Auta v roce 2022

Od poloviny roku 2022 budou všechna nová vozidla v EU plná moderních bezpečnostních technologií. Chytré technologie by měly být součástí nově představených automobilů od léta 2022, nově vyrobené a ale starší modely budou mít výjimku. Ta skončí až o dva roky později - od poloviny roku 2024 jimi budou muset být vybavena všechna nová auta.

V Evropě loni za silnicích zemřelo zhruba 25 tisíc lidí, europoslanci předpokládají, že nová nařízení pomohou počet mrtvých snížit o pětinu. Pravidla budou platná pro všechny členské země Unie a jednotlivé státy už je nemusí schvalovat.

  • Auta budou například číst dopravní značky a přebírat podle nich rychlostní limity, budou detekovat chodce či cyklisty a při couvání budou sama hlídat nebo zobrazovat, zda tam není či se neblíží překážka. V případě nutnosti sama zastaví. V každém voze bude také systém, který zabrání vyjetí z jízdního pruhu.
  • Řidič bude mít možnost systém vypnout - v zákoně je zmíněno, že to bude možné, pokud bude vykazovat chybovost. Při novém nastartování vozu ale bude muset být hlídání rychlosti opět funkční. Řidič bude moci kdykoliv limity překročit, a to i se zapnutým systémem. Politici uznali, že vyšší rychlost může být v řadě případů nutná, například pro ukončení předjíždění. Lidem tak zůstane více kontroly nad chováním automobilu. "Jde o asistenční režim, který nám má jízdu například v městech usnadnit, nikoli ji omezovat,"
  • Debaty vyvolal také systém nouzového brzdění. Auta by měla sama před překážkou zpomalit, pokud to ani přes varování nezačne dělat řidič sám. Mohou ale nastat situace, že systém selže a bude brzdit bezdůvodně.
  • Teoreticky se může stát i to, že srážka bude v dané situaci dobrým řešením. Systém by měl navíc vyhodnocovat i pozornost řidiče, tedy zda je brzdění v danou chvíli vůbec schopen.
  • Dalším trendem bude 100 % recyklovatelnost vozů po roce 2025 (lze předpokládat další zdražení vozů).

Nová pravidla připravují vozidla na budoucnost, kde se očekává provoz bez řidičů, a vozy permanentně připojené k internetu (kvůli tomu se zvyšuje rychlost internetu 5G), tedy zranitelné vůči kybernetickým útokům. Řeší i možnost, aby vozy mohly jezdit autonomně v konvojích.

Černá skříňka

Obdobná obava panuje i u systémů hlídajících rozptýlení, tedy to, zda se řidič dívá jinam, než má - zpravidla na mobilní telefon. I zde došlo ke změnám proti původnímu návrhu. Nařízení vysloveně zakazuje, aby systém ukládal údaje o nesoustředěnosti řidiče, aby tato data nemohla být později využita v jeho neprospěch.

Zároveň ale evropské nařízení brání, aby se z toho dalo zjistit, o jaký vůz šlo a kdo řídil. Využívat se má "pouze pro účely zkoumání a analýzy nehod". Není ale jasné, zda bude údaje, které budou přístupné policii, možné využít například v soudních sporech v souvislosti s následky dopravních nehod. Řidič vozu s černou skříňkou by mohl být znevýhodněn proti majitelům starších aut bez ní. V původním návrhu se měla zapisovat data dlouhodobě, nově se zapíší jen ta krátce před nehodou.

Nové nařízení by mělo automobilkám pomoci. Masové nasazení nových technologií totiž sníží jejich výrobní náklady. "Posiluje to konkurenceschopnost evropských výrobců aut na celosvětovém trhu," prohlásil Timo Harakka, finský ministr pro zaměstnanost.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/auto/auta-se-od-poloviny-roku-2022-zmeni-podivejte-se-co-vsechno-budou-muset-nove-vozy-splnovat.A191112_201117_ln-auto_rkj

Změny předpisů v ČR 2022

Ti, kteří mají řidičské oprávnění skupiny C (udělené v České republice nebo v zahraničí), budou mít nově možnost řídit traktory. Doposud to bylo možné pouze s u nás uděleným řidičským oprávněním skupiny T. Tím pádem s tím měli problém cizinci, protože k jeho získání je podmínkou mít v České republice obvyklé bydliště. Tato novinka by měla vyřešit problém s nedostatkem pracovních sil v zemědělství a lesnictví.

Další změny souvisí s předpisy Evropské unie. U dvoukolových a tříkolových vozidel bude od 1. ledna 2022 řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel s konstrukční rychlostí více než 25 km/h - pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba (dosud žádný spodní limit stanoven nebyl, a proto bylo řidičské oprávnění potřeba k řízení jakkoli pomalého vozidla odpovídajícího ostatním parametrům). S řidičským oprávněním AM bude možné řídit také čtyřkolky s výkonem motoru až do 6 kW (dosud to byly maximálně 4kW). S řidičským oprávněním B1 bude možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW).

