Letecká doprava

Letecký provoz přispívá ke globálnímu oteplování zhruba 3,5 %. Třetina z toho je způsobena emisemi CO2

  • https://www.flightradar24.com/, https://www.adsbexchange.com/#google_vignette, https://flightaware.com/, https://www.radarbox.com/

Trendy v letecké dopravě:

  • Nejrychlejší růst však podle průzkumu čeká leteckou dopravu. Do roku 2015 bylo nalétáno 9 bilionů kilometrů, za pětadvacet let už by to mělo být 20 bilionů km.  
  • Hledání nových alternativních pohonů (elektřina, vodík), tlak na větší ekologičnost a nižší emise (technické vylepšení konstrukce letadel a motorů).
  • V případě ekonomického růstu bude další rozvoj letecké dopravy v případě příchodu krize hrozí pokles dopravy a krach některých společností.
  • Rychlostní železnice vezmou letecké dopravě v příštích 20 letech podíl na trasách do 600 - 1000 km.
  • Podíl letectví na HDP přitom celosvětově činní až 1 % HDP každé národní ekonomiky (v Česku to  bylo přes 60 miliard korun ročně). 
  • Díky koronaviru letecké společnosti vyřazují stará letadla (podobně jako po 11.9.2001, kdy došlo rovněž k propadu poptávky po letecké dopravě).
  • Aerolinky spotřebovávali zdroje získané z předplacených letenek (žili na dluh budoucnosti), tedy lety, které ještě neuskutečnily - v plné nahotě se to projevilo k koronavirové krizi.
  • Letecká doprava bude po koronakrizi 2020 pravděpodobně levnější (krachy leteckých společností, levnější palivo, prodej levných nevyužitých letadel) - Jiří Hlavenka.
  • Velkým konkurentem letecké dopravy se stane virtuální realita a další technologie se zavedením 5G sítí (klíčovou roli bude hrát také pokles příjmů většinové populace a nezaměstnanost).
  • Velcí hráči (nízkonákladové aerolinky) budou skupovat nebo zaplňovat prostor po krachujících aerolinkách (sanace prostřednictvím států a půjček bude neefektivní).

Co způsobil koronavir v letecké dopravě (květen 2020)?

Podle konzultační společnosti CAPA "většina světových aerolinek bez koordinované státní pomoci do konce května 2020 zbankrotuje.

  • Uzavřené hranice znamenají propad poptávky a oblohu tak nyní brázdí jen zlomek letadel oproti době před epidemií (zastavil dosavadní byznys a horší než současný propad zájmu cestujících je snad jen výhled do budoucna).
  • Jen málokdo kupuje letenky na zbytek roku (podpora domácí turistiky).
  • Warren Buffett opouští letecký byznys, přestože do leteckých přepravců přitom začal investovat až v roce 2016 a od té doby Berkshire Hathaway držel asi desetinový podíl v hlavních amerických aerolinkách: Delta Airlines, American Airlines, Southwest Airlines a United Airlines (učinil tak přesto, že americký prezident Donald Trump pak podepsal balík pomoci pro letecký sektor v objemu 58 miliard dolarů).
  • Krachy aerolinek a koncentrace vlastníků v sektoru.
  • Do budoucna se navíc aerolinky budou muset potýkat s nečekanou konkurencí - rozmach home office přinesly masivnější využívání videokonferenčních programů, jako je Zoom či Skype, které se mnohým firmám osvědčily
  • https://www.info.cz/svet/pet-morovych-ran-pro-letecky-byznys-do-kolen-jej-srazi-zoom-i-cervena-karta-od-buffetta-45093.html?

Nový hypersonický letoun má zvládnout až 6 700 km/h, svět přeletí za čtyři hodiny. Bezpilotní testy hypersonického raketového letadla Skylon začnou do šesti let (do roku 2026), věří Reaction Engines. Komerční lety budou následovat přibližně za dalších pět sezón prověřování techniky a nejenže budou časově a nákladově efektivnější, budou mít prý také menší dopad na přírodu kvůli ekologickému pohonu vodíkem vysoko v nebi.

Letadlo má namířeno na nízkou oběžnou dráhu Země. "To není sci-fi, ani fantazírování," říká Graham Turnock z britské kosmické agentury o vyráběném Skylonu. "Má potenciál obrátit leteckou dopravu na hlavu. Způsob, jakým si představujete leteckou dopravu, se za deset let zcela změní," dodává Turnock.

Výrobce obdržel od britské vlády finanční podporu k zajištění dalších vývojových prací. Hotový letoun by mohl také usnadnit dobývání vesmíru, což je pro politiky další pro poskytnutí zmíněné podpory. více

Letecká doprava zprávy z tisku:

7.7.2023 Evropský výrobce letadel Airbus získal v prvním pololetí letošního roku objednávky na 1080 letadel, což je výrazný růst proti stejnému období loni, kdy získal jen 442 objednávek. K vysokému růstu pomohly červnové rekordní objednávky z Indie. Dodávky letadel zákazníkům vzrostly na 316 z loňských 297 letadel (ČTK)

22.5.2023 Zájem o letenky je největší za poslední tři roky, uvedli pro ČTK prodejci letenek. Nárůst zájmu oproti minulému roku je v závislosti na prodejci od deseti do 50 procent. Nejvíce chtějí toto léto Češi cestovat do Španělska a Itálie. Prodeje rostou i přes zdražování letenek (ČTK)

14.5.2023 Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem.

https://www.zive.cz/clanky/jak-vlastne-funguje-flightradar24-poslouchame-letadla-nad-celym-ceskem/sc-3-a-203314/default.aspx?

13.3.2023 Saúdskoarabský korunní princ Muhammad bin Salmán oznámil zahájení provozu nové národní letecké společnosti Riyadh Airlines. Informovala o tom saúdskoarabská agentura SPA. Letecká společnost má do roku 2030 obsluhovat více než stovku destinací po celém světě, chce přitom těžit z polohy království mezi Evropou, Asií a Afrikou (ČTK)

14.2.2023 Indická letecká společnost Air India podepsala smlouvu o nákupu 250 letounů od evropského výrobce Airbus. Dohoda zahrnuje 210 letounů A320neo a 40 letounů A350, informovala dnes agentura Reuters. Dohoda je součástí širší objednávky, která předpokládá, že Air India koupí i 220 letadel od amerického výrobce Boeing. Dohoda s Boeingem zahrnuje 190 letounů 737 MAX, 20 letounů 787 a deset letounů 777X. Její součástí je rovněž opce na nákup dalších 50 letadel 737 MAX a 20 letadel 787. Po započítání této opce činí hodnota dohody 45,9 miliardy dolarů. "Tento nákup podpoří více než milion amerických pracovních míst," uvedl amerických prezident Joe Biden. "Odráží rovněž sílu ekonomické spolupráce mezi USA a Indií," dodal.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5334951/firma-air-india-si-objednala-250-letadel-od-airbusu-a-220-letadel-od-boeingu.html

6.2.2023 Světová letecká doprava se loni zotavila na 68,5 % úrovně před pandemií. Ve srovnání s rokem 2021 vzrostla o 64,4 %. V dnes zveřejněné zprávě to uvedlo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) (ČTK)

11.1.2023 Americký výrobce letecké techniky Boeing loni dodal zákazníkům 480 osobních a nákladních letadel, což je zhruba o 41 % více než v předchozím roce. Za evropským Airbusem, který dodal 661 strojů, ale americký podnik výrazně zaostal, i když Airbusu se zase nepodařilo splnit svůj původní cíl (ČTK)

16.12.2022 Air India se údajně chystá objednat více než 200 letadel Boeing, včetně 190 úzkotrupých letounů 737 MAX a 30 strojů 787 s dvěma uličkami. Dohoda je prý blízko. Samostatné jednání vede také Airbus (Reuters) 

12.12.2022 Letecké společnosti a vědci se shodují na tom, že stopy vodních par, které letadla vytvářejí ve velkých výškách, mohou hrát roli v globálním oteplování. Tyto kondenzační stopy totiž vytvářejí mraky, které v kritické výšce zadržují teplo v atmosféře. Informoval o tom zpravodajský server Phys.

Podle studie Evropské unie, která více než deset let měřila lety aerolinek, mohou být mraky vznikající ve stínu letadel významnějším faktorem globálního oteplování než emise oxidu uhličitého či jiných paliv. Jedná se o součást nově vznikajícího oboru klimatické vědy, který se nazývá "efektivní radiační působení". Tento obor měří celkový efekt oteplování namísto staršího standardu spočívajícího v součtu emisí oxidu uhličitého.

