Vodík, průhledný plyn bez zápachu

Aby se vyplatila výroba (zpracování) vodíku pro automobilový průmysl a dopravu místo ropy, musel by barel ropy stát 120 - 140 USD (18.2.2022 Dalibor Žák).

Pět barev vodíku

  • Šedý vodík se získává z fosilního plynu. Emise CO2 nejsou zachycovány a proudí přímo do atmosféry. Vyrábí štěpením metanu na oxid uhličitý a vodík (H2).
  • Modrý vodík je zelenější variantou toho šedého. Původ je stejný, ale v tomto případě se emise zachycují a "uskladňují" pod zemským povrchem. V současné době však existuje jisté procento emisí, které se i tak dostanou do atmosféry. Modrý vodík se vyrábí stejným způsobem, ale vzniklý CO2 se zachycuje a ukládá.
  • Zelený vodík vzniká za pomoci obnovitelných zdrojů. Při výrobě nedochází k uvolnění skleníkových plynů. Největším limitem tohoto typu vodíku je jeho vysoká cena a je ho nedostatek. Zelený vodík elektrolýzou vody na kyslík a vodík. 
  • Černý vodík se vyrábí částečným spalováním uhlí.
  • Bílý vodík – také nazývaným zlatý vodík. Tedy přirozeně se vyskytujících v podzemních ložiskách, možná ne zcela bezemisních, ale spojených s relativně malou zátěží pro přírodní prostředí – alespoň ve vztahu k obrovské potenciální těžbě. Jde o palivo, jehož spotřeba dosud nebyla nepředstavitelná (protože Jules Verne s ním již ve svých sci-fi románech nakládal jako se zdrojem energie), ale prohrávalo s ostatními surovinami, včetně: kvůli hořlavosti nebo rychlému úniku i tou nejmenší mezerou. Globální zdroje přírodního vodíku činit 10 bilionů tun suroviny. "I kdybychom dokázali vytěžit jen procento toho, co je podle mého názoru pod zemí, uspokojili bychom svou potřebu vodíku na stovky let.

Vodíkové elektrárny

Vodíkové generátory jsou vhodné například jako doplněk obnovitelných elektráren. S jejich pomocí lze stabilizovat napětí v síti a eliminovat tak handicap nárazové produkce větrníků nebo solárů. Nebo se mohou stát součástí nabíjecích systémů třeba pro elektromobily, sloužit jako domácí úložiště nebo jako zdroj energie tam, kde není přístup k rozvodné síti.

Součástí generátorů jsou palivové články jako zdroj energie, dále baterie, software či chlazení. Celá zařízení přijdou podle kapacity na půl milionu až miliony korun. "Cena kompletních generátorů na trhu dnes běžně až třikrát převyšuje cenu samotných článků, jde o poměrně komplikovaný byznys," říká Matolín (5.10.2020).

Vodík, zprávy z tisku:

11.2.2024 Do roku 2050 může svět utratit až jeden bilion dolarů na průzkum a těžbu přírodních ložisek vodíku (surovina budoucnosti). Odborníci jsou stále ochotnější mluvit o "nové zlaté horečce". A to z dobrého důvodu: práce se v posledních měsících naplno rozběhly.

