Kontroverzní americký televizní moderátor a politický komentátor Tucker Swanson McNear Carlson (54) je vnímán jako člověk blízký americkému exprezidentu Donaldu Trumpovi.
Automobilová doprava
Automobilový sektor se potýká s velkými problémy, které jsou způsobené vývojem do roku 2025, jde zejména o vysoké investice, pokles prodeje současných automobilů díky regulaci, obchodním a geopolitickým válkám, negativní ekonomický a geopolitický cyklus na planetě, rostoucí konkurence
- více o automobilové dopravě
- On-line výroba automobil za rok (cca 77 000 000 ks)
V roce 2018 jezdilo na světě cca 1,3 miliardy automobilů do roku 2040 se odhaduje, že jich bude 2 miliardy (průzkumu společnosti Bernstein). Největší boom bude v Indii a Číně. Do roku 2040 se předpokládá rostoucí lidská populace dosáhne výšky cca 8,6-9 miliard lidí.
- V roce 1998 bylo v Číně registrováno ročně jen 1,98 milionu aut, v roce 2017 již byla překročena hranice 28 milionů aut prodaných v jednom kalendářním období. Z tohoto rekordu by však Čína měla v roce 2020 klesnout "jen" na 25,3 milionu nových vozů.
- Odhaduje se ze v roce 2040 (cca 2 miliardy vozidel) bude na světě cca 300 milionů elektrických vozidel (tedy cca 15% podíl na trhu vozidel více.
Automobilová doprava se mezi lety 2010 a 2018 zvýšil o více než milion na 5,8 milionu vozů, průměrná přepravní vzdálenost individuální automobilové dopravy ale klesla na 31 ujetých kilometrů. Železnice přitom zaznamenala opačný trend: střední přepravní vzdálenost se za stejné období zvýšila ze 40 na 52 kilometrů. "Lidé se naučili kombinovat automobilovou a železniční dopravu. Na nádraží přijedou autem a dál jedou vlakem.
Trendy v automobilové dopravě
- Elektromobilita a její rozvor (budování dobíjecích stanic a jejich páteřní sítě).
- Přechod na elektromobilitu je komplikován v Česku (i Evropě) trendem v nákupním cyklu "nových vozů, kdy v nákupním mixu tvoří významnou část nákup ojetých vozidel z Evropské unie (protože u nás je nižší kupní síla).
- Předpokládá se, že do roku 2040 bude na světě cca 2 miliardy automobilů (cca o 100% více než v roce 2018).
- Pokles prodeje nových automobilů o cca 10 % v 1.Q roku 2019 v Evropě, Číně a i u Tesly.
- Tlak na výrobce vozidel se spalovacími motory s cílem drasticky snížit emise CO2.
- Finanční podpora (příspěvek cca 8000 EUR Slovensko od prosince 2019) na podporu prodeje elektromobilů (Německo, Norsko, atd.).
- Vysoké náklady pro výrobce automobilů v segmentu CASE, důsledkem může být pokles globálních výrobců o 50% do konce roku 2025.
- Současný soukromý vozový park je využitý z cca 7% (je to neefektivní říká ekonom Ing. Pavel Kysilka).
- Pokles produkce automobilů v celosvětovém měřítku (změny trendu ve vlastnění automobilu, lidé budou vozidla stále častěji pouze sdílet).
- Zpoplatnění vjezdu do center velkých měst pro vozidla se spalovacím motorem.
- Komplementarita (provázanost) dopravy.
- Dynamický rozvoj autonomní osobní dopravy a sdílené dopravy.
- Vytlačování vozidel a dopravy z center velkých měst a nahrazení elektrokoly, elektro koloběžkami a jinými elektro vozidly.
- Přetíženými se stávají příměstské části komunikací velkých měst, protože hodně lidí dojíždí do nich za prací, situaci je již kapacitně naplněná a není možnost pro další růst objemu dopravy, podobná situace je u autobusové a vlakové dopravy, přesto trend stěhování do měst neustává.
- Ochota automobilek do nejmenších kategorií investovat klesá, důvodem je především nároky na nízké emise (95 gramů na kilometr), které jsou pro malé vozy paradoxně hůře splnitelné. U větších aut mohou emise snižovat zaváděním hybridních technologií , tedy kombinací spalovacího motoru a elektrické pohonné jednotky, u nejlevnějších vozů se toto řešení nevyplatí.