  • Další novinkou je, že strážníci obecních nebo městských policií budou od letošního roku moci vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu, a to bez součinnosti Policie České republiky. 
  • Za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením byla dříve udělována pokuta, od 1. ledna 2022 se za tento prohřešek budou nově zapisovat také 2 body v bodovém hodnocení řidičů. Kromě toho se při odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení navyšuje horní hranice sazby pokuty ukládané příkazem na místě, a to z 30 tisíc korun na 100 000 Kč. 
  • Nově budou muset řidiči motorových vozidel při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací, kde je nejvyšší dovolená rychlost maximálně 30 km/h, bude pak platit odstup nejméně jeden metr. Aktuální realitou je ale pokuta do výše dvou tisíc korun, uvádí s tím, že žádné bodové hodnocení se na tuto diskutabilní novinku nevztahuje. 
  • Pro cyklisty navíc nově začne platit výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.  

Od šestého července 2022 vejde v platnost nařízení Evropského parlamentu a rady, které nově určuje požadavky na povinnou výbavu automobilů. V té se má objevit celá řada asistenčních systémů, mezi které patří nouzové brzdění, nouzové držení v jízdním pruhu, asistent rychlosti, varování před únavou řidiče nebo varování před chodci a cyklisty při couvání. Dále bude povinná příprava na instalaci takzvaného alkoholového zámku (podnapilým znemožní nastartování auta) a černá skříňka zaznamenávající dění před nehodou. Od šestého července budou těmito funkcemi povinně vybaveny všechny vozy uváděné na trh a pro všechna auta na trhu bude povinnost platit od července 2024. 

13.1.2022 Od července tedy musí být všechny nově schválené typy aut, ať již jde o osobáky, náklaďáky či autobusy, vybaveny tzv. inteligentním asistenčním rychlostním systémem (ISA). Ten pak bude od 7. července 2024 povinný pro všechna nová auta v prodeji bez rozdílu. EU předpokládá, že s touto technologií bude počet mrtvých na silnicích zredukován o 10 až 20 procent. Kromě toho se mají o 8 procent snížit emise CO2. Dle Bruselu si toto opatření de facto vyžádali sami řidiči a uživatelé silnic, neboť po jeho zavedení volá 64 procent z první zmíněné skupiny a dokonce 78 procent z té druhé.

Stojí za to připomenout, co vlastně ISA je. Pro majitele vozů se systémem čtení dopravních značek a adaptivním tempomatem nepůjde až o takovou novinku, jakkoli v tomto případě bude obdobný systém poněkud aktivnější. Stejně jako v jejich případě totiž auto vybavené ISA bude s to detekovat dopravní značení a v případě, že řidič pojede rychleji, než je povoleno, vyšle na palubní desku varovné signály. Zároveň může dojít i na haptickou odezvu, kdy je plynový pedál tlačen směrem k řidiči. Mimo to je Evropskou komisí povoleno, aby palubní elektronika omezila výkon motoru či začala vůz přibržďovat, a šlo tedy o skutečný omezovač rychlosti.

Dobrou zprávou je fakt, že řidič má být i nadále pánem situace. Systém lze tedy překonat zašlápnutím plynového pedálu. Navíc "černá skříňka", která je taktéž od července v nových vozech povinná, nemá nasbíraná data zasílat třeba pojišťovnám, a tedy ovlivňovat výši pojistného či plnění po případné nehodě. Místo toho je budou schraňovat agentury, jež následně budou provádět dopravní analýzy. Výrobci pak po dobu 7 let nesmí systémy extra zpoplatnit, byť je nepochybné, že jejich cenu promítnou do ceny jako takové.

Zmínit ovšem musíme i horší zprávy. V prvé řadě je tu přístup organizace Euro NCAP, jež bude za podobu rychlostního asistentu udělovat extra body. Výrobci jej tedy budou dělat co nejrepresivnějším, neboť jim to navýší celkové hodnocení crash testů. Právě to ale nakonec může počet nehod zvýšit. Jak totiž dodává společnost ACEA, problém je v často protichůdném dopravním značení, neaktualizovaných mapách či ve špatně viditelných značkách.

Jelikož asistenční systémy kombinují výstup z kamer se záznamy GPS navigace, lze v praxi očekávat řadu falešných varování či informací neslučujících se s realitou. Řidiči navíc třeba při předjíždění mohou náhle přijít o část výkonu a i když omezení přemohou, nemusí se kvůli zásahu stihnout vrátit včas do svého pruhu. I přes tyto výhrady si ovšem EU prosadila svou, místo aby třeba obrátila svou pozornost k autoškolám a navýšila tlak na teoretickou i praktickou výuku.

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/vsechna-nova-auta-v-eu-dostanou-uz-brzy-povinne-omezovace-rychlosti-co-to-v-praxi-bude-znamenat/?<br>

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...

Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.

Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...