  • Bílý vodík – také nazývaným zlatý vodík. Tedy přirozeně se vyskytujících v podzemních ložiskách, možná ne zcela bezemisních, ale spojených s relativně malou zátěží pro přírodní prostředí – alespoň ve vztahu k obrovské potenciální těžbě. Jde o palivo, jehož spotřeba dosud nebyla nepředstavitelná (protože Jules Verne s ním již ve svých sci-fi románech nakládal jako se zdrojem energie), ale prohrávalo s ostatními surovinami, včetně: kvůli hořlavosti nebo rychlému úniku i tou nejmenší mezerou.
  • Globální zdroje přírodního vodíku činit 10 bilionů tun suroviny. "I kdybychom dokázali vytěžit jen procento toho, co je podle mého názoru pod zemí, uspokojili bychom svou potřebu vodíku na stovky let.
  • Hon na vodík v globálním měřítku právě začal, v podstatě po celém světě. Naleziště byla objevena mj. ve Francii, Kanadě, Finsku, Ománu, Turecku a na Filipínách. Práce probíhají v Togu, Jižní Africe, Mosambiku, Maroku. Španělé, Australané, Brazilci a – samozřejmě – Američané hledají vodík. Práce v USA pokračují, včetně: v Kansasu, Arizoně a Nebrasce. Mezi investory je i Bill Gates, který kromě jaderných projektů zřejmě hledá další potenciální obchodní příležitosti v energetice. Na další práci Kolomy zatím vyčlenil 91 milionů USD.
  • Investiční banka Goldman Sachs zhruba před rokem odhadovala, že procesy dekarbonizace a nulování emisí CO2 si vyžádají celkem přibližně 5 bilionů USD investic, z nichž pětina by mohla být alokována na výrobu vodíku (za kterou lze rovněž považovat hodnota tohoto trhu). 
  • Těžba ložisek vodíku nebude vyžadovat zařízení, která by se výrazně lišila od těch, které se používají pro těžbu zemního plynu. "Technologie už je tady.
  • https://energia.rp.pl/surowce-i-paliwa/art39781051-rusza-polowanie-na-zloza-surowca-przyszlosci-starczy-dla-wszystkich?

16.12.2023 Výzkumníci objevili ve Francii hluboko pod zemským povrchem (3000 metrů) gigantické ložisko, které obsahuje podle odhadů až 250 milionů tun vodíku. Ten řada expertů považuje za nezbytné palivo budoucnosti. Světové zásoby jsou zřejmě obrovské. Vodík by totiž mohl být klíčem k přechodu globální ekonomiky na čistou nulu, protože vodík při použití jako palivo nebo v průmyslových procesech neprodukuje CO2.

  • Předpokládá se, že velká ložiska jsou také v USA, Austrálii, Rusku a řadě evropských zemí. Objev ve Francii představuje největší přirozeně se vyskytující ložisko tohoto plynu, jaké kdy bylo nalezeno: 250 milionů tun vodíku, což by stačilo k pokrytí současné celosvětové poptávky na více než dva roky.
  • V podzemí je pravděpodobně kolem 100 tisíc megatun dostupného vodíku – a to by mohlo představovat zásoby na stovky let. Podle Ellise by měly být podmínky a způsoby získávání podobné jako u zemního plynu. 
  • Investiční společnost Breakthrough Energy Ventures Billa Gatese 91 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun) do amerického startupu Koloma, který se snaží využít zásoby bílého vodíku v USA.
  • "Je tu tedy jakýsi problém slepice a vejce: trhy se nerozvíjejí, dokud neuvidí nabídku, a nabídka se skutečně nerozvine, dokud neuvidí trh," říká pan Ellis. Ale dodává: "Myslím, že záleží na tom, kolik úsilí do toho vložíme. Pokud se opravdu rozhodneme, že to musíme vyřešit, tak to půjde.
  • https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-v-podzemi-cekaji-ohromne-zasoby-ciste-energie-tezari-ale-vyckavaji-241637# 

23.1.2023 Německo se připojí k projektu výstavby podmořského vodíkového potrubí H2Med mezi Španělskem a francouzským městem Marseille, oznámil včera francouzský prezident Emmanuel Macron po jednání s německým kancléřem Olafem Scholzem. Oba státníci v Paříži zopakovali, že chtějí nadále podporovat Ruskem napadenou Ukrajinu (ČTK)

14.11.2022 Přes ČR by mohl vést potrubní koridor, kterým by do zemí střední Evropy mohl proudit vodík z Ukrajiny. Přes 1225 km dlouhý koridor by měl podle dokončené studie proveditelnosti kapacitu až 1,3 milionu tun vodíku ročně. V případě schválení by mohl být hotov do roku 2030, závislý ovšem bude i na dalším vývoji situace na Ukrajině (ČTK)

26.3.2021 Ve Francii se od roku 2023 budou testovat vlaky na vodík. Země podepsala smlouvu na 12- 14 vlakových souprav určených pro 4 regiony. Francouzský národní železniční dopravce (SNCF) se zavázal, že do roku 2035 přestane používat vlaky s naftovým motorem.