- Do roku 2025 by se měl rozdíl mezi cenou aut s elektrickým pohonem přiblížit těm se spalovacími motory (díky poklesu ceny baterií).
- Končí tzv. klasické pneumatiky (které používáme více jak 130 roků), budou nahrazené bez vzduchovými, které vydrží i déle (problém je zatím při vyšším zahřátí pneumatiky, kdy se může deformovat, tento problém by měl být vyřešen do cca roku 2025) a tím jsou ekologičtější.
Automobily Česko
V Česku je registrováno cca 6,03 milionu vozidel (počet za 30 roků vzrostl o 3,6 milionu s tav k 31.3.2020, průměrné stáří přesáhlo 15 roků). V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 14,8 roku starý. V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 1,8 obyvatele. Cena benzinu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 33 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 32 Kč.
26.1.2021 Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140.336 na 6,13 milionu. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35 roku na 15,27 roku. Celkem připadá 473 aut na 100 obyvatel. Vyplývá to z aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů (ČTK)
Automobilová doprava, zprávy z tisku:
24.10.2022 Kamiony s elektrickým nebo vodíkovým pohonem začnou brzy vytlačovat klasické nákladní vozy z trhu. Zatímco v roce 2025 bude jejich podíl na nejrozvinutějších trzích tvořit zhruba 5 %, v roce 2030 už by to mělo být 30 % a v roce 2035 až 80 %. Vyplývá to z aktuální studie poradenské firmy PwC (ČTK)
13.6.2022 Nestavte další silnice ani tunely. Cesta Česka z dopravní krize vede jinudy. Nemalá část expertů začíná mluvit o tom, že z dopravního chaosu, v němž se dnes topí česká města, nevede jiné východisko, než je otočení náhledu na celý malér. Problém není nedostatek silnic, problém je množství aut.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nestavte-dalsi-silnice-ani-tunely-cesta-ceska-z-dopravni-krize-vede-jinudy-205158#
15.2.2021 Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) dnes podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v března, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v ČR (ČTK)
8.1.2021 Po čínských silnicích se prohání více než 270 milionů aut, ojetin se tam ale v roce 2019 prodalo jen 15 milionů. To je v ostrém kontrastu se zeměmi jako Austrálie, Británie nebo Spojené státy, kde lidé kupují více ojetých aut než nových. Čínští politici to ale chtějí změnit. Cílem je do roku 2025 zdvojnásobit velikost trhu s ojetými vozy asi na dva biliony jüanů, píše Bloomberg
20.8.2020 Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích se letos v pololetí proti konci minulého roku zvýšilo o 0,18 roku na 15,11 roku, a překonalo tak patnáctiletou hranici. Důvodem je zejména nedostatečná obnova vozidel a dovoz starých ojetých aut ze zahraničí. Počet osobních vozů se za šest měsíců zvýšil o 64.085 na 6,054 milionu. Ve stejném období si lidé dovezli 14 592 aut starších 15 let, což představuje více než pětinu celkového importu ojetin (ČTK)
7.8.2020 Firma Uber vykázala ve druhém čtvrtletí ztrátu 1,78 miliardy USD, protože pandemie nemoci covid-19 téměř zastavila zájem o přepravu osob. Zájem o rozvoz jídla však prudce rostl, Ztráta se ve srovnání s loňským rokem výrazně snížila. Firma loni kvůli mimořádným položkám souvisejícím se vstupem na burzu vykázala ztrátu 5,24 miliardy USD. Očištěná ztráta před zdaněním, úroky a odpisy se prohloubila o 28 procent na 837 milionů USD (ČTK)
6.8.2020 Americká alternativní taxislužba Uber se dohodla na koupi svého největšího britského konkurenta Autocab, který provozuje rezervační systém pro nezávislé taxislužby po celé Británii. Informoval o tom dnes server BBC. Finanční podmínky transakce firmy nezveřejnily (ČTK).
