způsobily jim milionové ztráty, nejsou v Česku vůbec běžné. Teď se ale k jedné takové schyluje v továrně na výrobu pneumatik jihokorejské společnosti Nexen. Pracovníci podniku, který na Lounsku zaměstnává zhruba tisícovku lidí, jsou ve stávkové pohotovosti od letošního ledna, vyšší mzdy se jim ale stále nepovedlo vyjednat. Neuspokojil je ani poslední kompromisní návrh zprostředkovatele, který se do jednání vložil v září.

Detaily možné stávky řeší s právníky regionálního pracoviště odborového svazu Kovo. Ve hře je prý několik variant. "Když například zastavíme fabriku na tři dny, pro Nexen to podle mých hrubých odhadů představuje ztrátu asi 45 milionů korun," uvedl pro HN odborář minulý měsíc.

Podobně velká stávka v soukromé firmě je v Česku výjimečná a akce pracovníků Nexenu by se mohla zařadit mezi největší stávky v historii Česka. Loni na podzim vstoupilo do časově neomezené stávky zhruba 50 zaměstnanců kyjovské společnosti Ruko, kteří chtěli dosáhnout vyššího odstupného při hromadném propouštění. Mateřská společnost se tehdy rozhodla přesunout výrobu z Kyjova do Německa.

  • Závod v areálu bývalého vojenského letiště mezi Louny a Žatcem je první továrnou, kterou Nexen postavil mimo Asii. Obří hala je 850 metrů dlouhá a 300 metrů široká, což odpovídá rozměrům 15 fotbalových hřišť. Součástí areálu je i 15 metrů vysoký sklad pneumatik. Celkem jihokorejská firma do stavby továrny investovala kolem 23 miliard korun. Po automobilkách Hyundai a TPCA jde o třetí největší zahraniční investici v Česku. Zhruba 3,55 miliardy korun dostal Nexen od státu zpět díky investičním pobídkám.

  • Nexen dokáže v obří továrně v průmyslové zóně Triangle vyrobit až 11 milionů pneumatik ročně. Podnik je dodává především do Německa a Francie, mezi jeho zákazníky patří automobilky jako Volkswagen či Porsche. Výrobu na severu Čech firma spustila v létě 2019.

  • https://archiv.hn.cz/c1-67125640-blizi-se-nejvetsi-stavka-v-soukrome-firme-jakou-cesko-zazilo-korejsky-nexen-muze-prijit-o-desitky-milionu-korun

12.10.2022 Francouzská vláda nařídila návrat do práce stávkujícím zaměstnancům, kteří jsou nezbytní pro provoz skladu pohonných hmot společnosti Esso France. Snaží se tak zajistit dodávky benzinu, uvedla dnes agentura Reuters. Kvůli několikatýdenní stávce v rafineriích neměla v úterý večer pohonné hmoty skoro třetina francouzských čerpacích stanic, informovala agentura AFP (ČTK)

6.7.2022 Nekompromisní zelená politika vlády Marka Rutteho a jeho "Plán pro dusík," který požaduje vybít 30 procent stád hovězího dobytka do roku 2030 a v některých oblastech chov zvířat kabinet úplně zakázat, vzedmul v Nizozemsku obrovskou vlnu protestů. Tamní farmáři se zjevně inspirovali v Kanadě a dalších zemích a vyrazili na silnice s traktory a dalšími vozidly, aby blokádou protestovali proti vládnímu opatření. Na protestující u města Heerenveen policisté dokonce stříleli. Protestující obsadili ve středu letiště ve městě Groningen.

https://echo24.cz/a/SBrhP/nizozemsko-protesty-zemedelci-farmari-traktory-kolony-blokada?<br>

Kanada 2021

2.1.2020 Rekordních 29 dní už trvá stávka francouzských železničářů a zaměstnanců pařížského dopravního podniku, kteří protestují proti plánované reformě důchodového systému. Dnes překonala zatím nejdelší podobnou stávku, která na přelomu let 1986 a 1987 trvala 28 dní (ČTK)

27.12.2019 Zaměstnanci portugalské odbavovací společnosti Portway dnes zahájili třídenní stávku na letištích ve městech Lisabon, Porto, Faro a Funchal. Protestují proti tomu, že společnost odmítá zvýšit mzdy poté, co je na tři roky zmrazila (ČTK) 

2.12.2019 Velvyslanec ve Švédsku (český velvyslanec Jiří Šitler): Útoků přibývá, gangy válčí před očima všech. Vraždilo se i v mé čtvrti více

  • "Celkový počet útoků není o tolik větší jako v Česku. Rozdíl je ten, že se jedná o vyřizování účtů gangů obchodujících s drogami a bílým masem. Už nejde jen o akty násilí v problematických čtvrtích, ale začíná se to dít před očima všech,"

Francie (žluté vesty) 

27.12.2019 Francie: Stávka ve francouzské dopravě, která začala 5. prosince na protest proti vládnímu návrhu reformy důchodů, vstoupila do 23. dne, a překonala tak protestní akci z roku 1995, která trvala 22 dní. Brzy však může padnout i mnohem starší rekord z přelomu let 1986 a 1987, kdy se stávkovalo 28 dní. Narušení dálkové dopravy i městských spojů dál odrazuje turisty a hoteliéři se obávají o své výdělky zejména při silvestrovských oslavách 

5.12.2019 Čtvrteční plánovaná generální stávka ve Francii by mohla ochromit celou zemi. Na neomezenou dobu hodlají přerušit práci zaměstnanci pařížského dopravního podniku RATP, železnic, dopravců v kamionové dopravě i v letecké společnosti Air France. Své síly spojilo několik odborových svazů kvůli chystané a mimořádně nepopulární důchodové reformě. Regionální železniční doprava by mohla být narušena už od dnešního večera, uvedla agentura DPA

Česko

16.11.2019 Letná cca 280 000 lidí

Hongkong 

  • červen 2019

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...