16.3.2021 Na Haldě Hrabůvka vznikne vodíkové město. Změní Ostravu, říká Jan Světlík.

Cylinders Holding poroste, nastavují se nové procesy, nové výrobkové aplikace, děláme nové akvizice. Rozvíjet se budou hlavně aplikace lahví a tlakových nádob, vodíkový program, do 20 let tu bude nové inovační centrum pro vědu a výzkum. Totálně změníme lahvárenský svět. V roce 2030 budou ocelové vysokotlaké láhve jen zlomkem naší produkce. Rozhodující budou aplikace - svazky, kontejnery, takzvané virtuální plynovody a podobně pro energetiku, dopravu, ale i oxygenoterapie a nově i naše pozice na retailovém trhu. Prodej lahví nebude dominantní, podstatné bude to, co k této produkci přidává další, vyšší hodnotu.

https://www.patriotmagazin.cz/na-halde-hrabuvka-vznikne-vodikove-mesto-zmeni-ostravu-rika-jan-svetlik?

8.2.2021 Vědci z německého Fraunhoferova institutu vytvořili při svém výzkumu speciální výrobní technologii na šedou pastu ukládající vodík. Ta může díky snadno dostupnému hořčíku ukládat vodík i při pokojové teplotě, odpadla by tak jedna z největších nevýhod pohonu na vodík a to jeho skladování pod vysokým tlakem. Právě vysoký tlak a velké nádrže na dostatečné množství vodíku jsou dosud velkým problémem pro rozšíření vodíkového pohonu v menších vozidlech jako jsou automobily ale hlavně například elektrické motorky. Právě tam jsou totiž velké nádrže nepředstavitelné.

A to by mohla řešit již zmíněná pasta, která dokáže vodík uložit a skladovat i za pokojové teploty a bez velkých tlakových nádob. Podle tvůrců je jejich pasta nazvaná POWERPASTE velmi stabilní a až 10 krát energeticky hustší než běžné lithium-iontové baterie.

Fungování pasty při spalování vodíku je pak ještě jednodušší. Pístový mechanismus totiž vytlačí pastu do komory, kde dochází k její reakci s vodou. Následně je pak chemickou reakcí uvolněn potřebný vodík jehož množství je regulování právě vytlačenou pastou.

Uvolněný vodík už pak lze snadno využít v běžném palivovém článku k vytvářené elektrické energie jež pohání elektromotory. Vyšší hustoty energie pasta dosahuje i díky tomu, že polovina uvolněného vodíku pochází přímo z vody se kterou pasta reaguje.

https://energozrouti.cz/z/vodikova-pasta-nemecko-fraunhofer-desetkrat-vice-energie-jak-baterie?

27.1.2021 Do devíti let se mají v Evropě u nákladních automobilů snížit emise CO2 o 30 procent. Vývoj akumulátorů pro tento typ vozidel jde ale pomalu, proto se jako palivo budoucnosti pravděpodobněji jeví vodík, říká Josef Mařík, generální ředitel Mercedes-Benz Trucks Česká republika.

https://www.e15.cz/byznys/e15-a-byznys/kapalny-vodik-se-jevi-jako-pravdepodobnejsi-palivo-budoucnosti-tvrdi-reditel-mercedes-benz-trucks-cr-1377365

6.1.2021 Spojené státy americké se s velkou pravděpodobností zařadí mezi řadu států, které při snaze o dosažení ambiciózních klimatických cílů vsadí na vodík. Lídrem mezi americkými státy by měla v této oblasti zůstat Kalifornie, která se chystá již v letošním roce začít s přimícháváním vodíku do stávající plynárenské infrastruktury. Zesílení orientace na vodík jakožto prostředek pro dosažení klimatických cílů oznámily v loňském roce například Evropská unie či Kanada. Jižní Austrálie by dokonce chtěla do pěti let začít s jeho vývozem a podobné plány má také Chile, jehož vláda stanovila pro svou zemi ambiciózní cíl stát se jedním z největších globálních vývozců "zeleného" vodíku do konce této dekády.