27.4.2020 Počet aut na českých silnicích v 1. čtvrtletí překonal šestimilionovou hranici, když vzrostl o 40 227 na 6,03 milionu. Jejich průměrné stáří poprvé přesáhlo 15 let, loni bylo kolem 14,9 roku. Může za to zejména dovoz starších ojetin, uvedl dnes Svaz dovozců automobilů (ČTK)
20.3.2020 Automobilový provoz na českých silnicích po zavedení opatření kvůli šíření koronaviru prudce klesl. Spolu s tím se snížil i počet nehod, jejichž denní průměr je oproti běžným dnům téměř o polovinu nižší. Vyplývá to z policejních statistik (ČTK)
5.12.2019 Za posledních deset let vzrostl dovoz nejstarších ojetin nad 15 let věku desetinásobně. Jejich podíl na dovozech do Česka stoupl z 1,7 na současných 19 procent. Na tiskové konferenci to uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný (ČTK)
20.6.2019 Emise u aut navzdory přáním Evropské unie rostou. Na vině je stále vyšší počet výkonnějších SUV vozů více
13.6.2019 Případná americká cla na automobilový sektor by potenciálně ohrozila až pětinu českého exportu v automobilovém průmyslu a až 25.000 pracovních míst. ČTK to dnes řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (ČTK)
24.5.2019 Na konferenci E-mobilita dále zaznělo, že podle propočtů by mělo v roce 2030 jezdit po Česku zhruba 220 tisíc elektroaut (cca 5% vozového parku)
17.4.2019 Zákonodárci EU podpořili technologii založenou na WIFI pro vzájemné propojení automobilů na úkor 5G propojení. Mezi zastánce vítězné technologie patří automobilka Volkswagen (Reuters)
10.4.2019 Pro centrální Londýn začíná platit opatření proti znečištění ovzduší (ultra nízkoemisní zóna - ULEZ - Ultra Low Emissions Zone) pro vozidla vyrobená před rokem 2006 budou řidiči platit dvanáct liber (asi 360 korun) za každý den plus aktuální poplatek za vjezd do centra, který činí 11,5 libry více
Výrobci vozidel:
Škoda Auto 2018 dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích (2019).
Nejnovější články na našem blogu
Přečtěte si, co je nového
Davos 2024, 15.–19. ledna 2024
Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.
Vstup do eurozóny, debata o přijetí eura
Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.
Jsme v bankovní a finanční krizi?
Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...
DAVOS WEF 2023
V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.
Co je příčinou růstu cen plynu a elektřiny?
Díky kroků, které podnikla EU a další státy v roce 2021 a 2022, jsme v situaci, kterou můžeme připodobnit k efektu vařené žáby přestože budeme možná v zimě mrznout.
DAVOS 22.-26.5.2022
Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.
Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.
Zástupný konflikt Rusko x Ukrajina
Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...
Evropa v letošním roce zažívá prudký růst cen plynu, který vede i ke zdražování elektřiny. Bohužel neexistuje důvod, proč by cena elektřiny a plynu měla ve střední Evropě zásadně klesnout. Spíše naopak. Hlavně v důsledku odstavení německých jaderných elektráren. Navíc po celé Evropě se plánuje v nejbližších letech zavírání dalších jaderných a...
Aktuální stav globálního oteplování
Při pohledu na informace zahrnující globální oteplování může mnoho lidí považovat data za zavádějící nebo nepřesná. Internet je prostředkem pro sdílení nesprávných informací, včetně globálního oteplování. Toto odhalení může způsobit, že lidé zcela ignorují informace, které jsou přesné a pravdivé.
Země se otepluje rychleji, než se očekávalo.
Množství tepla, které Země zachycuje, se od roku 2005 zhruba zdvojnásobilo. To podle nového výzkumu NASA a Národního úřadu pro oceány a atmosféru přispívá k rychlejšímu oteplování oceánů, vzduchu a pevniny.
Budou se recyklovat baterie elektromobilů?
Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za 10 až 15 let, kdy velký počet autobaterií bude na konci svého životnosti, proto...
Podle vědců je přenos SARS-CoV-2 aerosolem jedním z nejdůležitějších způsobů šíření viru.
O šíření koronaviru aerosolem i vhodných ochranných prostředcích pojednává dokument, který z německého originálu přeložili čeští odborníci. Podle vědců je přenos SARS-CoV-2 aerosolem jedním z nejdůležitějších způsobů šíření viru. Přehledový text má přispět k lepšímu povědomí o roli aerosolu, uvedli zástupci VUT v Brně.
Jsme v planetární nouzi." Lidské činnosti destabilizují naše podnebí a potravinové systémy a ničí přírodní ekosystémy, na kterých jsme závislí, rychleji, než se dokážou sami doplnit.