  • Letecká doprava má na globální oteplování téměř dvojnásobný vliv, než jsme si mysleli dříve," řekl Andrew Chen, odborník na letectví z neziskové organizace Rocky Mountain Institute, která se zabývá čistou energií. "Nejzajímavější dynamikou je, že se letecké společnosti nevyhýbají problematice vodních par."
  • Letecký průmysl si v posledních letech stanovil ambiciózní cíle v oblasti ochrany životního prostředí. Dodatečně však přiznal, že většina technologií pro jejich dosažení ještě neexistuje. Letecké firmy American Airlines a Southwest Airlines si stanovily termín pro úplné snížení emisí do roku 2050.
  • https://www.wn24.cz/letecke-spolecnosti-konecne-priznavaji-ze-stopy-vodnich-par-jsou-problemem-pro-zivotni-prostredi/?

30.9.2022 Čínský úřad pro civilní letectví (CAAC) certifikoval čínské tryskové dopravní letadlo C919. S odvoláním na čínská státní média o tom dnes informovala agentura Reuters. První dodávky stroje se očekávají do konce roku. Čína se zaměřuje na technologický průlom, aby urychlila svůj rozvoj jako výrobní velmoc, reagoval na certifikaci stroje čínský prezident Si Ťin-pching (ČTK)

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/cinsky-urad-certifikoval-tryskove-dopravni-letadlo-c919-prvni-dodavky-se-ocekavaji-koncem-roku-1393578?

22.9.2022 Letenky mohou zdražit kvůli nedostatku rafinérských kapacit a finančnímu stavu leteckých společností, řekl William Walsh, generální ředitel IATA. Walsh dodal, že přestože spotřebitelé platí vyšší ceny letenek, letecké společnosti nemusí nutně vytvářet zisk. K ještě vyšším cenám letenek by mohlo přispět ruské oznámení o vojenské mobilizaci, varoval CEO Qatar Airways Akbar Al Baker (CNBC)

13.9.2022 Ceny letenek se již nikdy nevrátí na úrovně z doby před příchodem pandemie nemoci covid-19. Uvedl to šéf největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr. Ceny letenek nižší než 20 eur označil za nedostatečné a nezodpovědné. Odvětví letecké dopravy podle něj potřebuje růst cen, aby mohlo financovat větší investice a bylo odolnější vůči podobným šokům, jako byla koronavirová krize (ČTK)

7.9.2022 Oživení osobní letecké dopravy po pandemii nemoci covid-19 celosvětově nabírá na rychlosti. Vysoké ceny pohonných hmot však zvyšují tlak na letecké společnosti a mohly by jim uškodit. Řekl to dnes šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Willie Walsh (ČTK)

6.7.2022 Tisíce cestujících na evropských letištích dál zažívají krizi, aerolinie ruší lety kvůli nedostatku personálu. Ten leteckým společnostem chybí v důsledku propouštění během covidové pauzy. Přetížení zaměstnanci návrat k původním objemům přepravy nezvládají a stávkují. Například skandinávské aerolinie SAS ve středu zrušily 63 procent letů. Chaotické scény jsou i na letištích v Německu, Portugalsku, Francii a Španělsku. Zpoždění nabírají i spoje z Prahy.

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3513734-letecka-doprava-v-evrope-je-na-hrane-kolapsu-problemy-jsou-i-v-praze?

4.7.2022 Čínské letecké společnosti si od evropského výrobce letecké techniky Airbus objednaly téměř 300 letadel, jejichž hodnota podle katalogových cen přesahuje 37 miliard dolarů (zhruba 880 miliard Kč). Jde o největší objednávku letadel ze strany čínských aerolinek od začátku pandemie covidu-19, informovaly dnes tiskové agentury, které se odvolávají na sdělení jednotlivých aerolinek. Zakázky podléhají schválení akcionářů

20.6.2022 Prudké oživení v letecké dopravě po útlumu za pandemie covidu-19 umožní v letošním roce světovým leteckým společnostem snížit ztráty a případně se v roce příštím dostat zpět do zisku. Informovalo o tom dnes v tiskové zprávě Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které tak zlepšilo výhled na letošní rok. Očekává, že světové letecké společnosti vykážou ztrátu 9,7 miliardy dolarů, zatímco dříve sdružení počítalo se ztrátou 11,6 miliardy USD (ČTK).

20.6.2022 Ruská blokáda vývozu ukrajinského obilí je válečný zločin, za který ponese Moskva následky. Před zasedáním ministrů zahraničí zemí Evropské unie, které bude věnováno mimo jiné potravinové krizi hrozící v důsledku ruské invaze, to řekl šéf unijní diplomacie Josep Borrell. Aktuálně projednávanou kandidaturu Ukrajiny do evropského bloku podle něj zatím neodmítl žádný členský stát (ČTK)

26.4.2022 V Polsku hrozí velké omezení letecké dopravy, řídící dávají hromadně výpovědi. Výpověď dala už většina řídících letového provozu ve Varšavě. Letadla nebude mít kdo navigovat.

Polské letecké dopravě hrozí od 1. května výrazné omezení. Důvodem jsou protesty zaměstnanců polského řízení letového provozu Pansa kvůli organizačním změnám a odmítnutí požadavků na zvýšení mezd. Polské úřady se zjevně začínají připravovat na nejhorší možný scénář. Úřad civilního letectví zveřejnil ve věstníku seznam destinací, kterou budou nadále z Varšavy obsluhovány a budou pro ně zajištěny služby řízení letového provozu. Opatření se může týkat nejen letů do Polska a z Polska, ale i letů procházejících polským vzdušným prostorem. Omezení se netýká regionálních letišť u českých hranic. 

https://zdopravy.cz/v-polsku-hrozi-velke-omezeni-letecke-dopravy-ridici-davaji-hromadne-vypovedi-112354/?

26.1.2022 Psali jsme o nich už v březnu 2020 - jde o letadla, ve kterých krom personálu nikdo nesedí a nerealizují ani jinou smysluplnou přepravu. Jde tu jen o nutnost využití alespoň polovinu přidělených letištních slotů, tedy vzletových a přistávacích intervalů, o které by aerolinky jinak mohly přijít. A tak raději létají nazdařbůh doufajíc v lepší zítřky. Nejde přitom o žádnou malichernost, jen Lufhansa uvádí, že během zimních měsíců uskuteční takových letů až 18 tisíc. To je neskutečné.

EU slibovala, že tahle praxe skončí, o dva roky později si ale můžeme říci, že neskončila. Zatímco se tedy jinde řeší každý gram CO2 za totální prkotiny, ve vzduchu jsou realizovány desetitisíce zcela nesmyslných letů, aniž by to komukoli z oněch bojovníků za lepší zítřky vadilo.

Pokud tedy EU chce dosáhnout uhlíkové neutrality, měla by se přestat vozit po běžných motoristech a místo toho si zamést před vlastním prahem. Takto EU na jedné straně hlásá, že musíme topit a svítit dráž a dráž, aby svět byl lepším místem a zmiňovaná Lufthansa dokonce dostává kompenzace za to, že pandemie narušila její podnikání. Současně jsou ale dle pravidel té samé EU (a i za zmíněné kompenzace) realizovány desítky tisíc zcela nesmyslných letů. To už není jen absurdní, ale naprosto šílené.

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/zatimco-politici-mluvi-o-klimaticke-krizi-nad-evropou-dal-letaji-tisice-letadel-duchu-bez-lidi-odnikud-nikam/?

24.1.2022 Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair plánuje v příštím fiskálním roce přepravit 165 milionů cestujících a vrátit se k zisku. Řekl to v rozhovoru se španělským listem Cinco Días generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary. Příští fiskální rok skončí v březnu 2023 (ČTK)

12.1.2022 Pražské letiště Václava Havla vloni odbavilo téměř 4,4 milionu cestujících. Meziročně je to o téměř pětinu více, stále však hluboko pod úrovní před vypuknutím pandemie koronaviru, kdy v roce 2019 letiště odbavilo přes 17,8 milionu pasažérů. V loňském roce se z Prahy létalo do 138 destinací (ČTK)

12.1.2022 Americká společnost Boeing loni dodala 340 letadel, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2020. I tak ale v tomto ohledu výrazně zaostala za evropským Airbusem, který loni dodal 611 strojů. Airbus si drží prvenství už třetí rok za sebou (ČTK)

10.1.2022 Evropané sice za posledních čtyřiadvacet měsíců výrazně omezili létání, ale určitě to neznamená, že by zrovna tak proporčně letecké společnosti omezily počet provedených vzletů. Létá se pořád, jen naprázdno. Protože taková jsou pravidla. Jako provozovatel letecké společnosti si tu nejprve musíte předem zarezervovat (a taky zaplatit) přistávací slot. Něco jako smlouvu o dočasném pronájmu. V níž uvedete, kolikrát za den tu hodláte svými letadly přistát. Provozovatelé vytíženého letiště si pochopitelně budou vybírat za obchodní partnery, kterým garantují přistávací slot, jen takové letecké společnosti, které od nich budou létat/přistávat co nejčastěji (a tím pádem jim budou víc platit). Nejsou to malé peníze. Americké Continental Airlines vyjdou čtyři přistávací sloty na londýnském Heathrow na 209 milionů dolarů ročně a Oman Air tu za jeden platí dokonce 75 milionů dolarů.