Podle zahraničního serveru Platts by rozvoj vodíku v USA mohl být podpořen mimo jiné i federálními finančními prostředky v rámci oznámeného závazku nově zvoleného prezidenta Joe Bidena investovat v následujících 10 letech 1,7 bilionů dolarů do "čisté" energetiky.

https://oenergetice.cz/plyn/americky-vodikovy-prumysl-slibuje-roce-2021-vyznamne-milniky

17.12.2020 Bill Gates, Amazon a British Airways investují do vodíkového startupu. Kalifornský startup ZeroAvia vyvíjí technologii vodíkového pohonu pro letectví a slibuje bezemisní lety. Nyní získává 21,4 milionu dolarů (přes 450 milionů korun), mezi investory jsou fond Billa Gatese, Amazon, British Airways či Shell.

Jak letectví tak i finanční trhy začínají chápat, že vodík je jediná smysluplná cesta k bezemisním komerčním letům velkého rozsahu. Komerční nasazení firma očekává začátkem roku 2023. Nová investice má jít na akceleraci vývoje a následného růstu.

Amazon do startupu investoval prostřednictvím svého fondu Climate Pledge, který byl založen loni za účelem podpory zelených bezemisních technologií. Firma Jeffa Bezose chce příští rok nasadit elektrické dodávky.

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/bill-gates-amazon-a-british-airways-investuji-do-vodikoveho-startupu-1376366?<br>

16.12.2020 Japonsko chce do roku 2030 vytvořit z vodíkových elektráren hlavní zdroj energie v celé zemi. Jejich výkon by měl odpovídat 30 jaderným reaktorům. Japonská vláda investuje do vývoje bezemisních vodíkových generátorů elektřiny téměř 20 miliard dolarů. Oznámila to nově vzniklá Japonská vodíková asociace, ke které se připojilo 88 firem včetně automobilky Toyota, největší japonské rafinerie Eneos Holdings Inc a obchodní společnosti Mitsui & Co Ltd.

Jedním z cílů asociace bude dramaticky snížit náklady na spalování vodíku, které jsou v porovnání s ostatními spalovacími zdroji zhruba desetkrát vyšší. Do roku 2030 by se mělo spálit zhruba deset milionů tun nového paliva, které emituje pouze vodní páru.
Vodík jako ekologické palivo se stále více uplatňuje v dopravě. Toyota již několik let nabízí osobní vůz na vodíkové články Mirai, který by se měl příští rok začít dovážet do Česka. Do dvou let chce spolu se společností Hino zahájit testovací provoz těžkých nákladních aut a v příštím roce plánují oba výrobci ověřit provoz lehkých vodíkových dodávek o hmotnosti do tří tun. Spolu s portugalskou CaetanoBus pak Toyota vyvíjí vodíkové autobusy.
Rozšíření vodíkových dopravních prostředků zatím brání nedostatek producentů vodíku i čerpacích stanic. Těch je v celé Evropě zhruba 400 a v Česku vzniknou první tři až v příštím roce. 

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4567082/japonsko-chce-v-roce-2030-vyrabet-vetsinu-energie-z-vodiku.html

5.10.2020 Zájem o uplatnění vodíkových palivových článků roste. Firma Leancat, která je součástí skupiny Jablotron Dalibora Dědka, proto chystá v Jablonci prostory pro budoucí výrobu a vodíkový sklad.

