Létací auta

Vzdušná taxislužba se má globálně rozšířit jako běžná varianta dopravy v roce 2035.

Podle studie se trh městské letecké mobility otevře po roce 2025. Studie rovněž ukazuje, že řešení městské letecké mobility zajistí rychlejší a efektivnější přepravu cestujících než současné tradiční prostředky pozemní dopravy, a to za nižších nákladů a s vyšší mírou flexibility. Pokud by to byla pravda, tak od létajících aut nejsme vůbec daleko.

  • Létající vůz" s názvem X2 je dvoumístné elektrické letadlo pro vertikální vzlet i přistání. Vzlet mu umožňuje celkem osm vrtulí, tedy dvě jsou v každém rohu vozidla. Pondělní bezpilotní, devadesátiminutový zkušební let v Dubaji popsal jeho výrobce Xpeng jako důležitý stěžejní bod, o který se budou opírat i příští generace létajících vozidel.
  • https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/bez-kol-zato-s-baterii-a-osmi-vrtulemi-cinsky-letajici-vuz-xpeng-se-poprve-vznesl-v-dubaji-1393927 

17.2.2023 Slovenská firma Aeromobil, která stála za vývojem létajícího auta, oznámila ukončení činnosti. Krok zdůvodnila tím, že nezískala nové investory. Například v roce 2017 společnost představila novou generaci modelu létajícího vozidla a zároveň zahájila přijímání předběžných objednávek.

"Poslední jednání s investory, jejichž investice měly v případě dohody umožnit posílení vlastního kapitálu, nebyla úspěšná. Protože management Aeromobilu vyčerpal v těchto dnech všechny možnosti navýšení kapitálu, je povinen podat návrh na konkurz," uvedla společnost.

Aeromobil, kterému v roce 2015 tehdejší slovenská vláda schválila pobídky ve výši šest milionů eur (nyní 142 milionů korun), získal podle vlastních údajů od svého vzniku roce 2010 investice ve výši zhruba 25 milionů eur (593 milionů korun). Společnost informovala, že celkově vyrobila tři generace létajících prototypů a registrovala 14 patentů.

V minulosti Aeromobil opustil vynálezce a designér Štefan Klein, který pak začal pracovat na projektu vlastního létajícího auta AirCar. Při jeho prezentaci před dvěma roky, kdy Klein s vozem absolvoval let dlouhý kolem 75 kilometrů, designér řekl, že AirCar se od Aeromobilu zásadně liší, a to i ve způsobu transformace z vozu na létající stroj.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/slovenska-firma-aeromobil-ktera-stala-za-vyvojem-letajiciho-auta-konci-cinnost/2327436?

13.10.2022 Před zraky 150 návštěvníků se v úterý poprvé vzneslo "létající auto" čínské společnosti Xpeng. Jednalo se o jeho první veřejný let a uskutečnil se ve Spojených arabských emirátech. Společnosti Xpeng vyrábějící elektromobily se povedlo získat povolení k letu od Dubai Civil Aviation Authority (DCAA), proto právě v Dubaji byla novinka prezentována v praxi.

19.5.2022 Cestování autem po městě je pohodička - pokud jedete přibližně ve tři ráno. Jinak je to v lepším případě otrava, v horším případě noční můra. Zácpy, uzavírky, objížďky, křižovatky. Nebylo by lepší se nad to všechno povznést? Právě to slibují létající auta nebo létající taxíky. Aspoň tak se těm zařízením říká v novinách, v posledních letech se ale mluví především o kategorii eVTOL. Zkratka pochází ze spojení "electric vertical takeoff and landing", tedy elektrické stroje schopné kolmého vzletu a přistání. V poslední době je tento koncept "ve vzduchu" (prosím o nějaké bonusové body za to, že jsem v titulku článku nepoužil hříčku "na spadnutí").