  • Letecké společnosti tak nemají dostatek pasažérů, kterým by mohly prodávat letenky. Nicméně pořád musí udržovat danou frekvenci letů na určité hladině, aby na perspektivním letišti nepřišly o svůj draze placený přistávací slot. A to je přesně ten důvod, proč letecká společnost Brussels Airlines tuto zimu realizovala se svými stroji na 3000 letů naprázdno. Bez pasažérů. 
  • Protože musí naplňovat kvótu, počet přistání a vzletů z letišť 3. úrovně, a hrozilo by ji propadnutí přistávacího slotu. Rozhodně v tom není sama. Brussels Airlines jsou dceřinou společností mnohem větší letecké společnosti, Lufthansa. A ta - jen za tuto zimu - letěla do světa s prázdnými sedadly 15 000x.
  • Původní pravidlo ze směrnic IATA o přistávacích slotech, tedy to, že letecká společnost, která odřekne jednu pětinu svých smluvených přistání, může jít z kola ven, už změny doznalo. Místo 80 % minima vzletů byla kvóta snížena kvůli pandemii na 50 %. Jenže i toto číslo zůstává pro řadu leteckých společností pořád problém, protože nemá ani poloviční počet pasažérů. A tak raději létají s prázdnou. 
  • https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/letadla-letaji-po-svete-naprazdno-protoze-musi?

26.11.2021 Aerolinky přepravily v roce 2020 na pravidelných linkách 1,8 miliardy cestujících, což bylo o 60,2 % méně než v předchozím roce, uvádí Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které sdružuje zhruba 290 leteckých společností.

Ve své ročence za rok 2020 IATA upozorňuje na pokles tržeb z přepravy cestujících, které se loni kvůli pandemii propadly o 69 % na 189 mld. dolarů. Čistá ztráta leteckých společností činila 126,4 mld. dolarů. Mezi členy sdružení IATA, kteří se na celosvětové letecké přepravě podílejí přibližně 82 %, patří také České aerolinie.

Poptávka po letecké dopravě v celém odvětví měřená v tržbách za osobokilometry klesla meziročně o 65,9 %, tedy o dvě třetiny. To byl nejvyšší propad od roku 1950, kdy se tento údaj začal sledovat. Poptávka po mezinárodních letech se snížila o více ne tři čtvrtiny (75,6 %) a na domácích trasách pak téměř o polovinu (48,8 %). Kvůli uzavření hranic loni v dubnu zůstala na zemi dvě ze tří komerčních letadel. Počet pasažérů pravidelných letů v Evropě klesl o 67,4 %, v Asii a Tichomoří se snížil o 53,4 % a v Severní Americe o 60,8 %.

Podobnému propadu v letecké nákladní dopravě zabránila potřeba udržet přepravu zboží, včetně ochranných prostředků, zdravotnických potřeb a vakcín. Celkově se nákladní doprava snížila o 21,4 %, na konci roku se však vrátila téměř na hodnotu před krizí. Vytíženost letadel vzrostla o sedm procentních bodů na 53,8 %, nejvýše od roku 1990.

https://www.iata.org/en/publications/annual-review/ 

https://www.kurzy.cz/zpravy/620119-iata-letadla-byla-vloni-vice-na-zemi-nez-ve-vzduchu-prepraveno-bylo-1-8-mld-osob--pokles-o-60/<br>

9.6.2021 Americký výrobce letecké techniky Boeing dodal v květnu leteckým společnostem 17 letadel, což je méně než Airbus, získal ale více nových zakázek než evropský rival. Mimo jiné Boeing dodal minulý měsíc také deset strojů své řady 737 MAX, která se potýkala s pochybami ohledně bezpečnosti po 2 smrtelných nehodách. To je o 6 více než měsíc předtím.

8.6.2021 Airbus dodal v květnu svým odběratelům 50 letadel. Od počátku letošního roku tak odběratelé obdrželi celkem 220 letadel, což je o 38 procent více než ve stejném období loni (ČTK)

31.5.2021 Na berlínském letišti v neděli večer neplánovaně přistálo letadlo společnosti Ryanair, které mířilo z Dublinu do Krakova. Stroj byl odstaven na vzdálené stanoviště a prohledala ho policie. Letoun přistál na žádost pilotů. Podle deníku Bild byla důvodem hrozba pumovým útokem. Policie na palubě letadla nic podezřelého nenašla.

Už loni v létě musel stroj Ryanairu letící z Dublinu do Krakova přistát kvůli hrozbě bombou v anglickém Stanstedu. Žádná bomba na jeho palubě nebyla.

Kvůli údajné bombové hrozbě minulou neděli přistálo v Minsku letadlo Ryanairu letící z Atén do Vilniusu. Po nouzovém přistání byl zatčen v běloruském hlavním městě hlavním městě v exilu žijící opoziční novinář Raman Pratasevič se svou přítelkyní, kteří byli na palubě letadla.

Bělorusko, kam kvůli incidentu přestala létat letadla EU, se hájí, že stroj přistál, protože jeho úřady dostaly informaci o bombě na palubě. E-mail s údajnou bombovou hrozbou však přišel až po přistání stroje.

https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/v-berline-nouzove-pristalo-letadlo-ryanairu-mirici-do-polska-pry-kvuli-bombe-40361785# 

23.5.2021 Teroristický útok na země EU, zní na adresu Minsku. Litva šetří únos letadla. Běloruský režim přinutil k přistání v Minsku letadlo na trase z Athén do Vilniusu. Důvodem mělo být zatčení běloruského disidenta a novináře Ramana Prataseviče, který v zemi čelí obvinění z terorismu.

Podle běloruských státních médií použila armáda stíhací letoun MiG-29, který donutil let společnosti Ryanair k přístání na letišti v Minsku, informuje řecký server Greek City Times. Na palubě letadla měl být přítomen disident, novinář a zakladatel informačního kanálu Nexta Raman Pratasevič, uvedl litevský server Delfi s odkazem na lídryni běloruské opozice v exilu Svjatlanu Cichanouskou.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/beloruska-stihacka-donutila-pristat-letadlo-ryanairu-na-palube-byl-disident-155735#

20.5.2021 Koncept dopravního letadla z USA chce proměnit létání i celý průmysl. Oproti běžným strojům spotřebuje o 70 procent méně paliva. Má totiž atypický trup, efektivní motory na nezvyklém místě, ale především hned šest křídel.

Počet křídel letadel se napříč desetiletími vývoje průmyslu ustálil na dvou. Jako třeba u Boeingu 787-9 Dreamliner, kterých po světě koncem loňska u 54 aerolinek létalo až 556 strojů. Jeden ze strojů za 4,5 miliardy korun uveze skoro 300 pasažérů. Jen asi o 30 míst méně, ale skoro o 3000 kilometrů větší dolet, tedy 16 900 kilometrů, přitom slibuje stroj, co by navíc překvapivě měl mít sotva třetinovou spotřebu paliva a vypouštět o 80 procent méně emisí skleníkového plynu CO2 do ovzduší. A to má létat maximální rychlostí 1111 kilometrů v hodině. Korunním klenotem zůstává naše schopnost dostat spotřebu paliva dolů o 70 procent.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/se-sesti-kridly-ma-letat-na-tretinu-paliva-a-petinou-emisi-dal-a-rychleji-155480#

19.5.2021 Tribunál Evropské unie dnes vyhověl stížnosti irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a zrušil rozhodnutí Evropské komise (EK), která kvůli dopadům koronavirové krize schválila státní pomoc nizozemské letecké společnosti KLM a portugalským aerolinkám TAP. V případě KLM komise schválila Nizozemsku pomoc 3,4 miliardy eur (86,6 miliardy Kč), v případě aerolinek TAP činila schválená pomoc 1,2 miliardy eur (30,6 miliardy Kč). Vrácení pomoci se odkládá do doby, než komise znovu rozhodne a důvody případně lépe vysvětlí.