Jablonecká technologická skupina Jablotron už několik let podporuje vodíkový start-up Leancat - v Praze sídlící malou firmu na vývoj palivových článků a jejich aplikací. Donedávna se zdálo, že vodíkové projekty jsou pro majitele Jablotronu Dalibora Dědka jen koníčkem. Letos se ale začíná pro vodíkové aplikace rodit skutečný trh. Z hobby technologických fandů se může stát skutečný byznys.

Podle spoluzakladatele a většinového majitele Leancatu Vladimíra Matolína se v letošním roce v oboru odehrává nebývalý pohyb, tažený hlavně evropským programem Green Deal s jeho závazky na uhlíkovou neutralitu do roku 2050. "Vodík představuje jednu z cest k plnění těchto cílů, takže Evropská unie dává vývoji vodíkových aplikací velkou podporu," říká Matolín.

Šéf Leancatu Matolín ale tvrdí, že i byznysové šance vodíku jdou právě v tuto dobu nebývale nahoru. Jeho firma, která začínala před několika lety vývojem vlastního palivového článku s úsporným "štíhlým", a tedy levným katalyzátorem, uplatnila nakonec na světovém trhu hlavně testovací stanice na články a letos zahájila výrobu vlastních vodíkových "powerboxů", tedy generátorů elektřiny. 

Ambicí Leancatu je přijít na trh s cenově konkurenceschopnými vodíkovými generátory. Zatím se do "powerboxů" z Leancatu používají palivové články externích dodavatelů. Firma ale dál pokračuje ve vývoji vlastního článku a Matolín předpokládá, že časem dostanou generátory Leancatu i vlastní firemní vodíkový "motor". 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vodik-jede-majitel-jablotronu-dedek-stavi-v-jablonci-vodikovy-sklad-122398

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového
 

Výroční setkání 2024 přivítá více než 100 vlád z celého světa, všechny významné mezinárodní organizace, 1000 partnerských společností Fóra, stejně jako představitele občanské společnosti, přední odborníky, dnešní mladou generaci, sociální podnikatele a média.

Může se zdát, že jejím jediným obsahem je nahrazení označení měny, kterou máme na účtech a v peněženkách. Ve skutečnosti jde o mnohem rozsáhlejší krok, klíčovou součástí je předání řady pravomocí v oblasti dohledu nad finančním trhem do Frankfurtu, Paříže a Bruselu.

Po požáru na energetické trhu dochází k požáru a panice na bankovním a finančním trhu, který se přelévá i do akciového trhu a to není příznivé pro ekonomiku, která balancuje na hraně recese a bojuje s vysokou inflací, rostoucími sazbami a globálním napětím. Po uklidnění do konce března dojde v dubnu a dalších měsících k další...

DAVOS WEF 2023

17.01.2023

V pondělí 16.1.2023 bylo ve švýcarském Davosu zahájeno 53. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF). Vyhlídky ukrajinského konfliktu a obnovy země budou středem diskusí fóra 17.1.2023.

Výroční zasedání Světového ekonomického fóra (WEF ) v roce 2022 se schází v nejdůležitějším geopolitickém a geoekonomickém okamžiku posledních tří desetiletí a na pozadí pandemie, která se opakuje jednou za století. Na setkání se sejde více než 2 000 vůdců a odborníků z celého světa, všichni oddaní "Davoskému duchu" zlepšování stavu světa.

Odcházející zima se pro Evropany stala těžkou zkouškou kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Politici přitom stále více trvají na odmítání ruského plynu, který nyní tvoří asi 40 % spotřeby v EU. Dodávky se jen zvyšují. Je Brusel připraven uvrhnout svět do energetické krize - v materiálu RIA Novosti.

Už jsme zapomněli, co způsobila 2. světová válka a rozpad Jugoslávie (Bosna 1993 - humanitární bombardování) v Evropě? Poučili jsme se, nebo ne? Bude ve dvacátých letech 21. století v Evropě válka? Krize kolem Ukrajiny je bojem o budoucí světový řád, jde o válku civilizačních modelů (jde o podmínky nového světového pořádku ve světě a o to, kdo je...