Jen za poslední rok vstoupilo na burzu pět nových firem, které se na eVTOL mobilitu specializují. Nejznámější z nich, kalifornská Joby Aviation, má nyní přes tisíc zaměstnanců a tržní kapitalizaci přes tři miliardy dolarů, do eVTOL ale investují i tradiční letecké společnosti jako Airbus a Boeing. Výsledkem je celá řada funkčních prototypů, které více či méně připomínají zvětšené drony, a už nejde jen o představy na papíře.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-techmix-letajici-auta-jsou-konecne-tady-resi-problem-ktery-nemame-202824#

25.1.2022 Druhé slovenské létající auto AirCar získalo povolení o letové způsobilosti, sériové výrobě tedy formálně nestojí nic v cestě. Zákazníkům se bude nabízet s cenou nejméně 12,3 milionu korun. Létající automobil musel absolvovat 70 hodin letových zkoušek v souladu s normami Evropské agentury pro bezpečnost letectva (EASA)," uvedl list. AirCar má za sebou přes 200 vzletů a přistání. Testy obsahovaly také množství letových a výkonnostních manévrů a prokázaly statickou i dynamickou stabilitu v režimu letadla.

  • Vývoj AirCar trval šest let.
  • Zatím nejdelší sedmdesátikilometrový let absolvoval prototyp létajícího automobilu AirCar koncem června 2021 a Klein na něm přeletěl z Nitry do Bratislavy. 
  • Cestovní rychlost AirCaru je 170 kilometrů v hodině a spotřeba 18 litrů benzinu na hodinu letu. "Po instalování stavitelné vrtule se rychlost zvýší na 200 kilometrů v hodině, to už stroj zařadí mezi rychlá letadla," řekl Klein.

  • Stroj vznikl v dílně v Janíkovcích, v současné době městské části Nitry. Létající automobil aktuálně pohání motor o síle 160 koní, ale v konečné fázi bude mít až 300 koní. 

  • Na vzlet potřebuje AirCar dráhu dlouhou jen 300 metrů, jeho vzletová rychlost je 120 km/h a letová rychlost 170 km/h. V leteckém módu je AirCar delší o 2,5 metru ve srovnání s módem, který se používá na silnici. Tam má přitom rozměry běžného vozu.

  • Rozpětí křídel je 8,2 metru. Cílem konstruktéra je dosáhnout maximální rychlost 350 kilometrů v hodině. Cena létajícího automobilu bude začínat na hranici 500 tisíc eur (12,3 milionu korun).

  • https://www.novinky.cz/auto/clanek/slovensky-letajici-automobil-ziskal-povoleni-muze-zacit-vyroba-40385018#<br>

3.11.2020 AirCar, jak zní název novinky, se poprvé vznesl již loni a od té doby si to několikrát zopakoval, o skutečném letu ale nemohla být řeč. Ve všech případech šlo pouze o velmi krátké testy, navíc v nízké výšce. Tentokrát ale létající vůz skutečně zamířil až do oblak nad letištěm v Nitře. Právě tamní ranvej, či jakoukoliv jinou, totiž potřebuje k tomu, aby se odlepil od země, stejně jako kvůli přistání. To praktičnost vozu třeba ve srovnání s nizozemským konkurentem poněkud snižuje, do budoucna se nicméně rýsují různá řešení.

Létající auto by totiž mohlo vzniknout hned v několika verzích, od dvoumístné přes čtyřmístnou až po dvouvrtulovou. Mimo to by nicméně mohl dorazit také obojživelník, který by silnice vyměnil za vodní hladiny. Stačí tedy, abyste si pořídili dva domy u rybníka, a rázem mezi nimi můžete cestovat vzduchem. Jelikož však jde o hudbu vzdálené budoucnosti, máte dostatek času na šetření. Koneckonců Klein musí ještě dovyvinout základní AirCar, neboť by rád srazil hmotnost na 800 kilo.