Ryanair však neuspěl s další stížností, která se týkala Španělska a jeho pomoci firmám zasaženým koronavirovou krizí. V tomto případě Tribunál EU rozhodl, že částka deset miliard eur (254,6 miliardy Kč), kterou Madrid poskytnul španělským strategickým podnikům, je v souladu s unijním právem. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4678197/soud-eu-vyhovel-aerolinkam-ryanair-a-zrusil-statni-pomoc-dopravcum-klm-a-tap.html<br>

23.3.2021 Pandemie zcela proměnila leteckou přepravu zboží, protože omezení pasažérských letů významně snížilo kapacitu přepravních společností. Při přepravě některých produktů se dodávky prodloužily ze dnů na týdny. Doprava navíc dál zdražuje. Problémy mají zejména dovozci zboží se specifickými podmínkami. Upozornila na to logistická společnost DSV a internetových obchod BatterShop.cz

Letecká společnost Smartwings získala další čas na řešení svých ekonomických problémů. Městský soud v Praze dnes vyhlásil na jeden měsíc moratorium na majetek firmy. Prodloužil tak stávající ochranu, kterou společnost využívá od loňského srpna (ČTK)

Cílem projektu je poskytnout zákazníkům "spolehlivé, srovnatelné a ověřitelné informace", které jim pomohou činit udržitelná rozhodnutí, cituje list dokumenty s informacemi o novém systému, které má k dispozici. Než ale první letadlo nebo letecká společnost obdrží ekologické hodnocení, bude to ještě chvíli trvat. Technické podrobnosti k udělování značek mají být stanoveny do konce roku 2022. Termín, od kdy bude hodnocení k dispozici cestujícím, zatím stanoven nebyl.

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/eu-planuje-ekologicke-hodnoceni-letadel-a-letu-podobne-jako-u-televizoru-nebo-pracek-1378157?

20.1.2021 Skupina International Airlines Group (IAG), která vlastní největší britské aerolinky British Airways a další letecké společnosti, převezme španělské aerolinky Air Europa jen za 500 milionů eur (13 miliard Kč). Původně se dohodla na jedné miliardě eur, dohodnutou cenu ale srazily na polovinu dopady pandemie (ČTK). 

15.1.2021 Zájem o letenky meziročně klesl o více než 85 %. Během krize byla velká část letů zrušena, část cestujících však na refundace stále čeká. Mění se i jejich chování, oproti minulosti s nákupem letenek čekají až do poslední chvíle v závislosti na vývoj situace.  (ČTK) 

Společnost Boeing rovněž oznámila, že vloni získala objednávky na 184 letadel. To představuje pokles o 25 procent oproti předchozímu roku a nejnižší počet od roku 1994, píše Reuters. Airbus loni obdržel zakázky na 383 letadel, upozornila agentura AP.

12.1.2021 Smartwings Group, kam patří značky Smartwings a ČSA, loni přepravila 1,8 mil. lidí. To je meziročně o 81,5 % méně. Obří pokles způsobila koronavirová krize, během níž skupině klesly tržby až o 90 % (ČTK) 

28.12.2020 Americká letiště tuto neděli odbavila nejvíce cestujících od poloviny března, kdy poptávku po leteckém cestování srazila pandemie covidu-19. Počet cestujících přepravených ve Spojených státech letecky se stále pohybuje pod polovinou loňské úrovně. (ČTK)

18.12.2020 Brněnská společnost Kiwi.com s celosvětovou působností začala čerpat komerční půjčku ve výši 45 milionů eur krytou vládním programem Covid Plus. Půjčku od Komerční banky a Citibank garantuje státní úvěrová pojišťovna EGAP. S pomocí půjčky chce společnost úspěšně zvládnout dopady koronavirové pandemie (ČTK)

7.12.2020 Lufthansa se letos stejně jako ostatní letečtí přepravci potýká s negativními dopady šíření koronaviru a musela si sjednat rozsáhlou státní pomoc, aby se vyhnula hrozbě bankrotu. Firma za první tři čtvrtletí letošního roku prodělala 5,6 miliardy eur (zhruba 148 miliard Kč), napsala DPA.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4559815/v-lufthanse-do-konce-roku-zanikne-celkem-29-000-pracovnich-mist.html

https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/za-polovinu-emisi-z-letadel-muze-pouhe-jedno-procento-lidi-40342524#s<br>

20.11.2020 Letecké společnosti budou potřebovat pomoc za dalších 70 až 80 miliard dolarů, aby přežily současnou koronavirovou krizi. Znamená to další zhruba polovinu částky, kterou už od vlád obdržely. Řekl to dnes generální ředitel Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Alexandre de Juniac (ČTK) 

18.11.2020 Americký úřad pro letectví FAA ruší svůj zákaz letu letadla 737 MAX od společnosti Boeing, který trval 20 měsíců. Úřad také schválil seznam nutných úprav, které letadlům umožní návrat do provozu. Ředitel FAA Dickson říká, že si je "100 % jistý bezpečností 737 MAX" (Reuters) 

Dosud poslední, která na sebe upoutala pozornost, jsou British Airways, respektive jejich mateřská společnost International Airlines Group (IAG). Nejnovější finanční výsledky firmy, pod niž spadá také španělský národní dopravce Iberia spolu s nízkonákladovkami Vueling nebo irským Aer Lingusem, ve zmíněném období odhalily masivní provozní ztrátu v celkové výši 1,9 miliardy eur (přibližně 52 miliard korun). Aby IAG krizi přečkala, osekala své provozní náklady o 54 procent, což mimo jiné znamená, že musela propustit na 10 tisíc zaměstnanců.

https://forbes.cz/miliardy-eur-v-luftu-letecka-doprava-se-vzpamatuje-nejdrive-v-roce-2023-rika-sef-british-airways/

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/ryanairu-dochazi-dech-skrta-lety-nejen-z-prahy-ambice-rozpinavych-aerolinek-pohrbila-druha-vlna.A201016_165639_ln-doprava_tesa

Zatímco ještě v červnu se mluvilo o tom, že Lufthansa propustí 600 pilotů, dnes už uvažuje, že se do roku 2022 bude muset zbavit 1100 pilotních specialistů. To je více než pětina ze zhruba pěti tisíců pilotů, kteří dnes s Lufthansou létají. Společnost přitvrdila i své staré plány na propouštění dalších zaměstnanců. Místo plánovaných 22 tisíc lidí, kteří budou muset Lufthansu opustit, je současný cíl 27 tisíc lidí propuštěných během dvou let.

15.10.2020 Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair kvůli nové vlně cestovních omezení, která začaly zavádět evropské vlády, sníží plánovanou zimní kapacitu o třetinu. Firma očekává, že v době platnosti zimního letového řádu bude fungovat na 40 procentech loňské kapacity, i když původně počítala se snížením pouze na 60 procent. (ČTK)

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/nastupce-concordu-v-usa-predstavili-demonstrator-nejrychlejsiho-nadzvukoveho-letadla-40339003<br>

14.9.2020 V podstatě ze dne na den se staly přebytečnými a zdálo se, že jejich osud je tím nadobro zpečetěn. Teď to ale vypadá, že by o ně již brzy mohl zase být enormní zájem. Řeč je o legendárních Jumbo Jetech, tedy Boeinzích 747. Právě ony by se totiž podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) měly stát páteří letadlové flotily, jež bude mít za úkol distribuovat do celého světa očkování proti koronavirové nákaze.

"Bezpečné doručení vakcín proti covid-19 bude pro odvětví letecké nákladní přepravy představovat misi století.

https://www.forbes.cz/jumbo-na-scenu-na-distribuci-vakciny-bude-potreba-osm-tisic-letadel/<br>

https://fzone.cz/clanky/z-londyna-do-new-yorku-za-pouhou-hodinu-mozna-neuveritelne-nikoliv-nemozne-1255?

27.8.2020 Nuda nad Českem. Dopravních letadel ubylo o 60 procent, Řízení letového provozu přijde o miliardy. Ještě loni se pražské Letiště Václava Havla mohlo pochlubit novým rekordem v počtu odbavených osob: za celý loňský rok prošlo branami našeho největšího vzdušného přístavu 17,8 milionu osob. "V období od března do května 2020 jsme evidovali cca 226 letů denně," sdělil Forbesu mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. "Pro srovnání, ve stejném období roku 2019 byl průměrný provoz na českém nebi na úrovni 2 500 letů za den. Meziroční pokles tak dosáhl hodnoty 90,3 procent."

https://www.forbes.cz/nuda-nad-ceskem-dopravnich-letadel-ubylo-o-60-procent-rizeni-letoveho-provozu-prijde-o-miliardy/

20.8.2020 Americký výrobce letadel Boeing dostal první objednávku na stroje 737 MAX od dvou tragických havárií těchto letadel, které vedly k zatím stále platnému zákazu jejich využívání v letecké dopravě. Až čtyři tato letadla si nyní objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air. Na oznámení Boeingu ve čtvrtek upozornil zpravodajský server BBC.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/boeing-dostal-po-dvou-havariich-prvni-objednavku-na-stroj-737-max-zakaznikem-je-polsky-enter-air.A200820_162735_ln-doprava_tesa

18.8.2020 Letový provoz nad Českem v posledních týdnech setrvale roste, stále je však hluboko pod úrovní před koronavirovou krizí. V červenci letoví dispečeři odbavili celkem 36 446 letů, což je oproti červnu téměř dvojnásobek. Meziročně jde však o pokles o více než 61,7 procenta. (ČTK) 

6.8.2020 Německá společnost Lufthansa vykázala za druhé čtvrtletí rekordní provozní ztrátu 1,7 miliardy eur, a to navzdory snižování nákladů. Jde o nejhorší výsledek za 67 let existence podniku. O rok dříve měla firma zisk 754 milionů eur. Největší letecká společnost v Evropě v dnešní výsledkové zprávě uvedla, že odvětví letecké dopravy se na úroveň před koronavirovou krizí patrně nedostane dříve než v roce 2024.

