DE luce, kontra torrente 2016 -2019

Budou se recyklovat baterie elektromobilů?

05.05.2021

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto bude velmi důležité, abychom měli vybudované odpovídající recyklační odvětví. 

  • Bude třetí desetiletí 21. století desetiletím elektromobility? Budeme mít pro ně dostatek energie? Stane se elektromobil luxusem, nedostupným pro většinovou populaci?

Stručná fakta o elektromobilitě:

  • Produkci automobilů na benzin a naftu chce Německo ukončit v roce 2030, ačkoliv v zemi se zatím ročně vyrábí kolem šesti milionů vozů a z toho elektromobilů necelých 50 tisíc (ohroženo může být až 600 tisíc pracovních míst), 2020.
  • Cíl je jasný: 80 % všech vozů Volkswagen Group bude v roce 2030 poháněných elektřinou.
  • Ceny elektromobilů se mění už teď a maximálně do tří nebo čtyř let budou srovnatelné s "klasickými auty".
  • Celosvětový prodej elektromobilů se v loňském roce zvýšil o 38 % na 3,18 milionu vozů. Německo loni vystřídalo Spojené státy na postu druhého největšího trhu s elektromobily, jedničkou zůstala Čína (ČTK, březen 2021).
  • V Německu připadalo na elektromobily v roce 2020 už 14 % prodaných nových vozů a v lednu a v únoru 2021 stoupl tento podíl dokonce na 20 %.
  • Elektromobilita není čistá, protože v celkových výpočtech je potřeba zahrnout zátěž CO2, která vzniká při výrobě baterií a těžbě surovin (nezanedbatelný je i transport).
  • Již nyní svět žije na ekologický dluh přírody (společnost potřebovává více, než je schopna příroda zregenerovat, tento stav již trvá desítky roků) a dynamický rozvoj elektromobility a digitalizace tento negativní trend ještě zrychlí.
  • Plán EU zpadesátinásobit nárůst počtu elektromobilů v tomto desetiletí, který má pomoci snížit emise skleníkových plynů, bude vyžadovat investice do dobíjecích stanic ve výši 80 mld. EUR (únor 2021), plánuje se, že jedna dobíjecí stanice obslouží cca 10 elekromobilů.
  • Evropa a spolu s ní i zbytek světa jsou, v těžbě vzácných kovů, závislí na Číně. Ceny strategických nerostných surovin dále porostou (a to jsme teprve na počátku desetiletí elektromobility), již nyní ceny vzácných a technických kovů dosahují historických maxim.
  • Němečtí experti očekávají, že spotřeba elektřiny v zemi se zvýší cca o 2,5 terawatthodin ročně za každý milion elektromobilů. 
  • Státy v EU plánují, že skončí s výrobou vozidel se spalovacím motorem mezi roky 2030 - 2040. Již dnes je jasné, že vozový park v Evropě nebude obměněn v poměru 1 : 1 za elektromobily. Evropa směřuje ke sdílené dopravě a podporuje budování vysokorychlostních železnic.

Recyklace baterií

  • Elektromobilita, nikdy předtím se nestalo, aby takovým tempem rostlo toto odvětví u zcela nového produktu.
  • Olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech, kde jsou baterie větší a těžší, než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat.
  • Celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent a méně.
  • Volkswagen nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně. 
  • Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně.
  • Velkým problémem pro elektromobilitu je, že recyklace je velmi energeticky náročná a tím i drahá. Je zřejmé, že dříve nebo později se tento fakt promítne do ceny ojetých i nových elektromobilů.

Pro recyklaci baterií také existují silné ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat. Z pohledu výrobce je proto recyklace starých baterií nejbezpečnějším způsobem, jak si zajistit dodávku nových.

Evropa nemá zdroje surovin, které jsou strategické pro mobilitu a průmysl. Další potíží pro rychle rostoucí elektromobily je i nedostatek polovodičů.

Pokud budeme recyklovat baterie z elektromobilů, kdo bude recyklovat auta se spalovacím motorem?

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4666279/bbc-co-se-stane-se-starymi-bateriemi-elektrickych-aut.html

29.4.2021 Globální prodej elektromobilů se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 140 procent na 1,1 milionu vozů. Silný růst odbytu přitom zaznamenala Čína, Evropa a Spojené státy, informovala dnes Mezinárodní agentury pro energii (IEA). K udržení dynamiky je podle ní zapotřebí více vládních opatření v oblasti dobíjecích stanic a zákazů vozidel na fosilní paliva (ČTK)

17.3.2021 Cíl je jasný: 80 % všech vozů Volkswagen Group bude v roce 2030 poháněných elektřinou. Přesně k tomu se zavázalo vedení koncernu na výroční konferenci Volkswagen Power Day a potvrdila to slova šéfa koncernu Herberta Diesse: "Elektromobilita vyhrála. Je to jediná cesta, jak rychle snížit emise. Proto se stává klíčovým pilířem strategie koncernu Volkswagen." Diess zároveň představil akční plán, jak tohoto cíle dosáhnout: získáním nezávislosti na dodavatelích baterií a snížením ceny moderních technologií.

11.4.2021 Polovodiče se staly nezbytnou součástí každodenního života a také jedním z největších znečišťovatelů. Očekává se, že informační a výpočetní technologie budou do roku 2030 představovat až 20% celosvětové poptávky po energii a tomu odpovídá i jejich uhlíková stopa, nehledě na spotřebu vody a produkci nebezpečného odpadu.

Očekává se, že informační a výpočetní technologie budou do roku 2030 představovat až 20 % celosvětové poptávky po energii, přičemž hardware je odpovědný za větší množství stopy než provoz systému, zjistili vědci. "Výroba čipů, na rozdíl od použití hardwaru a spotřeby energie, představuje většinu produkce uhlíku," uzavírají vědci.

To je málo známý a hlavně pro vlády, které výrobu špičkových čipů prosazují, nepohodlný fakt. Snaha prezidenta Joe Bidena zřídit špičkové výrobní závody v USA by mohla kolidovat s jeho programem ochrany klimatu a plány Evropské unie na výrobu čipů by mohly ohrozit její závazek stát se prvním klimaticky neutrálním kontinentem do roku 2050.

Je to paradox. Polovodičové společnosti na jednu stranu obecně uznávají, že mají problém s uhlíkovou stopou, ačkoli zdůrazňují opatření, která přijímají ke snížení svých emisí. Toto odvětví na druhou stranu podporuje technologický pokrok, díky kterému se čipy staly neuvěřitelně výkonnými při provozu a mají tak mnohem vyšší účinnost, čímž snižují spotřebu energie během jejich životnosti.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4646870/zamlcovany-problem-cipu.html

17.3.2021 Cíl je jasný: 80 % všech vozů Volkswagen Group bude v roce 2030 poháněných elektřinou. Přesně k tomu se zavázalo vedení koncernu na výroční konferenci Volkswagen Power Day a potvrdila to slova šéfa koncernu Herberta Diesse: "Elektromobilita vyhrála. Je to jediná cesta, jak rychle snížit emise. Proto se stává klíčovým pilířem strategie koncernu Volkswagen." Diess zároveň představil akční plán, jak tohoto cíle dosáhnout: získáním nezávislosti na dodavatelích baterií a snížením ceny moderních technologií. 

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...