Co se samotné transformace mezi silniční a vzdušnou verzí týče, řidiči postačí stisknutí jednoho tlačítka. Následně se vysune záď vozu s ocasními plochami, aby mohla být vysunuta křídla. Po přistání proces, který nezabere ani 3 minuty, proběhne v opačném směru, načež pro změnu již můžete letiště opouštět po vlastní ose. Po cestě se přitom bez problémů můžete stavit na nákup, neboť Air Car se má vejít na běžné parkovací místo a na rozdíl od mnoha jiných podobných pokusů vypadá tento překvapivě dobře i jako auto.

Lze už jen dodat, že o pohon dvoumístného vozu se stará 1,6litrový čtyřválec od BMW naladěný na 140 koní. Dolet AirCaru pak činí zhruba tisíc kilometrů při maximální rychlosti 200 km/h. Firma chce létající vůz příští rok dostat do sériové výroby, což se nám ale zatím zdá být možná až příliš optimistické - ostatně, kolikrát už jsme něco podobného slyšeli v souvislosti se zmíněným Aeromobilem.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/slovenske-letajici-auto-se-poprve-ukazalo-v-vzduchu-vypada-prekvapive-pouzitelne/

23.9.2020 Létající taxíky v Japonsku už roku 2023. Firma SkyDrive představila veřejnosti svůj model 3. generace. Zatím jen lety na krátké vzdálenosti, s pilotem a v prostředí japonských megapolí - tak vypadá pravděpodobná nejbližší budoucnost vzdušné taxi služby. Cílem je ale samozřejmě cestování bez těchto limitů a ideálně v autonomním režimu.

https://www.orobotice.cz/letajici-taxiky-v-japonsku-uz-roku-2023-firma-skydrive-predstavila-verejnosti-svuj-model-3-generace/

9.6.2020 Německý startup Lilium, který vyrábí plně elektrické letouny schopné vzlétat vertikálně, se stal v dolarech miliardovým "jednorožcem". Nově získal 35 milionů dolarů od Baillie Gifford & Co., největšího investora do Tesly.

Zainvestované peníze tak do dnešního dne čítají více než 375 milionů dolarů, uvedla společnost v prohlášení. Baillie Gifford drží méně než 5% podíl. Mezi stávající investory do Lilia patří také Atomico, Tencent Holdings a Freigeist.

https://www.kurzy.cz/zpravy/547510-letajici-taxi-podle-nejvetsiho-investora-do-tesly-je-to-dobra-sazka/

17.1.2020 V rámci oznámení spolupráce s Toyotou a dalšími partnery zveřejnila Joby obrázek prototypu svého zařízení, které připomíná velký dron s šesti vrtulemi. Jejich elektrické létající taxi, které pojme až čtyři pasažéry a jednoho pilota, by mělo být schopné na jedno nabití uletět až 240 kilometrů. Maximální rychlost taxi je 320 kilometrů za hodinu.Více na: 

13.1.2020 Na světě je první létající koncepční vozidlo. Jeho výrobce tvrdí, že jednoho dne si jej telefonem zavoláte třeba jako taxi. Čtyřmístné létající auto, nazývané S-A1, má čtyři vrtule a vypadá jako letadlo zkřížené s obrovským dronem. Elektrické vozidlo vzlétá a přistává svisle, letí rychlostí až 289 kilometrů v hodině a jeho maximální letová hladina je asi 500 metrů nad zemí a může podnikat výlety až do vzdálenosti šedesáti kilometrů. Podle nejnovějších informací se budou prototypy nového létajícího auta testovat minimálně do roku 2023. více

25.7.2019 Lietajúce auto z dielne slovenského vývojového tímu AeroMobil sledujeme od roku 2014. AeroMobil sa za tie roky dostal do verzie 4.0, ktorej komerčný predaj je naplánovaný na rok 2020.

  • Pilot vodič má k dispozícií trojicu displejov. Dva zabudované a jeden odnímateľný tablet. Garmin G3X je známy, novinkou je len hybrid prostredia a informácií pre lietadlo a automobil v jednom. AeroMobil 4.0 tiež dostane vlastnú aplikáciu, práve preto odnímateľný tablet. Cez ňu budete ovládať multimédia, klímu, či transformáciu vozidla. více

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...