"Mají v tuto chvíli našlápnuto lépe. Důležitá je schopnost snížit náklady, což jde lépe právě nízkonákladovým společnostem, Irský Ryanair se podle počtu cestujících stal největší leteckou společností v Evropě a překonal tak Lufthansu, British Airways či Air France.

https://archiv.ihned.cz/c1-66799000-nizkonakladove-aerolinie-vyhravaji-boj-o-nebe-ryanair-je-nejvetsi-v-evrope-umi-totiz-snizit-naklady

22.7.2020 Německý statistický úřad říká, že nákladní letecká doprava v období od března do května poklesla o meziročně 12,1 %. Počet cestujících na německých letištích pak podle úřadu ve stejném období spadl o 87,4 % (Reuters)  

15.7.2020 Lucembursko chce podpořit letecký sektor. Vláda plánuje zachránit před krachem národní aerolinku Luxair, nákladního dopravce Cargolux a společnost, která řídí lucemburské letiště. Kvůli koronavirové pandemii je stále zhruba 30 % zaměstnanců aerolinky Luxair na krátkodobých smlouvách a 80 % jejich platu financuje vláda (The Capitals/EurActiv)

10.7.2020 Letecká společnost Ryanair ve čtvrtek na svém YouTube kanálu zveřejnila video, kde její CEO (tedy nikoli celé skupiny, tím je stále Michael O'Leary) Eddie Wilson vysvětluje zákazníkům, jak získat refundaci za lety, k nimž kvůli pandemii nedošlo. Hned v první minutě se přitom opírá i do českého Kiwi.com.

9.7.2020 Americké aerolinky United Airlines zvažují, že kvůli dopadům koronaviru propustí téměř polovinu personálu. Varovný dopis, že by od 1. října vinou poklesu poptávky mohli zůstat bez práce, od ní tento měsíc dostane 36.000 zaměstnanců (ČTK) 

30.6.2020 Letecká společnost Air France plánuje do 2 let propustit více než 7 500 lidí. Reaguje tím na nebývalý pokles poptávky po létání vyvolaný koronavirovou krizí. S odkazem na zdroje v odborových organizacích o tom dnes informuje web BFM TV spolu s agenturou AFP. Firma nyní zaměstnává asi 45.000 lidí (ČTK) 

30.6.2020 Největší evropská letecká skupina Lufthansa včera oznámila, že do provozu vrátí polovinu své letky, celkem 380 letadel. V následujících měsících chce pokrýt 40 procent letů plánovaných před pandemií (ČTK) 

"Existuje jeden klíčový problém, který může bránit evropským leteckým společnostem rychle se zotavit z poškození způsobeného pandemií covid-19. Jejich obchodní model s velmi nízkými náklady spoléhá na to, že letadla jsou v provozu při téměř 100procentním zátěžovém faktoru. Odstranění prostředního sedadla v uspořádání sedadel 3×3, ve kterém jsou nakonfigurovány všechny flotily leteckých společností, by způsobilo, že faktory zatížení by klesly na maximum 66 %. Pravděpodobně by to znamenalo, že obchodní model zejména nízkonákladových leteckých společností by byl při současných cenách letenek nerentabilní," 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/civilni-letecka-doprava-bude-po-restartu-jina-nez-jakou-ji-zname-110945#

26.6.2020 České aerolinie (ČSA) čeká zřejmě velké propouštění. Vedení dopravce o tom nyní jedná s odbory. Dnes na to upozornil server zdopravy.cz, ČTK to potvrdili zástupci odborů. Podle serveru by se to mohlo týkat až 60 procent lidí. Ve společnosti nyní pracuje kolem 700 lidí (ČTK) 

15.6.2020 United Airlines budou čerpat 4,5 mld. USD v úvěrech od amerických daňových poplatníků a podepíšou slouvo o poskytnutí termínového úvěru 5 mld. USD s Goldman Sachs (FT)

11.6.2020 Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) dnes vyzvalo českou vládu k finanční podpoře odvětví letecké přepravy. Ve své tiskové zprávě mimo jiné varovalo, že negativní dopady koronavirové krize na toto odvětví v České republice ohrožují desetitisíce pracovních míst. V minulých týdnech uvedla česká letecká společnost Smartwings, že potřebuje pomoc od státu, a to formou půjčky nebo garance za komerční úvěr. Ministerstvo dopravy k případné pomoci Smartwings dnes uvedlo, že se o ní stále jedná

11.6.2020 Lufthansa ve středu připustila, že pozice až 26 000 zaměstnanců jsou nadbytečné, což naznačuje, že tento německý dopravce bude snižovat mnohem více pracovních míst (Reuters) 

Více na https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/nejhorsi-rok-v-dejinach-letecke-dopravy-aerolinky-podle-prognozy-prodelaji-84-miliard-dolaru-1370488?

8.6.2020 Český výrobce bezpilotních letadel, společnost Primoco UAV SE říká, že v minulém týdnu provedl opakované lety svého bezpilotního letounu One 150 u zákazníka v jihovýchodní Asii. Řízení letounu přitom probíhalo ze sídla společnosti v pražském Radotíně na vzdálenost 9 659 km. Událost si vynutil zákaz cestování zapříčiněný pandemií onemocnění Covid 19 (PR)

Například česká společnost Smartwings, pod niž patří ještě České aerolinie a které stojí na zemi několik desítek letadel, potřebuje každý měsíc jen na platy zaměstnanců a údržbu strojů kolem 150 milionů korun. A hotovost jí podle jednoho ze spolumajitelů Jiřího Šimáněho dojde během června. Složitou situaci ilustruje i množství cestujících, kteří projdou branami pražského letiště. Zatímco loni odbavilo 18 milionů cestujících, letos čeká jen pět milionů lidí.

3.6.2020 Letecké společnosti minulý měsíc snížily letenky domácích linek v průměru o 23 %, informovalo dnes mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA. Sdružení zároveň varovalo, že slevy jsou dalším z ohrožení ziskovosti. V květnu vzrostla domácí letecká doprava v poměru s dubnem, kdy pandemie letecký provoz téměř zastavila, o 30 % (ČTK)

2.6.2020 Čistá ztráta ruské vlajkové letecké společnosti Aeroflot v prvním čtvrtletí vzrostla o 43 procent na 22,5 miliardy rublů (téměř osm miliard korun), protože leteckou přepravu ochromily restrikce zavedené kvůli šíření koronaviru. (ČTK) 

27.5.2020 Irská letecká společnost Ryanair by v případě krachu tuzemského Smartwings mohla nahradit jejich lety z Prahy. Ryanair před koronavirovou krizí provozoval v Česku přes tři desítky pravidelných linek a byl druhým největším dopravcem na letišti. Smartwings celkově ve svém letovém řádu nabízely pravidelná spojení do více než 80 destinací.

  • Pražské letiště čeká, že letos přepraví pět milionů cestujících, příští rok pak 10 milionů. Na loňskou úroveň, kdy branami prošlo 17,8 milionu lidí, se má dostat v roce 2023. 

https://archiv.ihned.cz/c1-66768690-cesko-kvuli-koronakrizi-prislo-o-prima-letecka-spojeni-a-spolu-s-tim-o-bohate-turisty

25.5.2020 Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na zdroje z německé vlády to dnes uvedla agentura DPA. Podle vládního plánu by největší letecká společnost v Německu měla od spolkové vlády získat podporu v objemu devíti miliard eur. Německý stát by pak na jejím základě měl v Lufthanse získat 20procentní podíl. Neměl by tedy možnost blokovat důležitá firemní rozhodnutí. (ČTK) Německo oznámilo dohodu s Lufthansa o záchranném balíku: Německý hospodářský stabilizační fond WSF získá 20% podíl v aerolinkách (upisovací cena 2,56 EUR/akcii) s možností zvýšit jej na 25 % plus jednu akcii v případě převzetí společnosti. Vláda bude mít dvě křesla v dozorčí radě


Společnost Delta Air Lines letos v létě pravděpodobně zvýší kapacitu přidáním letů v červnu a červenci, protože domácí cestování v USA se pomalu zotavuje z pandemie (Reuters)

15.5.2020 Kvůli opatřením proti šíření nového typu koronaviru je celosvětové letectví v troskách. Byznys založený na cestování lidí z různých koutů světa v malém uzavřeném prostoru je přesným opakem toho, co požadují v boji proti viru epidemiologové. "Zažíváme největší krizi letectví, která kdy v historii nastala," okomentoval situaci Guillaume Faury, šéf evropského výrobce letadel Airbus. Ten je spolu s americkým Boeingem hlavním dodavatelem letadel pro aerolinky, které nyní zažívají existenční problémy. 

Významnou část flotily irského Ryanairu tvoří objednávka z počátku roku 2002, kdy po teroristických útocích 11. září 2001 rapidně klesl zájem o létání i o nová letadla. Společnost tehdy s americkým výrobcem letadel Boeing podepsala obří kontrakt na dodávku 100 strojů s opcí na dalších 50. Podle zákulisních informací citovaných americkým tiskem, například deníkem USA Today, na ně Ryanair dostal slevu 53 %. Z 8 milionů přepravených zákazníků v roce 2001 se dostala v roce 2019 na 142 milionů pasažérů. 

Expandovat plánuje také maďarský nízkonákladový dopravce Wizz Air. Podle ratingové agentury Fitch Ratings má stejně jako Ryanair výhodu v podobě hotovosti na účtech. "Ryanair a Wizz Air budou pravděpodobně růst ve střednědobé budoucnosti více než ostatní dopravci 

14.5.2020 Lufthansa plánuje koncem června 1800 zpátečních letů týdně do více než 130 destinací. Německá letecká společnost, pod kterou spadají i rakouské Austrian Airlines a švýcarské Swiss International Air Lines, to uvedla ve svém dnešním sdělení (ČTK)

13.5.2020 V dubnu se v českém vzdušném prostoru naplno projevila současná koronavirová krize. Kvůli omezení většiny leteckých linek dispečeři během měsíce odřídili 12.125 letů, což je meziročně o zhruba 83,5 procenta méně. Na twitteru to uvedlo Řízení letového provozu (ČTK) 

12.5.2020 Oliver Dlouhý KIWI.com, čekají nás zlaté časy

12.5.2020 Skandinávské aerolinky SAS minulý měsíc oznámily, že dočasně pošlou domů 10.000 lidí, což představuje 90 % zaměstnanců. Generální ředitel Rickard Gustafson uvedl, že poptávka bude letos a příští rok podstatně nižší a že úrovně před krizí by mohla dosáhnout v roce 2022. "Tohoto scénáře se držíme, to je ten nejlepší odhad, který můžeme poskytnout," řekl agentuře Reuters.


Nyní se snaží kapitalizovat pohledávky, aby si tak zajistila nárok na státní pomoc.

12.5.2020 CEO největších evropských aerolinií Ryanair má pro cestovatele pozitivní zprávy: následující měsíce budou cenově zcela jedinečné. Michael O'Leary totiž věří, že to budou nejen aerolinky, kdo ve snaze zachránit zbytek sezony vyrazí na trh s výprodejovými nabídkami, ale přidají se i provozovatelé hotelových zařízení.

"Zákazníci dostanou možnost létat a ubytovat se za neuvěřitelné ceny a bude trvat minimálně rok či dva, než se cenotvorba dostane do stavu před pandemií," řekl O'Leary na videokonferenci pořádané britskými Financial Times. Ryanair se chce vrátit ke 40 % letů (s odhadovanou obsazeností mezi 60 a 70 %) už během července a podle O'Learyho by se firma mohla dostat na 60 % kapacit v srpnu a zhruba 70 procent v září. Vše prý bude záležet na poptávce, kterou chce stimulovat právě lákavými cenovkami, a to i díky sníženým letištním nákladům, jimiž budou letiště lákat více letů.

  • Ryanair bude o zákazníky bojovat nejen s tradičními lowcost soupeři, ale i s velkými aerolinkami typu Lufthansy nebo Air France, které sám označuje za "state aid junkies" ( "feťáky" státní pomoci). 
  • Alitalia 75 let nevykázala zisk a dostane tři miliardy? Absurdní. 

12.5.2020 "Máme stovky tisíc zrušených letů, hrozně nás to zasáhlo, děláme to nejlepší, co můžeme. Peníze zákazníkům pomáháme zprostředkovat, ale vracení je na aerolinkách," říká zakladatel a CEO Kiwi.com Oliver Dlouhý. "Chápu, že jsou zákazníci naštvaní, my jsme to ale nezavinili," dodává. Odhaduje, že zkrachuje až sto aerolinek. "Jsem ale optimistický, zlatá éra letecké přepravy přijde," myslí si.

12.5.2020 Ryanair potvrdil, že se vrátí na 40 % svého plánovaného letového řádu od 1. července a bude vyžadovat, aby cestující měli na sobě roušky a žádali posádku o povolení používat toaletu (Reuters)

12.5.2020 Šéf firmy Boeing předpověděl, že v důsledku pandemie způsobené šířením koronaviru množství cestujících, přepravených v září aerolinkami, nedosáhne ani čtvrtiny dřívější úrovně. "Úroveň přepravy se nevrátí ke 100 %. Nebude to ani 25 %. Možná koncem roku se přiblížíme 50 %, čemuž se letecké společnosti budou muset přizpůsobit," řekl Dave Calhoun televizi NBC (ČTK)

11.5.2020 po koronavirové krizi bude Lufthansa "menší" a sníží počet svých letadel asi o stovku, podobná situace bude u KLM, Air France atd. 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/z-nebe-rovnou-do-duchodu-aerolinky-se-plosne-zbavuji-letadel-105158#

8.5.2020 Airbusu klesly vlivem pandemie dodávky letadel v dubnu meziročně o 80 % na pouhých 14 strojů (ČTK)

8.5.2020 Italská vláda do aerolinek Alitalia vloží nejméně tři miliardy eur hotovosti. V italském Senátu to řekl ministr průmyslu Stefano Patuanelli (ČTK) 

Největší německá letecká společnost Lufthansa dojednává s federálním fondem pro stabilizaci hospodářství, který kvůli pandemii zřídil parlament, "stabilizační balíček" devět miliard eur. Balíček pro Lufthansu má obsahovat kapitálový vklad bez hlasovacího práva, zaručenou půjčku a zvýšení kapitálu, po kterém může německý stát držet v aerolinkách podíl 25 % s jednou akcií navíc. Podmínkou záchrany by mohlo být, že upustí od vyplácení budoucích dividend a že členům federálního fondu poskytne zastoupení v dozorčí radě (ČTK) 

5.5.2020 Počet cestujících, které v dubnu přepravila letadla irské společnosti Ryanair, kvůli dopadům koronaviru meziročně klesl o 99,6 procenta. Za duben Ryanair přepravil jen asi 40 000 lidí, zatímco o rok dříve jich bylo 13,5 milionu. Firma očekává, že situace se zásadně nezmění ani v květnu a červnu, protože cestovní omezení kvůli koronaviru ve většině evropských zemí zůstávají v platnosti (ČTK) 

4.5.2020 Berkshire Hathaway prodal celý svůj podíl ve 4 největších amerických leteckých společnostech - Delta, American, United a Southwest. Předseda představenstva a generální ředitel Warren Buffett uvedl, že by mohlo trvat roky, než se úroveň cestujících leteckých společností vrátí tam, kde byla před vypuknutím Covid-19 (CNBC)

2.5.2020 Asociace leteckých dopravců IATA odhadla, že současná krize může připravit mezinárodní aerolinky o více než 300 miliard dolarů (téměř osm bilionů korun). Letecká přeprava osob v USA klesla kvůli dopadům šíření koronaviru - stejně jako v Česku skupině Smartwings - o 95 %. Po celém světě je teď podle výzkumné společnosti Cirium odstaveno více než 17 tisíc letadel určených pro osobní přepravu. To představuje nebývalý tlak na finance leteckých společností. Prioritou na letošní rok se náhle stalo nalezení správného místa a podmínek pro odstavení téměř 70 procent světové flotily a udržování strojů, aby byly schopné letu.

28.4.2020 Aerolinky po celém světě musely kvůli pandemii odstavit většinu letadel a snaží se snížit náklady a získat hotovost. Například British Airways na začátku měsíce oznámily, že na nucené volno pošlou 32.000 lidí, což je až 80 % posádek, pozemního personálu, inženýrů i zaměstnanců z ústředí. Lufthansa informovala, že zkrátí pracovní dobu asi dvěma třetinám zaměstnanců. 

Skandinávské aerolinky SAS minulý měsíc oznámily, že dočasně pošlou domů 10.000 lidí, což představuje 90 procent zaměstnanců. Generální ředitel Rickard Gustafson uvedl, že poptávka bude letos a příští rok podstatně nižší a že úrovně před krizí by mohla dosáhnout v roce 2022. "Tohoto scénáře se držíme, to je ten nejlepší odhad, který můžeme poskytnout," řekl agentuře Reuters.

Konkurenční letecká společnost Norwegian Air varovala, že by jí už v polovině května mohla dojít hotovost. Minulý týden oznámila, že propustí 4700 lidí. Čtyři její švédské a dánské dceřiné společnosti podaly návrh na konkurz a Norwegian Air ukončila smlouvy zaměstnancům ve Spojených státech a v Evropě. Norwegian je po Ryanairu a easyJetu třetí největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě. Nyní se snaží kapitalizovat pohledávky, aby si tak zajistila nárok na státní pomoc.

28.4.2020 Německo souhlasilo s tím, že pomůže letecké společnosti Lufthansa záchranným balíčkem v hodnotě asi 9 mld. eur výměnou za blokující menšinu a jeden nebo dva mandáty dozorčí radě. Před vypuknutím pandemie způsobené koronavirem aerolinky zaměstnávaly kolem 130.000 lidí a provozovaly zhruba 760 letadel (Reuters) 

27.4.2020 Airbus řekl v interním dopise zaměstnancům, že se uchýlil k potenciálně hlubšímu snížení počtu pracovních míst a varoval, že bez okamžitého zásahu jeho přežití v sázce (Reuters)

24.4.2020 letecká doprava zažívá největší krizi ve své historii. Počet letů se oproti začátku letošního roku celosvětově propadl o 80 % Zejména evropským aerolinkám, tuzemské Smartwings a České aerolinie nevyjímaje, stojí až 95 % jejich flotily.

Podle údajů řízení letového provozu za běžného provozu v Evropě proběhne zhruba 30 tisíc letů denně, nyní se jejich počet zmenšil na necelé dva tisíce za den. Provoz pravidelných osobních leteckých linek se prakticky zastavil. Realizují se jen nákladní lety, repatriační lety a technické přelety. "Situace je stejná i na Letišti Praha, kde denní počet startů a přistání v tomto období loňského roku činil zhruba 450 za den, v současnosti se jedná o necelých třicet i méně startů a přistání," popisuje Richard Klíma z Řízení letového provozu ČR.

  • Krizi přežijí jen ty nejsilnější letecké společnosti, ostatní zbankrotují. Australská poradenská společnost CAPA Center for Aviation odhaduje, že bez státní pomoci do konce května zbankrotuje většina světových leteckých společností.
  • Přestože se nelétá, letecké společnosti musí dál platit fixní náklady, třeba leasing letadel. A zákazníkům musí také vracet peníze za lety, které se kvůli viru nemohly uskutečnit. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) objem těchto refundací vyčíslila celosvětově na 35 miliard dolarů, což v přepočtu znamená téměř 900 miliard korun. 
  • Letectví čeká kvůli koronaviru mnohem větší propad příjmů, než zažilo v roce 2009 v důsledku globální finanční krize. Tehdy celosvětové příjmy z osobní letecké dopravy propadly o 70 miliard dolarů.  Pro rok 2020 očekává Mezinárodní asociace leteckých dopravců ve své dubnové prognóze celosvětový propad příjmů z osobní letecké dopravy o 314 miliard dolarů. "Polovina našeho byznysu zmizí. "Když aerolinky ztratí jedno pracovní místo, 24 dalších jich zmizí v navazujících odvětvích. Podle naší analýzy je tak v ohrožení 25 milionů pracovních míst
  • V největší německé letecké společnosti Lufthansa v důsledku koronavirové krize zanikne zhruba 10 tisíc pracovních míst. Předpověděl to šéf podniku Carsten Spohr. Očekává rovněž, že firma bude po skončení krize provozovat o stovku méně letadel. Scandinavian Airlines, které jsou národním dopravcem Dánska, Norska a Švédska, v polovině března oznámily, že propustí 10 tisíc lidí, tedy zhruba 90 procent zaměstnanců. Masové propouštění zažívá také společnost Korean Air. Přijít o práci má 70 procent z jejích 19 tisíc zaměstnanců. 
  • https://ekonom.ihned.cz/c1-66754220-nebe-bez-letadel-koronavirus-devastuje-cestovni-ruch

24.4.2020 V největší německé letecké společnosti Lufthansa v důsledku koronavirové krize zanikne zhruba 10.000 pracovních míst. Předpověděl to dnes šéf podniku Carsten Spohr. Očekává rovněž, že firma bude po skončení krize provozovat o stovku méně letadel. Před vypuknutím pandemie způsobené koronavirem aerolinky zaměstnávaly kolem 130.000 lidí a provozovaly zhruba 760 letadel (ČTK)

22.4.2020 Zakladatel aerolinek Virgin Atlantic Richard Branson se ocitl v patové situaci. Aby svou společnost uchránil před koronavirovou krizí a nemusel propouštět zaměstnance, požádal britskou vládu o půjčku. Napoprvé však neuspěl. Teď chce štěstí zkusit znovu, přičemž jako protihodnotu nabízí svůj soukromý ostrov, uvedly britské servery The Independent a Metro. Napoprvé s půjčkou, jejíž výše má být zřejmě kolem 500 milionů liber (15,6 miliardy korun), Branson neuspěl. Rozhodl se proto o druhý pokus, při kterém se rozhodl dát jako protihodnotu svůj soukromý ostrov Necker Island na Britských panenských ostrovech v Karibiku. Jeho hodnota se podle serveru Metro odhaduje na 80 milionů liber (2,5 miliardy korun). O vládní půjčku žádaly také druhé největší australské aerolinky Virgin Australia, další z Bransonových společností. Rovněž však neuspěly, dobrovolně na sebe proto nechaly uvalit správu.

22.4.2020 Pražské letiště v březnu odbavilo 434.719 cestujících, což představuje meziroční pokles o 64,7 procenta. Snížil se i letový provoz, za celý měsíc ubylo 6015 letů, což znamená propad o 47,2 procenta. Nyní má letiště pouze dvě pravidelné osobní linky, další část provozu připadá na nákladní a repatriační spoje (ČTK)

20.4.2020 Letový provoz nad Českem se během března meziročně snížil téměř o polovinu. Letoví dispečeři odřídili celkem 35.312 letů, což je oslabení o 47,7 procenta. Příčinou je výrazné zredukování leteckého provozu kvůli šíření nového koronaviru (ČTK)

Zakladatel aerolinek Virgin Atlantic Richard Branson říká, že firma koronavirovou pandemii přežije pouze tehdy, pokud dostane finanční pomoc od britské vlády (Reuters) 

20.4.2020 Největší japonské aerolinie ANA Holdings říkají, že ve 4QFY očekávají čistou ztrátu 550 mil. USD po omezení zahraničních a domácích cest kvůli koronavirové pandemii (FT)

16.4.2020 United Airlines zredukovaly svůj květnový letový řád o 90 % a uvedly, že cestovní poptávka se v podstatě snížila na nulu. Letecká společnost také varovala před možným snížením počtu pracovních míst (CNBC)

15.4.2020 Velké americké letecké společnosti se v principu dohodly s ministerstvem financí na záchranného balíčku za 25 miliard USD (přes 611 miliard Kč). Pomoc má zajistit, že aerolinky nebudou do října propouštět. Letecký průmysl teď kvůli pandemii způsobené šířením koronaviru zažívá patrně nejhlubší krizi (ČTK) 

14.4.2020 Aerolinky letos kvůli koronaviru patrně přijdou o více než polovinu příjmů - celkem by na tržbách měly ztratit 314 miliard dolarů. Svůj nový odhad ztrát leteckých společností dnes zveřejnilo mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) a zvýšilo jej oproti předchozímu údaji z 24. března o 25 procent (ČTK)

8.4.2020 Omezení letecké přepravy kvůli koronaviru ohrožuje po celém světě 25 milionů pracovních míst. Finanční situace aerolinek je navíc natolik křehká, že si společnosti nebudou moci dovolit vrátit zákazníkům ani peníze za zrušené lety. Uvedlo to Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Upozornilo současně, že na počátku druhého čtvrtletí globální letecká doprava klesla o 70 % (ČTK)

3.4.2020 Letecká doprava zažívá strmý pád. Už na začátku února začal strmě klesat počet pohybů na letištích v pevninské Číně i Hongkongu, postupně se přidávaly další asijské země, následně se omezení pro leteckou dopravu přelila do Evropy i USA. Na tento týden je globálně naplánováno meziročně o 48 % méně pravidelných letů, Podle odhadů IATA mohou světové aerolinky letos přijít o tržby ve výši 252 miliard dolarů.

Více na https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vpravde-narodni-dopravci-evropa-prichazi-na-chut-zestatnovani-aerolinek-1368375?

3.4.2020 Avolon, jeden z největších světových pronajímatelů letadel, zrušil více než 100 objednávek na letadla a začal čerpat úvěrovou linku v rozsahu 3,2 miliardy USD, zatímco se připravuje na požadavky aerolinek na odklad splátek (FT)

2.4.2020 IATA: Globální poptávka po letecké osobní přepravě v únoru kvůli koronaviru meziročně klesla o 14 %. Zaznamenala tak nejprudší propad od teroristických útoků v USA ze září 2001 (ČTK) 

2.4.2020 Německo údajně jedná o poskytnutí státní pomoci v řádu miliard eur aerolinkám Lufthansa, stát by v nich na oplátku mohl získat podíl (Reuters) 

2.4.2020 Britská letecká společnost British Airways se chystá poslat na neplacené volno až 80 % zaměstnanců. O práci by ale žádný z nich přijít neměl. Část mzdy jim bude kompenzovat stát. S odkazem na své zdroje o tom dnes informoval server BBC (ČTK)

25.3.2020 Čísla, která budou zveřejněna příští týden, ukážou, že globální letecká nákladní doprava v únoru klesla asi o 10 %, což znamená, že za celý rok klesne o 15-20 %, uvedl ve středu úředník IATA (Reuters) 

24.3.2020 Ryanair předpokládá, že v dubnu a květnu nebude kvůli koronaviru provozovat žádné lety. Evropským vládám pak tato aerolinka nabídla, že mohou využít její letadla, například k přepravě léků či ochranných prostředků (ČTK) 

20.3.2020 Rada EU chce, aby až do října neplatil požadavek, podle kterého musejí aerolinky z 80 % využívat takzvané sloty, tedy přidělené času vzletů a přistání, jinak o ně následující rok přijdou. To je mnohem déle, než navrhla Evropská komise (EK). Výjimku, k níž Brusel přistupuje kvůli dopadu koronaviru na odvětví letecké dopravy, musí ještě schválit členské státy a Evropský parlament, který zasedá příští týden. Uvedla to dnes agentura Reuters 

19.3.2020 Provoz pražského letiště kvůli současné krizi kolem koronaviru dál klesá. Na dnešní den je plánováno 110 odletů a příletů, což je zhruba o 70 % méně, než byl březnový denní průměr vloni. V provozu jsou stále linky např. do Londýna či Dubaje (ČTK) 

18.3.2020 Boeing vybídl k podpoře v rozsahu 60 mld. USD na pomoc americkému průmyslu letectví a kosmonautiky (Reuters) 

17.3.2020 Letecké společnosti budou pro přežití následků krize kolem nového koronaviru potřebovat od vlád pomoc až 200 miliard dolarů. Uvedlo to dnes Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA (ČTK) 

16.3.2020 Aliance leteckých dopravců OneWorld, SkyTeam a Star Alliance žádají vlády, aby jim poskytnutím mimořádné podpory pomohly překonat enormní propad poptávky po letecké dopravě v důsledku šíření pandemie způsobené novým koronavirem a s tím spojené problémy. Provozovatele letišť pak aliance vyzývají, aby dočasně přehodnotili obchodní politiku a zrušili například poplatky za přistávací práva (ČTK)

13.3.2020 "Připravujeme se na to, že se svět na měsíc nebo dva úplně zamkne," říká Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com. Což tržby společnosti masivně pocítí - Dlouhý odhaduje odpis na miliardy korun. "Myslím, že od dubna se na jeden až dva měsíce dostaneme na úplnou nulu." Pro připomenutí: loňský obrat brněnské firmy, která dává práci více než třem tisícovkám lidí, byl téměř 35 miliard.

Dlouhý tvrdí, že Kiwi.com má dost finančních rezerv na "mnoho měsíců". A dodává, že kdyby došlo na nejhorší a krize by se protáhla do druhé půlky roku, má v zádech silného investora, americký fond General Atlantic. "Ti by nás podrželi, ale věřím, že k tomu nebude muset dojít." Kiwi.com má výhodu, že jako společnost působící po celém světě není závislá na jednom trhu. "V posledních týdnech jsme obratově klesli asi o 30 procent, ovšem třeba Itálie samotná šla dolů o 90 procent. Hodně hráčů v oboru bude mít velký problém, branže se určitě pročistí

13.3.2020 Pokud se nebude dva měsíce létat, není to katastrofa," bere to s nadhledem její šéf Radim Jančura. "Upřímně jsem pro, ať se na tři týdny zastaví celý stát a jdeme do karantény všichni, ať to máme za sebou. Jinak to budeme řešit celé léto," domnívá se. 

10.3.2020 Asociace evropských letišť ACI Europe očekává, že kvůli šíření koronaviru letos letiště přijdou o 187 milionů pasažérů, což představuje meziroční snížení o 7,5 procenta. Pro odvětví leteckého průmyslu nabírá nákaza podle dnešní zprávy asociace evropských letišť ACI Europe "efekt šoku nevídaných rozměrů" (ČTK) 

10.3.2020 Delta Air Lines říká, že omezuje zahraniční lety až o 25 % a domácí kapacitu o 10 - 15 %. Podobná opatření podnikly již aerolinky United Airlines, JetBlue či American (CNBC), American Airlines: Poptávka je nadále velmi fluidní kvůli koronaviru, ruší výhled na 1Q a na rok 2020, pokles cen paliv povede letos k ušetřeným nákladům ve výši 3 mld. USD proti předchozímu výhledu (Reuters) 

9.3.2020 Zájem Čechů o letenky se kvůli šíření nového typu koronaviru se v posledních týdnech snížil až o 40 procent. Klesl především zájem o země v jihovýchodní Asii a Itálii (ČTK)

5.3.2020 Aerolinky provozující osobní leteckou přepravu by kvůli epidemii onemocnění způsobeného novým typem koronaviru mohly přijít o 63 - 113 mld. USD. Ve svém aktualizovaném odhadu to dnes uvedlo IATA. Dopady na leteckou přepravu nákladů zatím sdružení nevyčíslilo (ČTK) 

28.2.2020 Zájem Čechů o létání kvůli koronaviru klesá. Prodeje letenek do Itálie se v posledním týdnu meziročně snížily až o 70 procent. Zájem klesá i u dalších destinací v Evropě a Asii. Vyplývá to z informací prodejců pro ČTK (ČTK) 

28.2.2020 Zpracovatel transakcí v cestovním ruchu Amadeus říká, že prodeje letenek globálně klesají, není jasné, jak dlouho tento trend potrvá (Bloomberg) 

13.2.2020 Pokles zájmu o leteckou dopravu se kvůli epidemii nového typu koronaviru již rozšířil z Číny do dalších zemí Asie a Tichomoří. Ve své zprávě to dnes uvedla analytická společnost ForwardKeys. Upřesnila přitom, že mimo Čínu se rezervace letenek na březen a duben meziročně snížily o 10,5 procenta, zatímco v Číně za stejné období pokles dosahuje 44 procent (ČTK)  Některé čínské aerolinky žádají kvůli epidemii nového typu koronaviru o odklad plateb za nájem letadel. Na aerosalonu v Singapuru to dnes v rozhovoru s agenturou Reuters řekl šéf čínské společnosti China Aircraft Leasing Group, což je pátý největší asijský pronajímatel letounů. Plánované mezinárodní a vnitrostátní lety v Číně klesly od 23. ledna do 11. února o 34 procent, uvedla konzultační firma Ascend by Cirium (ČTK) 

31.1.2020 Letový provoz nad Českem loni poprvé po deseti letech poklesl. Počet vzletů, přistání a přeletů letadel se v roce 2019 proti předchozímu roku snížil o 0,6 procenta na 906 666. Důvodem poklesu jsou kapacitní problémy v okolních zemích, kvůli kterým byla řada letů přesměrována mimo Česko. Snížila se naopak míra zpoždění. ČTK to sdělil generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas

29.1.2020 Airbus přijal pokutu za úplatkářství a korupci ve výši 3,6 mld. EUR od francouzského, britského a amerického úřadu (Bloomberg) 

13.1.2020 Irská nízko-nákladová aerolinka Ryanair loni opět po čase překonala německou Lufthansu a stala se evropskou leteckou jedničkou, pokud jde o počet pasažérů. Přepravila jich spolu se svými dceřinými společnostmi 152,4 milionu - Lufthansa a její dcery jen 145,2 milionu. Informovala o tom agentura DPA

13.1.2020 Češi jdou proti trendu omezení cestování letadlem (prodej letenek vzrost o 7 %), po němž volá hnutí švédského původu "flygskam", což by se dalo přeložit jako "stud z létání". Loni hnutí získalo proslulost a letecký průmysl začal úzce sledovat trendy v zemích jako Švédsko a Německo, kde má kampaň výraznější dopad.

6.12.2019 Počet cestujících v letecké přepravě v Evropské unii se v loňském roce zvýšil o šest procent na rekordních 1,1 miliardy. Oznámil to dnes statistický úřad Eurostat. Česká republika vykázala nárůst o téměř deset procent na 17,8 milionu pasažérů (ČTK) 

5.12.2019 Letecký provoz nad Českem poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od května do října, zaznamenali 522.681 vzletů, přistání a přeletů, což je meziročně o 2,2 procenta méně. Důvodem poklesu jsou zejména kapacitní problémy v okolních zemích. Oznámilo to dnes Řízení letového provozu (ČTK) 

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...